شناسهٔ خبر: 67144204 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

دلایل ورود سازمان حمایت از مصرف کنندگان به موضوع تعیین کرایه حمل بار

صاحب‌خبر -

سازمان حمایت تعاریف خود در زمینه تخلفاتی نظیر گران فروشی کم فروشی تقلب را از قانون نظام صنفی عاریت می گیرد در حالیکه قانون نظام صنفی برای حمل و نقل اثربخشی چندان ندارد.

دلایل ورود سازمان حمایت از مصرف کنندگان به موضوع تعیین کرایه حمل بار
تین نیوز آرش جلیلی :

سازمان حمایت در اصل سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کننده است بنابراین وظیفه حمایت از تولید کنندگان خدمات حمل و نقل باید به عهده این سازمان باشد.

اساسنامه سازمان مذکور این مورد را صراحتا اشعار می دارد:

فصل سوم - وظایف و اختیارات سازمان

ماده ۷ - وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر است:

۱ - حمایت از تولید و فرآورده های داخلی و عرضه خدمات متناسب در جهت افزایش آنها.

۲ - حمایت از مصرف کنندگان در قبال نوسانات نامتناسب قیمت های داخلی و خارجی و کنترل آنها.

۳ - همکاری و تحقیقات لازمه در تشویق صادرات محصولات و فرآورده های داخلی با سازمان های مربوطه و شناسایی امکانات بازارهای خارجی در جذب تولیدات داخلی.

۴ - بررسی و تعیین و تعدیل و کنترل قیمت انواع خدمات و محصولات تولیدی اعم از کشاورزی صنعتی و معدنی و همچنین بررسی های لازمه در جهت کنترل قیمت کالاهای وارداتی در سطح عمده فروشی و خرده فروشی.

۵ - تعیین و اعلام قیمت کالاهایی که دارای نمایندگی انحصاری است و در رابطه با نیاز سازمان های دولتی و شهرداری ها و سایر مؤسسات بخش عمومی کشور می باشد.

۶ - بررسی و محاسبه و کنترل عوامل مؤثر در قیمت تمام شده کالا و خدمات و سیستم های مربوط به توزیع تا مرحله مصرف.

۷ - مراجعه به مراجع و سازمانهای تولیدی و واسطه ها و بازارهای بین المللی در داخل و خارج از کشور در تعیین بهای تمام شده کالاها.

۸ - تمرکز و نظارت بر کلیه اعتبارات پرداختی مربوط به کالاهای مورد حمایت دولت.

۹ - توصیه و طرح و اجرای برنامه های لازم مربوط به تقلیل و یا حذف تدریجی ضرر و زیان کالاهای مورد حمایت.

۱۰ - سازمان فهرست کالاهای اساسی مورد نیاز عامه اعم از تولیدی و صادراتی و وارداتی تهیه و مبلغی را که طبق ضوابط قانونی وسیله سازمان باید دریافت یا پرداخت شود مشخص نموده و پس از تأیید وزیر بازرگانی و تصویب شورای اقتصاد بر طبق مقررات این اساسنامه مورد عمل قرار می دهد.

سازمان حمایت تعاریف خود در زمینه تخلفاتی نظیر گران فروشی کم فروشی تقلب را از قانون نظام صنفی عاریت می گیرد در حالیکه قانون نظام صنفی برای حمل و نقل اثربخشی چندان ندارد.

* آرش جلیلی فعال حمل و نقل جاده ای

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما