شناسهٔ خبر: 67143461 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

افزایش نگرانی در میان پناهجویان؛ نتیجه فرمان اجرایی مهاجرتی بایدن

مهاجران که طی سال‌های اخیر خواهان عبور از مرز جنوبی آمریکا بودند با انواع چالش‌ها و نگرانی‌ها مواجه بوده‌اند، اما در حال حاضر نگرانی این افراد به دلیل فرمان اجرایی بایدن افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - مرز‌های جنوبی آمریکا طی سال‌های گذشته همواره شاهد ازدحام مهاجرانی بوده که خواستار ارائه درخواست پناهندگی در این کشور بوده‌اند. اما کارشناسان وضعیت کنونی این افراد را مثبت ارزیابی نمی‌کنند.

در یک صبح گرم و مرطوب در شهر مرزی ری‌نوزا مکزیک، در کمتر از یک مایلی ریو گراند، به نظر می‌رسید یک پرسش در ذهن صد‌ها نفری که در پناهگاهی برای مهاجران حضور دارند، وجود دارد؛ این که آن‌ها چه زمانی می‌توانند از مرز عبور کنند؟

دست‌کم هزارو ۱۰۰ مرد، زن و کودک، که بیشتر آن‌ها اهل آمریکای مرکزی بودند، به منطقه سندا د ویدا، یک مرکز متشکل از چادر‌های موقت و اتاق‌های چوبی موقت، با امید عبور از مرز رسیده بودند.

در عوض، پس از امضای فرمان اجرایی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بسیاری احساس می‌کنند که در بلاتکلیفی گیر کرده‌اند. این فرمان اجازه درخواست پناهندگی مهاجران را در امتداد مرز ۲ هزار مایلی آمریکا و مکزیک در هنگام افزایش گذر‌ها نمی‌دهد.

این فرمان عملا مرز آمریکا را برای تقریبا همه پناهجویان بسته است.

پیش از اجرای این فرمان روزانه ۷ هزار نفر برای درخواست پناهندگی اقدام می‌کردند.

اما اکنون به‌نظر می‌رسد که بسیاری در داخل مکزیک، در شهر‌هایی مانند مونتری و مکزیکوسیتی منتظرند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد.

اما مهاجرانی که در مرز حضور دارند، مانند کسانی که در پناهگاه دی لونا مستقر هستند، آن‌هایی هستند که بهای بلاتکلیفی را خواهند پرداخت؛ این افراد طرد خواهند شد.

برای آن‌ها، دیدن بسته شدن مرز نگرانی بیشتری ایجاد کرده است. بسیاری از این افراد از اینکه می‌دانند نمی‌توانند از مرز عبور کنند، احساس ناامیدی می‌کنند.

گروه‌های حامی پناهجویان ابراز نگرانی عمیقی کردند که فرمان اجرایی بایدن، که پس از شکست کنگره در انجام اقدام‌های گسترده در مورد قوانین مهاجرتی صادر شد، به آسیب بیشتر به افراد آسیب‌پذیر منجر شود.

یک فعال حامی پناهجویان گفت که مشخص نیست این دستور چگونه بر تعداد مهاجرانی که خواهان عبور از مرز هستند، تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: موضوع این است که اداره گمرک و مرزبانی آمریکا این فرمان اجرایی را متحمل می‌شود و باید به همه مهاجران رسیدگی کند. تفاوت در این است که تفاوت‌های ظریف در مورد اینکه چگونه همه چیز می‌تواند در مورد پناهندگان اعمال شود وجود دارد؛ بنابراین افسران مرزی در رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی سخت‌گیری می‌کنند.

این فعال حامی پناهجویان همچنین گفت که حال همه‌چیز به افسران مرزبانی سپرده شده و این موضوع می‌تواند در بررسی درخواست‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد. قطعا وضعیت برای افرادی که درخواست ارائه می‌کنند، سخت‌تر می‌شود.

یک مقام اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا از اظهار نظر در مورد تاثیر‌های فرمان اجرایی جدید خودداری، اما خاطرنشان کرد که این فرمان روند رسیدگی به درخواست‌های افراد پناهجو را در مرز جنوبی تغییر می‌دهد.

جزئیات فرمان اجرایی بایدن

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا محدودیت‌های جدیدی وضع کرده که بیشار مهاجرانی را که بدون مجوز از مرز جنوبی آمریکا عبور می‌کنند، از درخواست پناهندگی در این کشور منع می‌کند.
کاخ سفید محدودیت‌های جدید را اعلام کرد و گفت که آمریکا باید امنیت مرز‌های خود را حفظ کند. 

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام‌ها زمانی عملی خواهند شد که سطوح بالای برخورد در مرز جنوبی از توانایی ما برای ارائه پیامد‌های به موقع فراتر رود؛ همان‌طور که امروز چنین است. این محدودیت‌ها وضعیت را برای افسران مهاجرت آسان‌تر می‌کنند.

این محدودیت‌ها زمانی که میانگین عبور‌های بدون مجوز از ۲ هزار و ۵۰۰ مورد فراتر برود اعمال می‌شوند؛ پس از آن مهاجران دیگر نمی‌توانند درخواست پناهندگی کنند. 

انتهای پیام/

نظر شما