شناسهٔ خبر: 67142472 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جولان تاکسی‌های فرسوده در پایتخت

تهران بزرگ- ایرنا- میدان ولیعصر منتظر تاکسی بودم که ناگاه مردی کهنسال سوار بر تاکسی فرسوده جلوی پایم ایستاد، هنگامی که سوار شدم با صحنه‌ای جالب روبه‌رو شدم همه قطعات خودرو از ترمز دستی تا دنده گرفته همه بدون محافظ بود، کنسول از جا کنده شده بود، تاکسی بسیار فرسوده و نوع رانندگی هم به آرامی و به اصطلاح لاک‌پشتی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ راننده هم به دلیل کهولت سن که بیش از ۸۰ سال داشت و هم بخاطر فرسوده بودن تاکسی چنان با حوصله رانندگی می‌کرد که از میدان ولیعصر تا مسیرم که کمتر از یک کیلومتر بود، حدود ۱۵ دقیقه طول کشید، اجازه می‌داد همه خودروهایی که از کوچه‌های فرعی خارج می‌شوند جلوتر از او حرکت کنند.

کندی سرعت، کهنگی وسیله نقلیه عمومی، کهولت سن و عدم توجه به حق تقدمی که حق او بود ولی تقدیم دیگران می‌کرد، همه و همه دست به دست هم داده بود تا مدت زمان رسیدن به مسیر حدود ۲ برابر شود البته ناگفته نماند که تاکسی هم به حدی فرسوده بود که فقط با دنده سنگین حرکت می‌کرد سرعتی بیش از ۲۰ کیلومتر را در این چند دقیقه تجربه نکردیم.

چرخش تاکسی‌های فرسوده در خیابان‌های کهن پایتخت

بیش از ۸۰ هزار تاکسی در پایتخت فعالیت دارد که به اذعان شهردار تهران ۹۶ درصد و به گفته سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیمی از آنها فرسوده است

ناگفته نماند که فرسودگی تاکسی‌های پایتخت به همین یک مورد خلاصه نمی‌شود بسیاری از تاکسی‌ها علاوه بر فرسودگی از نظر نظافت هم وضعیت نامناسبی دارند، تاکسی فرسوده بخشی از وضعیت حمل و نقل عمومی تهران شده و به گفته علیرضا زاکانی شهردار تهران، ۷۸ هزار تاکسی و ون در پایتخت وجود دارد که حدود ۹۶ درصد آنها فرسوده است.

شادی مالکی، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران هم به این موضوع اذعان دارد که اکنون بیش از ۵۰ درصد از ناوگان تاکسیرانی پایتخت فرسوده و عمری بیش از ۱۰ سال دارند که برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی اولویت اول مدیریت شهری برای کاهش میزان آلودگی و رفع مشکلات زیست محیطی است.

براساس آمارهای موجود حدود ۸۰ هزار تاکسی در پایتخت فعالیت دارد که به اذعان شهردار تهران ۹۶ درصد و به گفته سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیمی از آنها فرسوده است، فرسودگی این خودروها با توجه به انجام بخش عمده‌ای از حمل و نقل در پایتخت علاوه بر مشکلات آلودگی برای شهروندان نیز مسایلی را به همراه دارد.

چرخش تاکسی‌های فرسوده در خیابان‌های کهن پایتخت

تاکسی‌های فرسوده، رانندگان خسته

پایتخت اکنون در همه خیابان‌های شهر از مولوی گرفته تا شوش حتی تا الهیه و زعفرانیه دارای تاکسی‌های فرسوده فراوانی است، اغلب خیابان‌های تهران مملو از وجود این نوع تاکسی‌ها بوده و همین امر به دلیل تردد بیش از حد، طولانی بودن مسیرها، ‌تحمل گرما و سرمای هوا در فصل‌های تابستان و زمستان، ‌علاوه بر مسافران، رانندگان این نوع وسیله نقلیه عمومی را نیز خسته کرده است.

خستگی بیش از حد رانندگان با تاکسی‌های فرسوده را می‌توان از وضعیت روحی اینگونه رانندگان مشاهده کرد، چنان از روزگار نالان هستند که گاهی عصبانیت خود را روی مسافران بخاطر کرایه تاکسی خالی می‌کنند برخی از تاکسی‌داران کرایه‌ای که مسافران به آنان پرداخت می‌کنند به «چندرغاز» تشبیه کرده یعنی اینکه مجبورند ساعت‌ها برای دریافت آن در خیابان‌های شلوغ و پر ترافیک مسافر جابجا کنند.

ساعت کاری بالای ۱۰ ساعت به عنوان تجربه فعالیت رانندگان تاکسی در پایتخت به شمار می‌رود که همین موضوع به گفته یکی از رانندگان دلیل اصلی فرسودگی وسیله نقلیه عمومی آنها است، داشتن شرایط لازم برای خرید خودروی جدید با امکانات بیشتر می‌تواند روند ارائه خدمت به مسافران را گسترش دهد.

چرخش تاکسی‌های فرسوده در خیابان‌های کهن پایتخت

ارائه تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان تاکسی در تهران

حمل و نقل عمومی جزء لاینفک خدمات‌دهی در پایتخت است اما این روزها علاوه بر مسافران، رانندگان هم از وضعیت تاکسی‌های فرسوده خود ناراضی هستند.

به گفته یکی از این رانندگان به طور میانگین ماهانه سه تا پنج میلیون تومان برای تعمیرات تاکسی مدل ۸۷ خود هزینه‌ می‌کند البته می‌گوید برای تاکسی به قول خودش چینی ثبت‌نام کرده اما پس از مدت‌ها، قرعه به نامش در نیامده است، این جملات عین گفته‌های این راننده است.

وی می‌گوید: برای خرید ماشین خارجی به عنوان تاکسی باید بیش از یک میلیارد تومان هزینه کند، این در حالی است که اگر خودروی خودش را ۲۰۰ میلیون تومان به تاکسیرانی واگذار کند، برای مابقی آن تسهیلاتی در اختیار تاکسی‌داران گذاشته می‌شود که اقساط آن بسیار سنگین است.

قیمت تاکسی برقی توسط سازمان حمایت و توسط وزارت صمت اعلام می شود اما بین یک میلیارد تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان براساس نوع خودرو متفاوت است

نوسازی ناوگان تاکسی علاوه بر مدیریت درست بر خیابان‌های پایتخت در راستای حمل و نقل به هنگام با تاکسی‌های جدید، به نفع تاکسی‌داران در تهران است تا بخشی از هزینه‌های زندگی آنها به واسطه فرسوده بودن وسیله نقلیه عمومی آنها کاسته شود و دیگر ماهانه مبالغ هنگفتی را برای هزینه‌های تعمیرات خودروی خود متحمل نشوند.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره برقی‌سازی خودرو در پایتخت به خبرنگار ایرنا گفت: برقی‌سازی خودرو و تاکسی به عنوان یک پروژه ملی از سوی دولت در دستور کار قرار گرفت و در این راستا با وزارت صمت و خودروسازان داخلی در بحث واردات خودروهای برقی کار شروع شد و از سوی دیگر شهرداری تهران هم راستا با تولید داخلی، اقدام به وارادت خودروی برقی نیز کرده است.

مالکی ادامه داد: امسال شاهد وارد شدن ۲۵ هزار خودروی برقی سدان و ۲ هزار و ۵۰۰ تاکسی برقی و ۱۰ هزار ون برقی و ۲۷ هزار و ۵۰۰ خودروی برقی از طریق خودروسازان داخلی ذیل توافق نامه با وزارات صمت خواهیم بود و در کل قرار است نزدیک به ۶۰ هزار خودروی برقی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران می‌شود.

وی یادآور شد: به ازای خروج یک دستگاه خودروی فرسوده یک دستگاه تاکسی برقی جایگزین می‌شود و به محض دریافت پلاک تاکسی، این خودروها فعال می‌شوند و حتی مسیر حرکت آنها هم مشخص شده است. قیمت تاکسی برقی توسط سازمان حمایت و توسط وزارت صمت اعلام می شود اما بین یک میلیارد تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان براساس نوع خودرو متفاوت است.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران افزود: تسهیلاتی برای رانندگان از طریق شهرداری و انعقاد قرارداد با صندوق کارآفرینی امید با کارمزد پایین و بازپرداخت پنج ساله در نظر گرفته‌ایم و از طریق ماده ۱۲ هم یارانه‌ای از سوی دولت داده می‌شود که قیمت خودرو برای تاکسیران منطقی شود.

چرخش تاکسی‌های فرسوده در خیابان‌های کهن پایتخت

ورود یک هزار دستگاه تاکسی برقی به پایتخت

آیین تحویل و ورود یک هزار دستگاه تاکسی‌ برقی جدید در روزهای پایانی خرداد سال جاری برگزار شد که از این تعداد ۲۰۰ دستگاه پس از شماره گذاری وارد ناوگان تاکسیرانی پایتخت شد و مابقی تاکسی‌ها نیز در هفته‌های آینده و طی روال اداری واگذاری به تاکسیرانان وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شوند همچنین به همین منظور بیش از ۷۰ ایستگاه شارژ برقی احداث شده و کما اینکه احداث ۹۰۰ جای شارژ با مپنا قرارداد بسته شده که تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

اقداماتی که برای ورود تاکسی برقی جدید به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران انجام شده است امیدواریم مسیری را فراهم کند تا علاوه بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش تاکسی‌ها، از برخی مشکلات موجود برای رانندگان خسته و مسافران کلافه در پایتخت نیز بکاهد.

بیشتر بخوانید
پای تاکسی برقی به پایتخت باز شد

خرید تاکسی برقی با ۳۰۰ میلیون آورده مالی

وزیر کشور: مشکلی برای شماره‌گذاری تاکسی‌های برقی در تهران وجود ندارد

نظر شما