شناسهٔ خبر: 67141844 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

اهداف قالیباف از اهدای ریاست ستادش به نیکزاد چیست؟

محمدباقر قالیباف در چهارمین حضورش در انتخابات ریاست جمهوری، مسئولیت و ریاست ستاد انتخاباتی اش را به کسی سپرده است که سابقه وزارت احمدی نژاد، نزدیکی به پایداری ها و چرخش های سیاسی در ادوار انتخاباتی اخیر را داشته اشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مورد عجیب علی نیکزاد، او شاید خاص‌ترین چهره در ادوار انتخاباتی مختلف در طول دو دهه اخیر باشد، مردی که به سرعت از پایگاهی به پایگاهی دیگر در اصولگرایی نقل مکان می‌کند اما این آخرین گردش به سمت قالیباف او را در تغییر حتی عجیب تر از بنجامین باتن قصه‌های هالیوودی کرده است!

احمدی نژاد و نیکزاد کجا بهم رسیدند؟

علی نیکزاد متولد سال ۱۳۴۴ است از روستای ثمرین از توابع اردبیل. تحصیلاتش را در علم و صنعت و مهندسی عمران گذرانده، همانجایی که مرحوم حمید بهبهانی شاگردان تاریخ‌سازی را تربیت کرد که در دهه ۸۰ یک به یک سر از دولت محمود احمدی‌نژاد در آوردند.

احمدی نژاد نیکزاد را از همین دانشگاه شرق تهران شناخت و البته به دلیل حضورش در استانداری اردبیل از او در مدیریت‌های استانی بهره گرفت. بعدها که به دولت آمد این هم رشته‌ای اش را به استانداری اردبیل فرستاد و کمی بعد مسافر تهرانش کرد تا ردای وزارت بر تنش کند.

اما کدام وزارتخانه و جای کدام وزیر؟ بله وزارت راه و ترابری و به جای استادشان حمید بهبهانی که از مجلس وقت رای عدم اعتماد گرفته بود. مدتی سرپرستی و بعد ادغام در وزارت مسکن از نیکزاد مردی ساخت که در کلیدی ترین وزارتخانه دولت احمدی‌نژاد مسئولیت گرفته بود.

چرخش های قابل تامل در چند انتخابات اخیر

ابرپروژه مسکن مهر که بر پایه بزرگترین درآمد حاصل از فروش نفت آغاز شده بود، نیکزاد را در کانون توجهات قرار داد. مسکن‌هایی که در دوره دولت احمدی‌نژاد حتی بسیاری‌شان تا مرحله سفت کاری هم پیش نرفته بودند اما با شروع تحریم‌ها، تورم یکباره و شرایط بد اقتصادی به کورسوی امید طبقه متوسط رو به پایین بدل شدند. همان روزها تصادف شدید این وزیر درحالی که سوار بر پرادوی وزارت راه به بازدید از پروژه مسکن مهر رفته بود او را به محبوبیتی بیشتر رساند.

اگرچه نیکزاد ماندن در کنار احمدی‌نژاد را حتی پس از روزهای پس از مشایی به عکس دیگر یاران غارش در پایداری ادامه داد و در روز ثبت‌نام مشایی برای انتخابات ۱۳۹۲ دوشادوشش بود اما با پایان پروژه احمدی‌نژاد وقتی با وقفه‌ای دوساله و تجربه مدیریتی موقت در یکی از هولدینگ‌های ستاد اجرایی فرمان امام از زادگاهش اردبیل به مجلس شورای اسلامی رسید، یکباره در صف اول پایداری‌چی‌ها قرار گرفت و سال ۹۶ این‌بار دوشادوش سید ابراهیم رییسی در ستاد انتخابات کشور ظاهر شد و در ۱۴۰۰ نیز مجددا ریاست ستاد او را بر عهده می‌گیرد و حالا هم که رئیس ستاد ‎قالیباف شده است.

شوک به تندروها

او که در سال های ۹۶ تا ۱۴۰۲ بارها نایب رییسی در مجلس را سر همین چرخش‌های ناگهانی از دست داده‌ بود، در همین انتخابات مجلس جدید بار دیگر به نایب رییسی رسید. او که با آرای نمایندگان تندروی پایداری توانست بر این کرسی بنشیند، درحالی که با تایید صلاحیت باقر قالیباف باید در مجلس می‌ماند و امورات مجلس را پیش می‌برد، عکسی کنار قالیباف گرفت و با او بست تا باعث تعجب یارانش در جبهه های تندروی اصولگرایی شود.

۲ هدف قالیباف از اهدای ریاست ستادش به نیکزاد

آنها که خیلی‌های‌شان قالیباف را در صف یاران سید ابراهیم رییسی شهید نمی‌دانند. اما قالیبافی‌ها با دو هدف به سراغ نیکزاد رفته‌اند. اینکه یک آذری رییس ستادشان شود برای مقابله با مسعود پزشکیان نماینده آذری اصلاح‌طلب و دیگری تداعی همراهی رییس ستاد رییسی با کمپین‌شان.

اینکه چرا نیکزاد با آنها همراه شده و خود را از یاران صمیمی این سال‌هایش که احتمالا یکی از بین جلیلی یا زاکانی برای ادامه راه دولت رییسی، گزینه اجماعی‌شان می‌شود، جدا کرده بی‌شک در رویه گذشته او در از این شاخه به آن شاخه پریدن‌های سیاسی‌اش دارد!

منبع: خبرآنلاین

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما