شناسهٔ خبر: 67141742 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

رشد 74 درصدی ارزش معاملات تجارت الکترونیکی در سال 1402

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، گفت: تعداد کسب‌وکارهای دارای اینماد فعال به بیش از 200 هزار عدد رسیده که رشد 74 درصدی داشته است؛ همچنین در سال 1402 حدود چهار میلیون و 256 هزار گواهی امضای الکترونیکی صادر شده که نسبت به سال قبل 125 درصد رشد را تجربه کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا، امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نشست خبری رونمایی از گزارش تجارت الکترونیکی سال 1402 کشور، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲، اکوسیستم تجارت الکترونیکی کشور توانست ارزش معاملات خود را به سه هزار و ۱۸۸ همت برساند که نسبت به سال گذشته ۷۴ درصد افزایش داشته است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، گفت: از کلیه واحدهای تجارت الکترونیکی که اینماد فعال دارند، 35 درصد نوپا هستند و عمر کمتر از یک سال دارند و 42 درصد عمر یک تا چهار سال دارند که این موضوع نویددهنده اقبال مردم به حوزه تجارت الکترونیکی است.

وی در ادامه افزود: معاملات در سال گذشته، بیش از 50 میلیارد دلار تراکنش در تجارت الکترونیکی کشور را نشان می‌دهد.

کلاهدوزان با اشاره به افزایش تعداد تراکنش‌های تجارت الکترونیکی، افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود سه میلیارد تراکنش مالی داشتیم که در سال ۱۴۰۲ این عدد به حدود 3/9 میلیارد تراکنش رسید که ۳۱ درصد رشد را تجربه کرده است.

وی افزود: ارزش معاملات الکترونیکی دولتی در سال 1402 به بیش از 1100 همت رسید و تعداد معاملات الکترونیکی دولتی بیش از ۴۳۸ هزار فقره بوده که نسبت به سال قبل رشد چهار درصدی داشته است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به ساماندهی کسب‌وکارها در قالب اینماد اشاره کرد و ادامه داد: تعداد کسب‌وکارهای دارای اینماد فعال به بیش از 200 هزار عدد رسیده که رشد 74 درصدی داشته است؛ همچنین در سال 1402 حدود چهار میلیون و ۲۵۶ هزار گواهی امضای الکترونیکی صادر شده که نسبت به سال قبل ۱۲۵ درصد رشد را تجربه کرده‌ایم.

تجارت الکترونیکی در حوزه‌هایی مانند سلامت الکترونیکی و طلا حضور کم‌رنگی داشته است و در پنج سال آینده با برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است این بخش‌ها را به بهترین شکل توسعه دهیم.

وی درباره توزیع جغرافیایی واحدهای تجارت الکترونیکی‌، گفت: اکنون ۴۶ درصد کسب‌و‌کارهای الکترونیکی دارای اینماد فعال در استان تهران هستند و رتبه‌های بعدی مربوط به استان اصفهان، خراسان رضوی و فارس است.

کلاهدوزان در این نشست، افزود: هدف‌گذاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این است که با برنامه‌ریزی، تناسب مناسبی بین استان‌ها به وجود بیاید.

وی در تشریح حوزه فعالیت کسب‌و‌کارهای الکترونیکی، گفت: بیشترین میزان استقبال کسب‌وکارها مربوط به فروش کالا است که ۶۲ درصد را به خود اختصاص داده است. ۱۱ درصد خدمات فناوری اطلاعات، ۱۰ درصد آموزشی و فرهنگی، چهار درصد خدمات و ۱۳ درصد سایر خدمات است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه ۸۱ درصد صاحبان کسب‌وکارها آقایان و ۱۹ درصد بانوان هستند، افزود: سهم بانوان از مالکیت واحدهای تجارت الکترونیکی در سال 1402 نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش داشته است. از لحاظ گروه سنی، عمده صاحبان کسب و کارهای تجارت الکترونیکی در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند که ۶۰ درصد کل این جمعیت را تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی اکنون ۶۳ درصد اولویت اول واحدهای تجارت الکترونیکی‌ برای ارسال بسته، شرکت ملی پست است. ۱۵ درصد اولویت‌ روش ارسال مربوط به شرکت‌های پست خصوصی، ۱۰ درصد شرکت‌های باربری بین‌شهری، شش درصد شرکت‌های پیک خصوصی و شش درصد نیز توسط شکبه توزیع خود کسب وکار اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه ۴۳ درصد کسب‌وکارها از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان به عنوان رسانه مکمل در معرفی، ارائه و تبلیغ محصول در کنار به‌کارگیری وب‌سایت با مشتریان خود در ارتباط هستند، گفت: رویکرد ما در مرکز عدم افزایش تصدی‌گری در کنار وضع نکردن قواعد پیچیده است.

وی در ادامه افزود: در مقابل، رویکرد جدید حمایت از کسب‌وکارهای موفق، تقویت مأموریت سیاستگذاری و توسعه‌ای مرکز، افزایش نقش‌آفرینی پلتفرم‌ها و بخش خصوصی، تعیین ضوابط منعطف باتوجه‌ به نوع و سابقه کسب‌وکار، تقویت حضور اتحادیه، انجمن و تشکل‌های مردمی با رویکرد تقویت خودتنظیم گری و تنظیم‌گری را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

کلاهدوزان درباره سپردن بخشی از امورات به کارگزاری‌های بخش خصوصی، تصریح کرد: بخشی از اعطای اینمادهای خاکستری که در کسب‌وکارهای اینترنتی وجود دارد، توسط پرداخت‌یارها انجام می‌شود و نتیجه به‌دست‌آمده از این تعامل را مثبت ارزیابی می‌کنیم و در حال تعریف کارگزاری‌های جدید هستیم.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره جایگاه تجارت الکترونیکی ایران در کشورهای منطقه گفت: ترکیه یکی از پیشتازان تجارت الکتر ونیکی در منطقه است و حجم معاملات آن‌ها در سال گذشته ۸۷ میلیارد دلار بوده که باتوجه ‌به حجم بیش از 50 میلیارد دلاری معاملات کشور، نشان می‌دهد که فاصله زیادی با آن‌ها نداریم. هرچند باید تأکید کنم این عدد برای ما مطلوب نیست وامیدوارم در دو تا سه سال آینده بتوانیم با اجرای برنامه راهبردی در زیست بوم تجارت الکترونیکی، کشور ترکیه را پشت سر بگذاریم.

وی درباره برنامه‌های اولویت دار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: توسعه بازارهای جدید یکی از برنامه‌های مهم و اولویت دار مرکز است.

کلاهدوزان با اشاره به توسعه فعالیت‌ها در حوزه‌های مهم، ادامه داد: تجارت الکترونیکی در حوزه‌هایی مانند سلامت الکترونیکی و طلا حضور کم‌رنگی داشته است و در پنج سال آینده با برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است این بخش‌ها را به بهترین شکل توسعه دهیم.

وی در پایان این نشست با اشاره به برنامه سندباکس، گفت: سندباکس وزارت صمت سال گذشته آغاز به کارکرده است و هم اکنون در حال بررسی چهار طرح هستیم و امیدواریم بتوانیم این ظرفیت را تقویت کنیم.

انتهای پیام

نظر شما