شناسهٔ خبر: 67141562 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

از سری برنامه های قرارگاه شهید آوینی گیلان ؛

بزرگداشت آیت الله امینیان در آستانه اشرفیه برگزار شد

مراسم بزرگداشت آیت الله محمدعلی ( مختار ) امینیان پدر طلبه شهید محمدتقی امینیان ( نماینده سابق مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه آستانه اشرفیه ) عصر روز یکشنبه 20 خرداد ماه 1403 در محل حسینیه اعظم حرم مطهر آقا سید جلال الدین اشرف (ع) شهرستان آستانه اشرفیه برگزار شد .

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، مراسم بزرگداشت آیت الله محمدعلی ( مختار ) امینیان نماینده سابف مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه آستانه اشرفیه عصر روز یکشنبه 20 خرداد ماه 1403 با حضور آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان گیلان ، اسدالله عباسی استاندار گیلان ، امیرحسین طاهری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، حجت الاسلام و المسلمین طیبی امام جمعه آستانه اشرفیه ، خسرو آرنگ فرماندار آستانه اشرفیه ، بیت آیت الله امینیان و دیگر مسئولین استانی و شهرستانی و مردم ولایتمدار گیلان در محل حسینه اعظم حرم مطهر آقا سید جلال الدین اشرف (ع) شهرستان آستانه اشرفیه برگزار شد .

عباس میرزنگویی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آستانه اشرفیه در شرح برنامه های این مراسم افزود : این مراسم که از مصوبات شورای فرهنگ عمومی شهرستان و ذیل برنامه های قرارگاه فرهنگی شهید آوینی می باشد شامل برگزاری نمایشگاه تألیفات آیت الله امینیان ، مداحی حاج علی ملائکه از مشهد مقدس و سخنرانی آیت الله فلاحتی امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در استان گیلان بود .

آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت در  این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی و همراهانش  و ابراز تأسف از گذشت ۸ سال از رحلت آیت الله امینیان ، وی را یک روحانی پاک طینت و خوش سیرت خواند و گفت : سبک زندگی عالمان دین و همه کسانی که دغدغه دین را در جامعه دارند به دو دسته تقسیم می‌شود : دسته نخست انسان‌های مؤمن و اهل دین و دیانت و معرفت که تلاش می‌کنند ابتدا خود سعادتمند شده تا خودشان را به جایی برسانند ، از این رو به راه خیر و برکت می‌روند و در تلاش برای خودسازی هستند و عاقبت هم در همین مسیر خوبی‌ها و صراط مستقیم قرار گرفته و با روحی پاک از دنیا می‌روند .

وی با بیان اینکه در آیین شریعت انسان‌هایی که این گونه زندگی می‌کنند ، زندگی پسندیده‌ای دارند ، خاطر نشان نمود : دسته ی دوم انسان‌هایی هستند که در همین مسیر سعادت و خوبی‌ها در تلاشند و رنج می‌کشند تا علم و دانش و معرفت فرا بگیرند و خود را به جایی برسانند تا در وهله اول خود را نجات دهند ، اما به این اکتفا نمی‌کنند و برای خود رسالتی فراتر در نظر می‌گیرند و سعی می‌کنند تا دیگر انسان‌ها را نیز با خود در مسیر رسیدن به سعادت همراه کنند .

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه این انسان‌ها خودشان در جاده صراط مستقیم قرار گرفته‌اند و سعی دارند که دیگران را هم با خود همراه کنند ، ادامه داد : در آیات و روایات آمده که حالات شهیدان اینگونه است و وقتی شهدا وارد عالم برزخ بهشتی می‌شوند اولین درخواستشان این است که به دوستان و آشنایانمان بگویید که جای ما اینجا چقدر خوب است .

آیت الله رسول فلاحتی با بیان اینکه این انسان ها در مسیر درست زندگی حرکت می کنند ادامه داد : آنها تنها به سعادت و سلامت و خودسازی خود اکتفا نمی‌کنند و علاقه مندند که دیگران را هم به سعادت برسانند و حضرت آیت الله امینیان رضوان الله تعالی علیه یکی از این مصادیق است . وی با بیان اینکه این انساها با دو بال درونی و بیرونی به سوی اهداف سعادتمندی خود حرکت می کنند ، ادامه داد  : این انسان‌ها برای رسیدن به اهداف خود در وهله اول نیازمند مربیان و راهنمایان و اساتید برجسته‌ای برای راهنمایی در زندگیشان هستند ، زیرا اگر انسان از تجربه اساتید فرهیخته و انسان‌های آگاه و عالم و بصیر بهره بگیرد از تربیت خوبی برخوردار خواهد شد .

نماینده ولی فقیه در گیلان برخی دیگر از خصایص اخلاقی آیت الله امینیان را بر شمرد و عنوان داشت :

یکی از ویژگی‌های دیگر آیت الله امینیان این بود که در محضر اساتید برجسته ای چون آیت الله العظمی بروجردی رضوان الله تعالی علیه و امام خمینی (قدس سره الشریف) بهره برد ، مراجع برجسته‌ای که خدمات زیادی به اسلام و انقلاب کردند .

وی با اشاره به اینکه آیت الله امینیان در رکاب امام خمینی (ره) شاگردی کرد و فرزندش را در راه اسلام و انقلاب تقدیم نمود ، ادامه داد : وی مدتی امام جمعه موقت رشت بود و بعد از آن امام جمعه آستانه اشرفیه منصوب شد و در این راه خدما زیادی به اسلام و انقلاب کرد .

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه کوچک یا بزرگ بودن موقعیت جغرافیایی برایش فرقی نداشت ، افزود : او در صدد سعادتمند کردن مردم بود .

 

گفتنی است آیت الله امینیان در روستای فتیده شهرستان لنگرود متولد شد و در سال ۱۳۲۳ به حوزه علمیه قم رفت . وی از شاگردان سید حسن طباطبایی (ره) ، سید روح الله خمینی (ره) ، محمد تقی بهجت (ره) ، سید محمدحسین طباطبایی (ره) و سید مصطفی محقق داماد (ره) بود . ایشان از هنگام تأسیس مجلس خبرگان رهبری تا پایان عمرش نمایندگی استان گیلان در این مجلس را بر عهده داشت .

از جمله دیگر مسئولیت‌های ایشان می توان به مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه گیلان اشاره نمود . برخی از آثار منتشر شده آیت الله امینیان که در مجامع علمی و دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد ، شامل مبانی اخلاق اسلامی ، مبانی فلسفه اسلامی ، از اسلام تا ارتداد ، قره العین در نماز است .

تقریرات درس خارج فقه آیت الله العظمی بروجردی ، تقریرات درس خارج فقه و اصول حضرت امام خمینی ، کتاب تلخیص المنطق مرحوم مظفر که به درخواست شهید آیت الله قدوسی نگاشته شده و کتاب فاعول که شامل کلماتی است که در عربی بر این وزن آمده ؛ نیز از جمله تألیفات وی می‌باشد .

آیت الله محمدعلی امینیان مجتهد عالی مقام به مدت 33 سال در مقام امامت جمعه آستانه اشرفیه مشغول خدمت بود . احداث ساختمان حوزه جلالیه آستانه اشرفیه ، كتابخانه اهل بیت ، درمانگاه اهل بیت ، مسجد اهل بیت ، و همچنین بنیانگذاری و تأسیس حوزه علمیه خواهران معصومیه جلالیه از یادگار های ایشان برای شهرستان آستانه اشرفیه می باشد .

آیت‌الله محمدعلی ( مختار ) امینیان در تاریخ 20 خرداد ماه 1394 در سن ۸۹ سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت .

نظر شما