شناسهٔ خبر: 67141534 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اشتباهات‌ والدین در دوران پسامدرسه

بعضی پدرومادرهای دانش‌آموزان دبستانی به‌محض شروع تعطیلات‌تابستانی با خیال رهایی از درس و مشق تمام حواس‌شان به سمت تفریح و شادی فرزندشان پرت می‌شود؛ چرا این رویکرد اشتباه است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، خراسان نوشت: پایان امتحانات مدارس و یک‎سال تحصیلی پرفراز و نشیب، حس آزادی برای دانش‌آموزان و پدرومادرهای‌شان از دغدغه‌های تحصیلی دارد. بعضی والدین تصور می‌کنند که چون مدارس تمام شده، بچه‌هایشان باید کلا درس و مشق را تا آخر تابستان کنار بگذارند و فقط برای پر کردن اوقات‌فراغت‌شان به تفریح، بازی و سرگرمی بپردازند. اما این تصمیم، آسیب‌هایی دارد که در ادامه به تعدادی از اشتباهات‌ والدین در دوران پسامدرسه اشاره خواهد شد.

 برنامه‌ریزی فقط برای بازی و تفریح

ما به عنوان پدر و مادر یک دانش‌آموز با آمدن تابستان و تعطیلی مدرسه‌ها باید به فکر روش صحیح درس خواندن در تابستان برای فرزندان‌مان باشیم. به محض پایان سال تحصیلی، ذهن دانش‌آموزان با خیال رهایی از مدرسه و درس و مشق پرواز می‌کند و تمام حواس‌شان به سمت تفریح و شادی در روزهای تابستان و وقت‌گذرانی با خانواده و دوستان پرت می‌شود. این درحالی است که همه ما می‌دانیم در صورت غافل‌شدن از درس و مدرسه در طول تابستان، همه دانش‌آموزان حتما بخشی از مباحث درسی را فراموش می‌کنند. بنابراین برنامه‌ریزی فقط برای بازی و تفریح فرزندمان در تابستان یک اشتباه رایج است.

غفلت از ضرورت نیم‌ساعت درس‌خواندن روزانه

روزانه یک ربع تا نیم‌ساعت درس خواندن در تابستان به دانش‌آموزان کمک می‌کند که در سال تحصیلی بعد عملکرد بهتری داشته باشند. تابستان فرصتی طلایی برای همه دانش‌آموزان است که می‌توانند علاوه بر داشتن برنامه درس خواندن در تابستان، فرصت زیادی هم برای کلاس‌ و فعالیت‌های تابستانی داشته باشند. والدین نباید از ضرورت نیم‌ساعت درس‌خواندن روزانه توسط فرزند دانش‌آموزشان غفلت کنند.

به ‎هم‌ریختن ساعت خواب دانش‌آموز

در زمان تعطیلی مدارس، کودکان دیگر علاقه‌ای به برنامه درسی و خواب سر وقت ندارند و ترجیح می‌دهند بیشتر وقت‌شان را با تبلت یا با بازی‌کردن با دوستان‌شان بگذرانند. همین باعث می‌شود که سازگارشدن دوباره با برنامه مدرسه در سال تحصیلی بعد برای‌شان سخت باشد. تابستان، معمولا پر از  ماجراجویی، تفریح و بازی است و به همین دلیل برنامه‌ریزی و وفاداری به آن سخت است. اما داشتن برنامه‌ خواب منظم که توسط والدین مشخص و تعیین شود، می‌تواند عادت کردن به مدرسه را در مهرماه و زمان شروع‌شدن مدارس آسان‌تر ‌کند.

فراری‌دادن دانش‌آموز از کتاب

بعضی والدین در تابستان به فرزندشان توصیه می‌کنند که سمت کتاب و درس نرود و فقط استراحت کند تا سال بعد را با انرژی بیشتری شروع کند. این رفتار هم اشتباه است. در تابستان دانش‌آموزان اوقات فراغت بیشتری برای مطالعه آزاد دارند که مهارت خواندن‌شان را تقویت می‌کند. یکی از فعالیت‌های تابستانی ما می‌تواند این باشد که فرزندمان را در یکی از کتابخانه‌های عمومی نزدیک خانه ثبت‌نام کنیم تا با دسترسی به کتاب‌های گوناگون مهارت خواندن را فراموش نکند و همچنین مطالب زیادی هم بیاموزد. همچنین برای تقویت مهارت خواندن و درک مطلب فرزندمان می‌توانیم به آن‎ها پیشنهاد بدهیم که روزانه چند دقیقه کتاب داستان یا رمان بخوانند. کودکان در همه سنین و با هر استعدادی، از مطالعه داستان‌های جذاب لذت می‌برند. می‌توانیم از فرزندمان درباره این کتاب‌ها سوالاتی کنیم و از او بخواهیم به سوالات آن پاسخ دهند. این تمرین قدرت استدلال و درک مطلب کودکان را بالا می‌برد.

جدی‌نگرفتن فرّار بودن درس ریاضی

حل مسائل ریاضی به عنوان یک جور درس خواندن در تابستان به احتمال زیاد برای خیلی از بچه‌ها نه تنها سرگرم‌کننده نیست بلکه باعث می‌شود حوصله آن‌ها سر برود و به هر روشی از این کار فرار کنند. اما چاره‌ای نیست و واقعا مرور تمرین‌های ریاضی ضروری است. حل سه یا چهار مسئله ریاضی در هر روز از فصل تابستان باعث می‌شود بچه‌ها درس‌های ریاضی را به کلی فراموش نکنند. روشی که می‌تواند درس خواندن در تابستان را قابل تحمل کند این است که درس ریاضی را به‌صورت سرگرمی و مثل یک چالش روزانه برای بچه‌ها دربیاوریم. مثلا می‌توانیم قرار بگذاریم که روزی ۳ تا مسئله حل کند و امتیازات خود را بالا ببرد. کتاب های کار ریاضی زیادی در کتاب‎فروشی‌ها هست که می‌توانیم برای فرزندانمان تهیه کنیم. با حل چند مسئله ریاضی در روز، دانش‌آموزان درس‌های سال گذشته‌شان را مرور می‌کنند و برای سال تحصیلی جدید هم آماده می‌شوند. همچنین با تهیه کتاب‌کار مناسب پایه تحصیلی‌شان می‌توانیم از آن‎ها بخواهیم که تمرین‌ها را حل کنند و پاسخ‌شان را با قسمت پاسخ تشریحی کتاب مقایسه کنند. حتی اگر اشتباه کنند با درست کردن اشتباهات‌شان، پایه‌شان قوی‌تر می‌شود و سال بعد را با آمادگی بیشتری شروع خواهند کرد.

انتهای پیام

نظر شما