شناسهٔ خبر: 67141408 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دور دوم انتخابی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا؛

همه مدعیان صعود کردند

هفته ششم فوتبال انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در قاره آسیا و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ برگزار شد.

صاحب‌خبر -

همه مدعیان صعود کردند
به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، در این رقابت‌ها ۴۶ تیم حضور دارند که ۲۰ تیم با رنکینگ پائین‌تر در رده بندی فیفا در دور اول به صورت رفت و برگشت مسابقه دادند و ۱۰ تیم برتر به دور دوم راه یافتند. این رقابت‌ها مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ نیز محسوب می‌شود و در در دور دوم ۱۰ تیم برتر دور نخست به همراه ۲۶ تیم دیگر قاره که از دور اول معاف بودند ‏ در ۹ گروه چهار تیمی به صورت دوره‌ای و رفت و برگشت رقابت کردند و تیم‌های اول و دوم هر گروه به دور سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ و دور نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ راه یافتند. تیم‌های سوم و چهارم گروه‌های ۹ گانه از ادامه انتخابی جام جهانی باز ماندند، اما در دور سوم انتخابی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ شرکت می‌کنند و ۶ تیم برتر راهی جام ملت‌ها خواهند شد.

نتایج هفته ششم دور دوم به این شرح اعلام شد:
گروه A:
قطر ۲ - ۱ هند
برای قطر یوسف ایمن در دقیقه ۷۳ و احمد الراوی ۸۵ گلزنی کردند.
کویت ۱ - ۰ افغانستان
تیم‌های قطر با ۱۶ و کویت با ۷ امتیاز اول و دوم شدند و مجوز صعود گرفتند. تیم‌های هند و افغانستان با ۵ امتیاز سوم و چهارم شدند و به دور سوم مقدماتی جام ملت‌های آسیا راه یافتند.
تیم افغانستان به علت مشکلات سیاسی در این کشور اجازه میزبانی دریافت نکرد و دیدار‌های این تیم در اب‌ها و هفوف عربستان برگزار شد.

گروه B: 
ژاپن ۵ - ۰ سوریه (گل‌ها: آیاسه اودا در دقیقه ۱۳، ریتسو دوآن ۱۹، ثائر کروما - گل به خودی مدافع سوریه - ۲۱، یوکی سوما ۷۳ - پنالتی و تاکومی مینامینو ۸۵) 
کره شمالی ۴ - ۱ میانمار در وین تین لائوس
تیم کره شمالی از میزبانی مسابقات بین المللی محروم است و مسابقات خانگی این تیم در وین تین لائوس برگزار شد.
تیم‌های ژاپن با ۱۸ و کره شمالی با ۹ امتیاز اول و دوم شدند و صعود کردند. تیم‌های سوریه با ۷ و میانمار با یک امتیاز در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند و به دور سوم انتخابی جام ملت‌های آسیا می‌روند.
تیم سوریه به علت ناامنی در این کشور از میزبانی دیدار‌های خانگی محروم بود و دیدار‌های این تیم در دمام و جده عربستان برگزار شد. 

گروه C: 
کره‌جنوبی ۱ - ۰ چین (گل: لی کانگ این در دقیقه ۶۱) 
برانکو ایوانکوویچ سرمربی کروات و سابق تیم ملی ایران و پرسپولیس هدایت تیم چین را بر عهده دارد. وی تا قبل از هفته سوم هدایت تیم عمان را بر عهده داشت.
تایلند ۳ - ۱ سنگاپور
تیم‌های کره جنوبی با ۱۶ و چین با ۸ امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار گرفتند و صعود کردند. تیم‌های تایلند با ۸ و سنگاپور با یک امتیاز در رده‌های سوم و چهارم جای گرفتند و به دور سوم انتخابی جام ملت‌های آسیا می‌روند.

گروه D: 
عمان ۱ - ۱ قرقیزستان
مالزی ۳ - ۱ تایوان
تیم‌های عمان با ۱۳ و قرقیزستان با ۱۱ امتیاز اول و دوم شدند و صعود کردند. تیم‌های مالزی با ۱۰ و تایوان بدون امتیاز در رده‌های سوم و چهارم جای گرفتند و باید در دور سوم مقدماتی جام ملت‌های آسیا شرکت کنند.

گروه E:
ایران ۰ - ۰ ازبکستان
تیم ایران پیش از این ۴ - ۰ و ۴ - ۲ تیم هنگ‌کنگ، با ۵ گل تیم ترکمنستان را شکست داد و با تیم ازبکستان ۲ - ۲ مساوی کرد.
تیم‌های ملی ایران و ازبکستان تا کنون در ۱۴ بازی به مصاف هم رفته اند که تیم ایران در ۱۰ بار و ازبکستان یک بار به پیروزی رسیده اند. در این دیدار‌ها تیم ایران ۱۸ گل و تیم ازبکستان ۵ گل به ثمر رسانده اند. علی دایی، مهدی طارمی و سردار آزمون هر یک با ۳ گل بهترین گلزنان ایران در مصاف با ازبکستان هستند.
ترکمنستان ۰ - ۰ هنگ کنگ
تیم‌های ایران (تفاضل گل ۱۲+) و ازبکستان (تفاضل ۹+) با ۱۴ امتیاز اول و دوم شدند و مجوز صعود گرفتند. تیم‌های ترکمنستان و هنگ کنگ با ۲ امتیاز در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند و در دور سوم انتخابی جام ملت‌های آسیا شرکت می‌کنند.

گروه F:
عراق ۳ - ۱ ویتنام (گل‌های عراق: حسین علی در دقیق ۱۲، علی جاسم ۷۱ و ایمن حسین ۲ + ۹۰) 
اندونزی ۲ - ۰ فیلیپین
تیم‌های عراق با ۱۸ و اندونزی با ۱۰ امتیاز اول و دوم شدند و مجوز صعود گرفتند. تیم‌های ویتنام با ۶ و فیلیپین با یک امتیاز در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند و به دور سوم مقدماتی جام ملت‌های آسیا می‌روند.

گروه G: 
عربستان ۱ - ۲ اردن
هدایت تیم عربستان را روبرتو مانچینی ایتالیایی بر عهده دارد. گل تیم عربستان را علی محمد لاجامی در دقیقه ۱۶ به ثمر رساند و گل‌های تیم اردن را علی علوان در دقیقه ۲۷ و نور الراوبده در دقیقه ۲ + ۴۵ وارد دروازه حریف کردند.
تاجیکستان ۳ - ۰ پاکستان (داور: موعود بنیادی فرد از ایران) 
منوچهر صفراف مدافع سابق پرسپولیس در دقیقه ۶۵ گل دوم و وحدت حنانوف مدافع کنونی پرسپولیس در دقیقه ۷۰ گل سوم تاجیکستان را به ثمر رساندند. حنانوف پاس گل اول تیمش را نیز ارسال کرد.
تیم‌های اردن و عربستان با ۱۳ امتیاز در رده اول و دوم قرار گرفت و صعود کردند. تیم‌های تاجیکستان با ۸ و پاکستان بدون امتیاز در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند و در دور سوم مقدماتی جام ملت‌های آسیا شرکت خواهند کرد.
در این گروه تیم عربستان به عنوان میزبان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷، از قبل مجوز صعود دارد و نتایج این تیم برای مقدماتی جام جهانی محاسبه می‌شود.

گروه H:
امارات ۱ - ۱ بحرین
یمن ۲ - ۲ نپال در دمام عربستان
تیم یمن به علت ناآرامی در این کشور از میزبانی رقابت‌های بین المللی محروم است و دیدار‌های این تیم در شهر‌های اب‌ها و خُبار عربستان برگزار شد.
تیم‌های امارات با ۱۶ و بحرین با ۱۱ امتیاز اول و دوم شدند و مجوز صعود گرفتند. تیم‌های یمن با ۵ و نپال با یک امتیاز سوم و چهارم شدند و در دور سوم انتخابی جام ملت‌های آسیا شرکت می‌کنند.
به علت استاندارد نبودن استادیوم کاتماندو، تیم نپال بازی‌های خانگی خود را در الرفاع بحرین و دمام عربستان برگزار کرد.

گروه I: 
استرالیا ۵ - ۰ فلسطین (گل‌ها: کوزینی ینگی ۵ - پنالتی و ۴۱، آدام تاگارت ۲۶، مارتین بویل ۵۳ و نستور ایرانکوندا ۸۷ - پنالتی) 
در تیم استرالیا دانیال ارزانی بازیکن ایرانی الاصل نیمکت نشین بود.
لبنان ۴ - ۰ بنگلادش در الریان قطر
تیم لبنان به علت درگیری‌های اخیر با رژیم صهیونیستی از میزبانی رقابت‌ها محروم است.
تیم استرالیا با ۱۸ و فلسطین با ۸ امتیاز اول و دوم شدند و به دور سوم انتخابی صعود کردند. تیم‌های لبنان با ۵ و بنگلادش با یک امتیاز سوم و چهارم شدند و به دور سوم انتخابی جام ملت‌های آسیا می‌روند.
تیم فلسطین به علت درگیری نوار غزه ‏، نمی‌تواند در خانه از مسابقات میزبانی کند.

در پایان دور اول تیم بازنده برتر نیز به همراه تیم‌های برنده به دور سوم انتخابی جام ملت‌ها راه یافتند. تیم‌های بازنده دیگر به همراه تیم جزایر ماریانای شمالی در دور پلی آف مقدماتی جام ملت‌ها شرکت خواهند کرد. در جدول تیم‌های حذف شده دور اول تیم بوتان با ۳ امتیاز در صدر قرار گرفت و به دور سوم انتخابی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ صعود کرد. تیم‌های مالدیو، لائوس، کامبوج، سریلانکا و ماکائو با یک امتیاز دوم تا ششم شدند و تیم‌های گوآم، مغولستان، تیمور شرقی و برونئی دارالسلام بدون امتیاز در رده‌های هفتم تا دهم قرار گرفتند و باید در پلی آف مقدماتی جام ملت‌های آسیا شرکت کنند.

در جدول گلزنان مقدماتی جام جهانی در آسیا، المعز علی قطر و سون هیونگ مین از کره جنوبی با ۷ گل صدرنشین مشترک شدند و آیاسه اودا از ژاپن با ۶ گل سوم شد. مهدی طارمی از ایران، موسی التماری از اردن و وو لی از چین با ۵ گل به طور مشترک در رده چهارم هستند. جونگ ایل گوان از کره شمالی، صالح الشهری از عربستان و سردار آزمون از ایران با ۴ گل هفتم مشترک شدند.

نظر شما