شناسهٔ خبر: 67140809 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ارمنستان «شریک استراتژیک» آمریکا می‌شود

ایالات متحده و ارمنستان اعلام کرده‌اند که قصد دارند روابط دوجانبه خود را به سطح «مشارکت استراتژیک» ارتقا دهند و واشنگتن به ایروان در زمینه تجارت، مسائل نظامی، قضایی و دموکراسی کمک کند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان سه‌شنبه در ایروان میزبان «جیمز اوبراین» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا بود و در بیانیه مشترکی که به همین مناسبت منتشر شد، به «تمایلات ارمنستان برای همکاری نزدیک‌تر با نهادهای یورو-آتلانتیک و غرب» اشاره شد.

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده و ارمنستان بر تعهد خود به ارزش‌های دموکراتیک مشترک و هدف ارمنستانی دموکراتیک، مرفه و صلح‌آمیز تأکید کردند.»

اوبرایان و میرزویان گفتند که روابط ۲ کشور باید در سال آینده ارتقا یابد. هر ۲ طرف به گسترش روابط تجاری و بازرگانی، همراه با «افزایش همکاری در زمینه تحریم‌ها و کنترل صادرات» ادامه خواهند داد.

براساس این بیانیه، ایالات متحده «راه‌حل‌های تجاری در انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر» را برای ارتقای «امنیت غذایی و استقلال انرژی» ارمنستان ارائه خواهد کرد. واشنگتن همچنین قول داده است که «تحول دفاعی» ارمنستان را از طریق همکاری طولانی‌مدت با «گارد ملی کانزاس» ادامه دهد و در عین حال به پلیس ارمنستان کمک کند تا «پاسخگویی و پایداری» را افزایش دهد.

ایروان «کمک‌های قابل‌توجه ایالات متحده در تلاش‌های اصلاحات بخش قضایی ارمنستان» را تصدیق کرد، در حالی که ایالات متحده گفت به حمایت از «تلاش‌های ارمنستان با هدف تقویت بی‌طرفی، یکپارچگی و استقلال قضایی» و همچنین نهادهایی که «بر پیشگیری و مبارزه با فساد و سازماندهی فراملی جرم متمرکز هستند» ادامه خواهد داد.

ایالات متحده آمریکا هم متعهد شد بودجه بیشتری برای «جامعه مدنی قوی و محیط رسانه‌ای مستقل» در ارمنستان تامین کند.

این کشور محصور در خشکی قفقاز، مدت‌هاست که یکی از اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) است. سی‌اس‌تی‌او یک اتحاد نظامی به رهبری روسیه است. با این حال، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان عضویت ایروان در سی‌اس‌تی‌او را پس از آن متوقف کرد که روسیه را بابت جلوگیری نکردن از اقدام جمهوری آذربایجان در پس گرفتن منطقه قره‌باغ سرزنش کرد.

نیروهای حافظ صلح روسی در سال ۲۰۲۰ پس از بازپس‌گیری بخش‌هایی از قره‌باغ از سوی جمهوری آذربایجان در درگیری با شبه‌نظامیان محلی ارمنی در منطقه مستقر شدند. پاشینیان خود حاکمیت باکو بر منطقه را به رسمیت شناخت و استدلال کرد که از دست دادن آن از مدت‌ها پیش اجتناب‌ناپذیر شده بود.

به گزارش راشا تودی، دولت پاشینیان همچنین برای فناوری نظامی به فرانسه پیشنهاد داده و بنا به گزارش‌ها پیشنهاد داده است که مقصد احتمالی پناهجویانی باشد که توسط بریتانیا اخراج شده‌اند.

ماه گذشته، جیمز اوبراین، دستیار «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به گرجستان در همسایگی ارمنستان سفر کرد تا از تصویب قانون «عوامل خارجی» توسط دولت تفلیس جلوگیری کند. تهدیدهای او مبنی بر تحریم و جلوگیری از کمک مالی برای «حمایت از دموکراسی» در نهایت ناموفق بود.

نظر شما