شناسهٔ خبر: 67140594 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستیابی کهگیلویه و بویراحمد به خودکفایی در تولید مرغ

یاسوج- ایرنا- با ساخت بزرگترین کشتارگاه صنعتی مرغ و احیای ۲۷ واحد مرغداری در کهگیلویه و بویراحمد طی سه سال گذشته به گفته مسئولان متولی مشکل کمبود مرغ در این استان برطرف و به مرحله خودکفایی رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، صنعت مرغداری در ایران به دلایل متعدد فنی، اقتصادی و بهداشتی در مقایسه با سایر صنایع دامپروری از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. گوشت مرغ به عنوان یکی کالای اساسی در سبد تغذیه روزانه مردم و یک پای مستحکم سفره های آن‌هاست.

میزان مصرف مرغ سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۲۱ هزار تن در سال است و هم اکنون با اجرای چندین طرح مرغداری، تولید این ماده پروتئینی در استان به بیش از ۲۰ هزار تن در سال رسیده است و با افتتاح دو طرح دیگر در بهمئی و لیشتر گچساران که حدود ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تولید مرغ به ۲۸ هزار تن در سال خواهد رسید.

بازار استان کهگیلویه و بویراحمد در تامین گوشت مرغ تا ۶۰ درصد به دیگر استان‌ها وابسته بوده است و بیشتر مواقع شاهد نوسانات قیمت آن و حتی کمبود این کالای اساسی در بازار استان بودیم.

مسئولان بارها برای رفع آن تصمیمات مختلفی گرفته اند که تنها برای مقطع زمانی کوتاهی مفید بوده اما اکنون نسخه درمانگری برای معضل کمبود مرغ استان پیچیده شده است.

خودکفایی کهگیلویه و بویراحمد درتولید مرغ و احیای ۲۷ واحد مرغداری رهاورد دولت سیزدهم

۲۷ واحد مرغداری در کهگیلویه و بویراحمد احیا شد

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تا پیش از این دولت همیشه در ایان نوروز و تعطیلات مسئولان بیم آن داشتند که با کمبود مرغ مواجه بشوند و همیشه هم این مهم اتفاق می افتاد و سبب نگرانی مردم می شد.

سید احسان عسکری افزود: قبل از این دولت در ایام نوروز برای تأمین مرغ مشکلاتی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت.

وی تاکید کرد: ظرف ۲ سال گذشته ۲۷ واحد مرغداری احیا و اجرا شد و به بهره برداری رسید. این واحدهای مرغداری در کهگیلویه و بویراحمد بنا به دلایل مختلف از جمله نبود نقدینگی و بدهکاری به بانک ها غیرفعال بودند.

تا قبل از ۱۰ سال دولت مردمی یک واحد مرغداری در استان مجوز داده نشده بود و یک واحد هم به بهره داری نرسیده بود.

خودکفایی کهگیلویه و بویراحمد درتولید مرغ و احیای ۲۷ واحد مرغداری رهاورد دولت سیزدهم


ایجاد ۲ زنجیره ارزش مرغ در کهگیلویه و بویراحمد

۲ زنجیره ارزش مرغ در استان تعریف شده است، عمدتا مزارع پرورش مرغ ۱۰ هزار و ۲۰ هزار قطعه ای هستند اما مزارعی که استان تعریف کرده است یک میلیون قطعه ای هستند و ۶۰۰ هزار قطعه ای هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به زنجیره مرغ لیشتر، گفت: این طرح در پنج پروژه شامل مرغ گوشتی با ظرفیت ۳۳ هزار قطعه و سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر مربع با پیشرفت ۹۵ درصدی در دست اجراست.

سیدعلی احمدزاده افزود: پروژه دوم این مجتمع کارخانه خوراک دام طیور با ظرفیت اسمی ۴۶ هزار تن در سال و سرمایه گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع در حال تولید است.

وی کارخانه کنسانتره دام و طیور با ظرفیت ۶ هزار تن در سال و اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع که در حال تولید است از دیگر پروژه های این مجتمع می باشد.

احمدزاده گفت: از دیگر پروژه های این طرح زنجیره تولیدی، کشتارگاه مرغ با ظرفیت ۶ هزار قطعه در ساعت و سرمایه گذاری یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع دارای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی تصریح کرد: پروژه پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت ۳۳ هزار قطعه با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر مربع با پیشرفت ۹۵ درصدی از دیگر طرح های این زنجیره اقتصادی است.

احمدزاده بیان کرد: با تکمیل طرح زنجیره تولید مرغ در منطقه لیشتر علاوه بر تامین گوشت مورد نیاز استان می توان مازاد آن را به استان های همجوار صادر کرد.

خودکفایی کهگیلویه و بویراحمد درتولید مرغ و احیای ۲۷ واحد مرغداری رهاورد دولت سیزدهم

ایجاد بزرگترین کشتارگاه صنعتی مرغ جنوب کشور در لیشتر

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بزرگترین کشتارگاه صنعتی مرغ در لیشتر تعریف و اکنون افزون بر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عسکری تاکید کرد: این کشتارگاه صنعتی ظرف سه ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: مرغ مادر گوشتی، جوجه کشی، مزرعه پرورش مرغ، کشتارگاه، سردخانه و کارخانه خوراک دام و طیور در این زنجیره ها تعریف شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یکی از این زنجیره های تعریف شده مرغ استان، در باشت و دیگری در بهمئی است.

خودکفایی کهگیلویه و بویراحمد درتولید مرغ و احیای ۲۷ واحد مرغداری رهاورد دولت سیزدهم

ایجاد بزرگترین طرح اقتصادی جنوب کشور درشهرستان بهمئی

مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه گفت: طرح زنجیره ای تولید گوشت سفید توسط سرمایه گذار بومی بزرگترین طرح اقتصادی جنوب کشور درشهرستان بهمئی محسوب می شود.

اکبر زکی نژاد افزود: این طرح زنجیری شامل پنج حلقه یا واحد تولیدی می باشد که دارای ۱۷۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و ۳۰۰ نفراشتغالزایی غیرمستقیم بوده و اعتبار مورد نیاز این طرح تا زمان بهره برداری هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است و فاز اول این طرح با اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان شروع می شود.

وی افزود: دو واحد ۳۵ هزارقطعه ای مرغ مادر گوشتی با اعتبار ۹۵۰ میلیارد ریال برای هر واحد، یک واحد کارخانه جوجه کشی با ظرفیت یک میلیون قطعه ای در دوره و ۱۷ میلیون قطعه در سال با اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، یک واحد کارخانه خوراک طیور با ظرفیت ۱۰۰ هزارتن در سال با اعتبار یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و یک واحد کشتارگاه صنعتی طیور با ظرفیت ۶ هزار قطعه ای در ساعت با اعتبار یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از واحدهای مهم این طرح بزرگ است.

زکی نژاد تصریح کرد: از اهداف این طرح مهم افزایش تولید ملی، کاهش قیمت تمام شده مرغ، کاهش هزینه های تولید برای سایر طرح های پرورش مرغ گوشتی و ایجاد اشتغال زایی بالا برای شهرستان است.

خودکفایی کهگیلویه و بویراحمد درتولید مرغ و احیای ۲۷ واحد مرغداری رهاورد دولت سیزدهم

خودکفایی استان در تولید مرغ و صادرات به استان های همجوار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حمایت از صنعت طیور و سرمایه‌گذاری در این زمینه موجب رونق تولید و توسعه آن در استان شده و با شروع به کار دو زنجیره کامل مرغ در استان شاهد افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی و همچنین افزایش تولید مرغ گوشتی خواهیم بود.

سید علی معتمدی پور ابراز کرد: این موفقیت مهم در صنعت طیور استان با تلاش و همراهی دست‌اندرکاران تولید و همه همکاران به خصوص مجموعه معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان و تلاش‌های شبانه‌روزی تولیدکنندگان بخش طیور در استان حاصل شده است.

سال ۱۴۰۱ مجموعاً ۱۴هزار تن تولید مرغ داشتیم که با تأمین زیرساخت‌ها امسال تاکنون ۲۰هزار تن مرغ تولید شده و برای اولین سال است که نوروز امسال، استان نیاز به مرغ منجمد نداشت.

وی ابراز کرد: سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۴هزار تن تولید مرغ داشتیم که با تأمین زیرساخت‌ها امسال تاکنون ۲۰هزار تن مرغ تولید شده، چنانچه زنجیره مرغ گچساران راه اندازی شود هشت هزار تن مازاد نیاز استان تامین خواهد شد.

بر اساس سرانه تولید مصرف ۲۸ کیلوگرم در سال ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم تولید گوشت صنعتی استان است که در استان ۷۵ درصد نیاز مردم تامین می شود.

میزان مصرف مرغ در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۵۸ تن مرغ گرم روزانه، یک هزار و ۷۵۰ تن مرغ ماهانه و حدود یک هزار تن سالانه است.

۱۲۵ واحد مرغ گوشتی هم اینک در مناطق مختلف استان فعال است و میزان تولید سالانه این واحدها نیز حدود ۱۶ هزار تن است.

نظر شما