شناسهٔ خبر: 67140234 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رونق تولید و افزایش صادرات دستاورد ۳۳ ماهه دولت در آذربایجان شرقی

تبریز - ایرنا - با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی و همچنین فراهم کردن زمینه های صادرات آسان در دستور کار قرار گرفته و به رغم همه مشکلات و موانع موجود، گشایش های خوبی در این عرصه ایجاد شد طوری که بسیاری از واحدهای تولیدی راکد در کشور به چرخه تولید بازگشت و صادرات محصولات تولیدی نیز روند صعودی به خود گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی نیز همانند دیگر استان ها با انبوهی از مشکلات در حوزه صنعت و صادرات مواجه بود و به عنوان قطب صنعتی، مشکلات بسیار فراتر از تعداد واحدهای صنعتی بوده و واحدهای تولیدی به دلیل مشکلات متعدد یکی پس از دیگری در مسیر تعطیلی یا نیمه تعطیلی قرار می گرفت و هر روز کارگران بسیاری از کار بیکار می شدند.

از مجموع بیش از چهار هزار واحد تولیدی صنعتی، حدود یکهزار و ۴۰۰ واحد در این استان در ردیف واحدهای راکد قرار داشت و از این تعداد ۹۰۰ واحد از سوی ستاد تسهیل استانی قابل احیا تشخیص داده شد و در برنامه احیا از مسیرهای مختلف قرار گرفت.

۵۴ درصد تولید ناخالص داخلی آذربایجان شرقی به حوزه صنعت ارتباط دارد و بی شک هرگونه بروز مشکل و تعطیلی در این حوزه به کاهش درآمدهای استان و اخراج کارگران شاغل در این واحدها منجر می شود و دولت سیزدهم با درک کامل این مهم، احیا و حمایت از واحدهای صنعتی را در این استان در اولویت قرار داد و زمینه را برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی و ایجاد واحدهای تولیدی جدید فراهم کرد.

به گفته مسئولان اقتصادی آذربایجان شرقی، بیش از ۹۲ درصد اقتصاد استان در دست بخش خصوصی است به همین جهت حمایت و جذب از این بخش، یکی از راهکارهای احیا واحدهای راکد، راه اندازی واحدهای جدید و قرار گرفتن استان در مسیر رشد و رونق اقتصادی بود.

رونق تولید و افزایش صادرات دستاورد ۳۳ ماهه دولت در آذربایجان شرقی

۸۹۰ واحد جدید صنعتی آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم بهره برداری شد

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اقدامات دولت سیزدهم در حوزه صنعت، معدن و تجارت در استان و دستاوردهای این اقدامات، گفت: ۸۹۰ واحد صنعتی جدید در استان شامل ۴۵۰ واحد جدید با ۱۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری و ۴۴۰ واحد توسعه ای با ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بهره برداری شد.

عبدالحمید سرتیپی افزود: در ۳۳ ماه گذشته و با راه اندازی این واحدها، ۲۷ هزار شغل جدید در استان ایجاد شد که نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری و قرار گرفتن استان در رتبه های پایین از این حیث قرار داشت.

وی ادامه داد: در این دولت، کلنگ ۱۸ طرح بزرگ نیز به زمین زده شد که رقم سرمایه گذاری آن یک میلیون و ۲۶۰ هزار میلیارد ریال است طوری که در سه سال آینده این طرح ها وارد چرخه تولید می شوند و انقلاب بزرگی در صنعت، تولید و اشتغال استان رخ خواهد داد.

سرتیپی افزود: یک هزار و ۳۵ جواز تاسیس واحدهای کوچک مقیاس نیز در دولت سیزدهم در استان صادر شده که بالای ۶۰ درصد پیشرفت دارند و برای این واحدها، ۳۴۵ هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

در کنار احیای ۸۰ واحد معدنی که سال ها راکد و غیرفعال شده بودند برای ۲۸۰ واحد نیز پروانه اکتشاف و بهره برداری صادر شدوی بیان کرد: در حوزه معدن نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و در کنار احیای ۸۰ واحد معدنی که سال ها راکد و غیرفعال شده بودند برای ۲۸۰ واحد نیز پروانه اکتشاف و بهره برداری صادر شد و مزایده ۳۳۱ واحد معدنی نیز در حال انجام است اکنون تمام معادن در مسیر شفاف سازی و سلب امتیاز از افراد بدون اهلیت و صلاحیت است.

سرتیپی تعداد واحدهای صنعتی احیا شده استان در دولت سیزدهم را ۲۲۰ واحد اعلام کرد و گفت: این واحدها از طریق واگذاری به غیر و تغییر مدیریت احیا،  وارد چرخه تولید شدند و یکی از اقدامات ماندگار دولت سیزدهم حوزه صنعت در آذربایجان شرقی به شمار می رود.

۲ هزار نفر به سر کار خود بازگشتند

وی اعلام کرد: با احیای این واحدها نیز حدود ۲ هزار نفر دوباره به سر کار خود بازگشتند.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان یکی دیگر از کارهای مهم دولت در حوزه صنعت را تسهیل روند سرمایه گذاری اعلام کرد و افزود: برای این منظور گروه سرمایه گذاری در اداره کل صمت تشکیل شده که با حذف برخی موارد اضافی، سرمایه گذاری در صنعت استان را سرعت بخشیده است.

سرتیپی همچنین با تاکید بر این که هیچ کشوری بدون صادرات توسعه نمی یابد، گفت: با تکیه بر ظرفیت‌های سرزمینی و توانمندی‌های صنعتی، می‌توان تجارت استان را توسعه داد.

امسال ۴۸.۳ درصد صادرات آذربایجان شرقی افزایش داشته است 

وی افزود: محصولات تولیدی باید دارای مزیت رقابتی بالایی باشند تا جایگاه مناسبی در بازارهای صادراتی داشته باشد و آذربایجان شرقی با تکیه بر همین اصل، در سالجاری ۴۸.۳ درصد در صادرات رشد داشته که این موضوع نشان دهنده وضعیت مطلوب استان در این بخش است.

رونق تولید و افزایش صادرات دستاورد ۳۳ ماهه دولت در آذربایجان شرقی

توسعه و فعال کردن شهرک های صنعتی رویکرد دولت سیزدهم برای رونق تولید در آذربایجان شرقی است

یکی از اقدامات خوبی که در دولت سیزدهم با هدف رونق تولید و ایجاد اشتغال صورت گرفت توسعه شهرک های صنعتی و فعال کردن شهرک های صنعتی مصوب در استان به ویژه در مناطق کم برخوردار است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این اقدام دولت، اظهار کرد: تعداد شهرک های صنعتی مصوب استان ۵۷ مورد است که ۵۱ شهرک فعال در حال واگذاری زمین برای ایجاد واحد یا واحدهای صنعتی است.

سهراب فیض زاده افزود: توسعه شهرک های صنعتی یا فعال کردن شهرک های صنعتی در مناطق کم برخوردار یکی از رویکردهای موفق دولت سیزدهم بود و با اقدامی بی سابقه، حدود ۱۰۰ هکتار از ۵۰۰ هکتار شهرک صنعتی چاراویماق، در این دولت آماده سازی شد که اکنون در مرحله واگذاری است.

توسعه ۶۰ هکتاری شهرک صنعتی ملکان، ۲۸۳ هکتاری عالی نسب با ۱۱ هزار نفر اشتغالزایی، ۴۰۶ هکتاری شهید سلیمی با ۱۶ هزار نفر اشتغالزایی، توسعه ۴۰۰ هکتاری بعثت، ایجاد شهرک تخصصی آذرشهر در ۷۸ هکتار، طرح توسعه ای ۴۰ هکتاری اهر، ۱۰۰ هکتاری بناب، شهرک صنعتی صنایع دستی قزلجه میدان و توسعه ۱۶ هکتاری علیشاه از اقدامات دولت در حوزه شهرک های صنعتی و تولید و اشتغال است.راه اندازی ۷۵۴ واحد در شهرک های صنعتی استان در دولت شهید رئیسی

وی، توسعه ۶۰ هکتاری شهرک صنعتی ملکان، ۲۸۳ هکتاری عالی نسب با ۱۱ هزار نفر اشتغالزایی، ۴۰۶ هکتاری شهید سلیمی با ۱۶ هزار نفر اشتغالزایی، توسعه ۴۰۰ هکتاری بعثت، ایجاد شهرک تخصصی آذرشهر برای جلوگیری از خام فروشی در ۷۸ هکتار، طرح توسعه ای ۴۰ هکتاری اهر، ۱۰۰ هکتاری بناب، شهرک صنعتی صنایع دستی قزلجه میدان و توسعه ۱۶ هکتاری علیشاه را از اقدامات دولت در حوزه شهرک های صنعتی و تولید و اشتغال عنوان کرد.

فیض زاده ادامه داد: دولت به این اقدامات در استان بسنده نکرده و برای استفاده از تمام ظرفیت های استان، تعداد ۱۰ شهرک خصوصی را نیز بهره برداری کرده است و ۱۵ شهرک نیز در دست اقدام دارد.

وی همچنین از راه اندازی ۷۵۴ واحد در شهرک های صنعتی استان در دولت شهید رئیسی خبر داد و افزود: با راه اندازی این واحدها بیش از ۱۱ هزار فرصت شغلی ایجاد شد و سرجمع اشتغال از محل احیای واحدها راکد و واحدهای تولیدی جدید و توسعه ای به بیش از ۶۲ هزار نفر در دولت سیزدهم رسید.

رونق تولید و افزایش صادرات دستاورد ۳۳ ماهه دولت در آذربایجان شرقی

افزایش ۳۵.۵ درصدی صادرات آذربایجان شرقی نتیجه دیپلماسی هوشمند دولت

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی نیز افزایش میزان صادرات استان در دولت سیزدهم را حاصل دیپلماسی هوشمند دولت به ویژه در ارتباط با همسایگان عنوان کرد و گفت: در نتیجه تلاش های دولت و اقدامات تسهیل گرانه در گمرکات، صادرات کالاهای غیرنفتی استان در ۳۳ ماه گذشته حدود ۳۵.۵ درصد افزایش یافته و در حال حاضر تراز تجاری استان مثبت است.

صادق نامدار افزود: مجموع ارزش دلاری صادرات استان در این مدت چهار میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار و رقم واردات در این مدت چهار میلیارد و ۲۷۹ میلیون دلار است که تراز تجاری استان مثبت ۳۵۵ میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات کالا از گمرکات آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۰، رشدی ۳۲ درصدی داشت، گفت: در سال یاد شده ۲ میلیون و ۳۳۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون و ۲۰۲ هزار دلار از گمرکات استان صادر شد که نسبت به سال ۱۳۹۹، از لحاظ دلاری ۳۲ و از نظر وزنی ۱۲ درصد بیشتر شده بود.

وی میزان واردات آذربایجان شرقی در سال یاد شده را ۴۴ میلیون و ۷۸۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این ارقام نیز در مقایسه با سال ۱۳۹۹، از نظر وزنی ۶ درصد کمتر و از نظر دلاری به دلیل گران شدن کالاهای وارداتی ۱۹ درصد بیشتر شده است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی به ارقام صادرات و واردات انجام شده از این گمرکات در سال ۱۴۰۱ نیز اشاره کرد و گفت: در این سال ۲ میلیون و ۹۲۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلار صادرات صورت گرفت که از نظر وزنی چهار و از نظر دلاری ۳.۵ درصد بیشتر از سال قبل بود.

نامدار میزان واردات از گمرکات استان در سال یاد شده را ۴۲۰ هزار تن به ارزش به ارزش یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان واردات از نظر دلاری ۱۴ درصد بیشتر و از نظر وزنی پنج درصد کمتر شده است.

افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات تجاری آذربایجان شرقی در سال گذشته 

مدیرکل گمرک تبریز از افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات تجاری استان در سال ۱۴۰۲ خبرداد و اظهار کرد: در این مدت سه میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار تبادل تجاری در گمرکات استان صورت پذیرفت که یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار آن سهم واردات و یک میلیارد و ۵۴۱ میلیون دلار سهم صادرات بود.

نامدار خاطرنشان کرد: در سال یاد شده ۲ میلیون و ۹۳۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۴۱ میلیون دلار از استان صادر شد که کاهش حدود ۱.۲ درصدی نسبت به سال قبل از نظر دلاری دارد اما از نظر وزنی تقریبا مشابه سال قبل است.

وی میزان واردات در این مدت را ۵۴۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار بیان کرد و گفت: این رقم در مقایسه با سال قبل آن ۲۹ درصد بیشتر شده است.

نامدار میزان ترانزیت انجام شده از گمرکات در این سال را ۶۰۷ هزار تن اعلام و اظهار کرد: این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، چهار درصد رشد داشته و درآمدهای وصولی نیز با ۷۰ هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال در این سال، ۳۳ درصد بیشتر از سال قبل بوده است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی و مدیرکل گمرک تبریز همچنین به تلاش گمرکات استان برای تسهیل صادرات اشاره و اظهار کرد: یکی از اقدامات خوبی که برای تسهیل صادرات در استان صورت گرفته تخصیص انبار اختصاصی در گمرک به واحدهای تولیدی است و در این راستا، تنها پنج واحد تولیدی بزرگ، با برخورداری از این امتیاز، ۱۵۰ میلیارد ریال در هزینه های گمرکی و صادراتی صرفه جویی کرده اند.

۱۱۳ میلیون دلار صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی در سال جاری 

نامدار همچنین به تراز مثبت تجاری استان در سالجاری اشاره کرد و گفت: در فروردین ماه امسال میزان صادرات استان ۱۱۳ میلیون دلار و واردات ۸۰ میلیون دلار بود که ۳۳ میلیون دلار مثبت است و این به معنی تمایل تجار برای انجام امور گمرکی از گمرکات این استان است.

وی افزود: گمرکات استان از نظر واردات در رتبه نهم و از نظر صادرات در رتبه هفتم کشور قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، عمده گروه کالاهای صادره از آذربایجان شرقی شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، چدن آهن و فولاد، میوه‌های خوراکی پوست مرکبات، سوخت‌های معدنی و مواد قیری، مس و مصنوعات از مس، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد، فرآورده‌های غلات آرد نشاسته فکول یا شیر و نان های شیرینی، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، قند و شکر و شیرینی، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجراء و قطعات آن‌هاست.

همچنین عمده کالاهای وارده از طریق این استان شامل وسایل نقلیه زمینی غیر از نواقل روی خط راه آهن و اجزا و قطعات و متفرعات آنها، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجراء و قطعات آنها، توتون و تنباکو، گوشت و احشای خوراکی، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، همچنین ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، محصولات شیمیائی آلی، کاکائو و فرآورده‌های آن است.

نظر شما