شناسهٔ خبر: 67140048 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

لطفا مردم را به "لوبیای سحرآمیز" ارجاع ندهید/ نامزدی با خطر افزایش تعرفه‌های درمان!

یک نماینده تأکید کرد که ناظر مجلس در هیات اجرایی انتخابات باید مراقب باشد تا نامزدها حرف‌های خارج از قاعده نزنند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

لطفا مردم را به "لوبیای سحرآمیز" ارجاع ندهید

لطفا مردم را به "لوبیای سحرآمیز" ارجاع ندهید/ نامزدی با خطر افزایش تعرفه‌های درمان!

یکی از نامزدهای انتخاباتی به تازگی در نطق تلویزیونی خود از این گفته است که دولت من "دولت خانواده" با ترکیبی از "مدیران عاشق شهادت" خواهد بود!

اما اثر این عبارت‌های ناترکیب و مفاهیم کلی در انتخابات چیست و با رأی مردم چه می‌کند؟!

*این سخنان موجب انحراف مردم از "رأی خوب" می‌شود.

و رأی خوب هم آن رأیی است که به میزان کاهش تورم، تخفیف‌های مالیاتی، کاهش هزینه‌های درمان، سطح تسهیلات فرزندآوری و مقولاتی از این دست بر اساس کارآمدی و کارنامه نامزدها داده شود.

حرف زدن از چیزهایی مثل دولت عشق، دولت خانواده، عشق به شهادت، تقوا و... همگی کلّی‌بافی بیفایده برای مردم و البته برای خود نامزدهاست.

برخی از این مقولات به لحاظ فلسفی کاملا بی‌معنی (از قبیل دولت خانواده) و برخی هم ناملموس و بیفایده (مثل دولت عشق) هستند.

ارجاع دادن مردم به لوبیای سحرآمیز و مغیّبات و مقولات درونی هم عملا ظلم به انتخابات و مردمسالاری دینی است.

مثلا مردم چطور می‌توانند تقوا یا عشق به شهادت یک مدیر را بفهمند؟

اصلا مگر فهم چنین مغیّبات و خفیّاتی ممکن است؟

مثلا در یکی از انتخابات‌های گذشته شاهد بودیم که گفته شد رأی به فلانی مخلصانه‌ترین رأی است.

باید از گوینده این جمله پرسید که با کدام دستگاه یا مقیاس به چنین قضاوتی رسیده است.

باید شجاعانه به مردم گفت که این قبیل مواضع و سخنان وقتی بیان می‌شود؛ رأی خوب را به سمت رأی بد منحرف می‌کند. و همانطور که در صدر مطلب هم گفتیم، رأی خوب یعنی آنکه بر اساس کارنامه به برنامه‌های مشخص اقتصادی داده می‌شود.

مردم ایران در مقطع کنونی به مقولاتی مثل بهبود معیشت، کاهش جمعیت اتباع غیر مجاز و نشاط بیشتر از هر چیز دیگری نیاز دارند و رأی به نامزدها باید بر اساس این مقیاس‌ها باشد.

***

نامزدی با خطر افزایش تعرفه‌های درمان!

لطفا مردم را به "لوبیای سحرآمیز" ارجاع ندهید/ نامزدی با خطر افزایش تعرفه‌های درمان!

علی تاجرنیا،‌ فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه 88 که دندانپزشک نیز هست به تازگی طی سخنانی در حمایت از کاندیداتوری مسعود پزشکیان گفته است: انتظاری که از زیست و زندگی یک پزشک در همه کشورهای دنیا و از گذشته در کشور ما وجود دارد این است که پزشکان در طبقه متوسط رو به بالایی زندگی کرده اند، اما اکنون این شامل همه پزشکان نمی شود.

به گزارش ایلنا، او با اشاره به مهاجرت برخی از پزشکان تصریح می‌کند: یک پزشک به عنوان یک شهروند با آسیب‌هایی در جامعه‌اش مواجه می‌شود که او را به سمت مهاجرت سوق می‌دهد. موضوعاتی مثل مالیات که پزشکان را تحت فشار قرار می‌دهد، نبودن تعرفه‌های واقعی و رفتارهای ناشایستی که در حوزه تبلیغات صورت می‌گیرد و پزشک احساس تحقیر می‌کند، عوامل دیگری هستند که بر مهاجرت پزشکان تاثیر می‌گذارند و برای حل مساله مهاجرت‌ پزشکان باید علت‌ها را برطرف کرد.[1]

*انتظار است که آقای پزشکیان در مقابل این زیاده‌خواهی و مطالبات ضد عدالت موضع شفاف بگیرند!

دندانپزشکان یکی از مرفّه‌ترین گروه‌های پزشک در ایران هستند و از طرفی هزینه‌های دندانپزشکی برای مردم نیز به حدی بالاست که گفته می‌شود برخی افراد توانایی لازم را برای درمان ندارند و مجبور می‌شوند به رفتار دردآور دندان‌کشیدن رو بیاورند.

لکن در این شرایط می‌بینیم که تاجرنیا به جای اینکه بر عدالت و کاهش هزینه‌های درمانی تأکید کند و در عین حال خواستار مقولاتی مثل بخشودگی‌های مالیاتی یا تسهیلات بیمه‌ای برای دندانپزشکان باشد اما خواستار زندگی مرفّه‌تر آنان است.

عقلانیت و سیاست‌ورزی اقتضا می‌کند که مسعود پزشکیان، بعنوان نامزد اصلاح‌طلبان در مقابل این حرف‌های غلط موضع بگیرد زیرا آقای پزشکیان هم‌اکنون در نزد مردم بعنوان "نامزد گرانی" شناخته می‌شود.

گفتنیست از شخص پزشکیان نیز سخنان در قبل از ایام انتخابات ریاست‌جمهوری موجود است که در آنها از پایین بودن هزینه‌های درمانی شکایت می‌کند![2]

***

نامزدها خارج از قاعده حرف نزنند

لطفا مردم را به "لوبیای سحرآمیز" ارجاع ندهید/ نامزدی با خطر افزایش تعرفه‌های درمان!

علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس طی تذکری شفاهی در جلسه علنی سه‌شنبه گذشته مجلس با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی بیان کرد: ناظر مجلس شورای اسلامی در هیات اجرایی انتخابات باید به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تذکر دهد تا حرف‌هایی نزنند که به نوعی مردم را در مقابل ساختارها قرار دهند. رئیس جمهور باید مجری قانون باشد و در چارچوب قانون عمل کند نه این‌که حرف‌هایی در رقابت‌های انتخاباتی زده شود که برای کشور هزینه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، او افزوده است: ما قانون برنامه هفتم توسعه را داریم و قوانین دیگری داریم که خط قرمز مجلس شورای اسلامی است مانند رتبه‌بندی معلمان یا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و یا صندوق‌های بازنشستگی. همه اینها خط قرمزهای مجلس شورای اسلامی است.

بابایی‌کارنامی تصریح کرد: ناظران باید به خوبی نظارت داشته باشند تا کاندیداها خارج از قاعده حرفی نزنند.[3]

*تذکر کاملا به‌جای نماینده محترم مردم ساری باید مورد توجه همه باشد.

از جمله کسانی که باید به این توصیه توجه کنند نیز مردم هستند!

این مردم‌اند که باید فریفته و مفتون شعارهای زیبا اما بیقاعده نشوند و متوجه اختیارات یک رئیس‌جمهور باشند!

بله!

رئیس جمهور حاکم اصلی اجرائیات کشور است و بیش از 95 درصد ثروت‌ها و اجرائیات کشور در اختیار اوست.

لکن مثلا او در حیطه امنیت ملی یا سیاست خارجی اختیاردار همه چیز نیست.

مثلا شاهدیم که اخیرا فردی به نیابت از یک نامزد ریاست‌جمهوری وعده رفع حصر از میرحسین موسوی را داد!

طبعا این شعار خطاست و این اتفاق وابسته به توبه فتنه‌گران محصور است نه به خواست رئیس‌جمهور.

همچنین است که باید بدانیم رئیس‌جمهور علیرغم همه قدرت و اختیار و بیت‌المالی که در اختیار دارد اما قادر به معجزه هم نیست!

مردم باید بدانند که در فرض رأی خوب به یک رئیس‌جمهور جهادی و کارآمد؛ آنچه که رخ می‌دهد مثلا تک رقمی شدن نرخ تورم در سال اول نیست بلکه کاهش معقول چهل و چند درصد فعلی است.

و یا همینطور یک رئیس‌جمهور کارآمد هرگز نمی‌تواند رقم مالیات‌ها را صفر کند اما می‌تواند درصد افزایش آن در هر سال را کمتر در نظر بگیرد و مثل دوران سابق در این زمینه رکوردشکنی نکند!

یک رأی خوب همچنین اگرچه مثل لوبیای سحرآمیز نیست اما می‌تواند قدرت خرید مردم را نسبت به وضعیت کنونی بهبود بیشتری بدهد و یا همینطور موجب کاهش هزینه‌های درمانی هم بشود.

در عین حال البته از نامزدهای انتخاباتی هم این انتظار هست که وعده‌ها و سخنان بیقاعده را مطرح نکنند و از "جلب رأی به روش‌های حرام" اجتناب داشته باشند.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1492048

2_ mshrgh.ir/1611316

3_ isna.ir/xdRhzt

نظر شما