شناسهٔ خبر: 67139758 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

«حمل‌ونقل همگانی» ضرورت گریزناپذیر شهرها

ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی در شهرها علاوه‌بر تاثیر بسزای آن در کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، در بسیاری از موارد دیگر همچون دستیابی به توسعه پایدار، افزایش کیفیت روابط اجتماعی، مدرنیته‌شدن جوامع و افزایش تفریحات عمومی بسیار موثر است و این موضوع از دیرباز مورد توجه مدیران شهری بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زیرساخت‌های شهری، طیف وسیعی از عناصر شهری که به‌طور عمده احداث شده است را در بر می‌گیرد و می‌توان گفت بخش اصلی و پایه‌ای تأسیسات و تجهیزات شهری به حساب می‌آید؛ این زیرساخت‌ها برای رفع نیازهای روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نگاهی کلی می‌توان آن را شامل تمام عناصری دانست که تأمین نیازهای مختلف شهروندان در زمینه‌های مختلف سکونت، فعالیت، استراحت، فراغت و به‌طور کلی بالا بردن کیفیت زندگی شهری را برعهده دارد.

زیرساخت‌های شهری با توجه به موقعیت جغرافیایی، فرهنگ، اقتصاد و آینده شهر در نظر گرفته می‌شود، در حال حاضر شهرها و زندگی شهری بدون بزرگراه‌ها و شبکه‌های حمل‌ونقل ریلی، فرودگاه‌ها، شبکه‌های تأمین آب، شبکه‌های فاضلاب، تلفن، برق و شبکه‌های اینترنت و موبایل غیرقابل تصور است و وجود این ساختارها همچون نور آفتاب، درختان و هوای پاک برای شهروندان ضروری است.

شبکه حمل‌ونقل از جمله زیرساخت‌های اساسی و مهم شهری است که در زندگی کنونی بشر وظیفه جابه‌جایی ایمن، سریع، اقتصادی و مطابق الگوی زیست‌محیطی بار و مسافر را بر عهده دارد.

در واقع می‌توان گفت حمل‌ونقل از بخش‌های زیربنایی هر جامعه و از ضرورت‌های گریزناپذیر هر اجتماع انسانی است که علاوه‌بر تحت تأثیر قرار دادن فرایند توسعه، موجب پویایی توسعه اقتصادی و اجتماعی در شهرها می‌شود، همچنین مؤلفه حمل‌ونقل می‌تواند به عنوان ابزاری برای دستیابی به توسعه پایدار مطرح شود.

رشد و توسعه اقتصادی و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها بدون داشتن یک شبکه حمل‌ونقل قوی در حوزه جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی چندان ممکن نیست و در نبود این زیرساخت‌ها این مهم چندان دست‌یافتنی نخواهد بود.

در حال حاضر اهمیت شبکه حمل‌ونقل در ساختار اجتماعی، اقتصادی حتی سیاسی و نظامی جوامع به اندازه‌ای است که کارشناسان، آن را زیربنای توسعه پایدار هر جامعه می‌دانند و همواره در برنامه‌ریزی حمل‌ونقل سعی می‌شود با شاخص‌های توسعه پایدار سازگاری بیشتری داشته باشد؛ از سوی دیگر توسعه پایدار شهری یکی از ویژگی‌های رسیدن به توسعه پایدار شهری را گسترش حمل‌ونقل عمومی کارآمد در شهرها می‌داند و یکی از مسائلی که هم‌اکنون بعضی شهرهای کشور به آن مبتلا است، معضل حمل‌ونقل شهری است که موجب شده است، کیفیت زندگی در این شهرها کاهش پیدا کند.

ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی در شهرها سوای مباحث زیست‌محیطی تأثیر بسزایی در بسیاری از موارد همچون افزایش کیفیت روابط اجتماعی، افزایش تفریحات عمومی و سلامت روان اجتماعی افراد در جامعه دارد، به‌ویژه در مناسبت‌ها، روزها یا فصل‌های خاصِ سال که به حجم ترافیک شهری افزوده می‌شود و تردد در بعضی مسیرها یا بعضی دوره‌های زمانی خاص افزایش پیدا می‌کند، توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری و ارتقای آن علاوه‌بر افزایش کیفیت در ارائه خدمات جابه‌جایی درست، ایمن و سریع شهروندان موجب کاهش بار روانی این موضوع در افراد ساکن در شهرها خواهد شد.

«حمل‌ونقل همگانی» ضرورت گریزناپذیر جوامع انسانی

کاهش سرفاصله خطوط در شبکه حمل‌ونقل عمومی، مهم‌ترین دغدغه شورای ششم است

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برنامه مدیریت شهری در خصوص تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در ایام گرم سال و تعطیلی مدارس با بیان اینکه در حال حاضر این کلان‌شهر در شبکه حمل‌ونقل عمومی مجهز به خطوط اتوبوسرانی و قطار شهری است، اظهار می‌کند: مدیریت شهری در راستای بهبود وضعیت این خطوط برای ارائه خدمات با کیفیت مطلوب به شهروندان در سطح شهر تلاش می‌کند و علاوه‌بر راه‌اندازی دیگر خطوط مترو در اصفهان، مهم‌ترین دغدغه شورای ششم کاهش سرفاصله خطوط در شبکه حمل‌ونقل عمومی است.

وی با اشاره به خطوط اتوبوسرانی شهر اصفهان می‌افزاید: در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال در این کلان‌شهر به ۹۰۰ اتوبوس می‌رسد که تا پایان سال جاری به این تعداد اضافه خواهد شد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: در تابستان و ایام تعطیلات تابستانی به‌ویژه در بعضی ساعات خاص تعداد ناوگان واحد اتوبوسرانی در مدیریتی که اعمال می‌شود، تغییر یافته است و پیک ساعات افزایش پیدا می‌کند و زمانی که تقاضا کمتر است، برای ایجادنشدن ترافیک، کاهش پیدا خواهد کرد.

دغدغه مدیریت شهری رساندن تعداد ناوگان اتوبوسرانی به حد مطلوب است

قربانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دغدغه مدیریت شهری رساندن تعداد ناوگان اتوبوسرانی به حد مطلوب است، می‌گوید: این حد مطلوب در تعریفی که شده شامل بیش از ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر است و هدف‌گذاری مدیریت شهری برای ایجاد وضعیت بهتر در این خطوط با توجه به اینکه در زمان محقق‌شدن آن و به نتیجه رسیدن این حد مطلوب، جمعیت افزایش خواهد یافت، بر تعداد ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر است.

وی خاطرنشان می‌کند: قراردادهایی برای داشتن این تعداد دستگاه اتوبوس در ناوگان منعقد شده است که امیدواریم سال جاری شاهد بهبود شرایط در خطوط اتوبوسرانی در سطح شهر اصفهان باشیم.

«حمل‌ونقل همگانی» ضرورت گریزناپذیر جوامع انسانی

زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی برای تعطیلات تابستان تقویت می‌شود

حمید آقایی، مدیرکل امور اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در خصوص اقدامات این سازمان برای تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی ویژه تابستان در شهر با اشاره به افزایش میزان سفر در ایام تعطیلات تابستان و استقبال هموطنان از اصفهان به عنوان یک شهر گردشگری اظهار می‌کند: مدیریت شهری برنامه‌ریزی‌های متعددی در شبکه حمل‌ونقل عمومی برای ایمن‌سازی و بهبود کیفیت جابه‌جایی مسافران در سطح این کلان‌شهر پیش‌بینی کرده است.

وی می‌افزاید: ایمن‌سازی مسیر ورودی شهر در شمال اصفهان، نصب تابلوهای دارای علائم راهنمای مسیر و تجهیزات ایمنی در ورودی‌های غربی، جنوبی، شرقی و شمالی از جمله اقداماتی است که در راستای ارائه خدمات به هم‌وطنان و شهروندان انجام شده است.

مدیرکل امور اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به ادامه ایمن‌سازی رینگ سوم و تکمیل تجهیزات ایمنی حلقه ترافیکی تصریح می‌کند: آرام‌سازی نقاط پرخطر در محدوده گذرگاه‌های عابرپیاده، برنامه‌ریزی برای ارتقای افزایش کیفیت خدمات پارکینگ به‌ویژه در مرکز شهر، برنامه‌ریزی برای افزایش ساعت فعالیت بعضی پارکینگ‌های واقع در مراکز شهر، برنامه‌ریزی افزایش ساعت فعالیت حمل‌ونقل همگانی شامل مترو و اتوبوس و برنامه‌ریزی برای نظارت مستمر بر عملکرد سیستم حمل‌ونقل عمومی، تأسیسات و زیرساخت‌های آن از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.

آقایی خاطرنشان می‌کند: تعمیر و بهسازی پل‌های مکانیزه عابرپیاده، ایمن‌سازی و نصب تجهیزات در دماغه‌های بزرگراه‌های شهری، ایمن‌سازی و نصب تجهیزات و تابلوهای علائم در خروجی باغ فدک و آماده‌سازی تأسیسات و تجهیزات پایانه‌های درون‌شهری و برون‌شهری از اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات استاندارد به مسافران و مهمانان شهر اصفهان طی ماه‌های گذشته بوده است.

«حمل‌ونقل همگانی» ضرورت گریزناپذیر جوامع انسانی

ناوگان فرسوده اتوبوسرانی اصفهان باید نوسازی شود

مرتضی رنجبران، کارشناس حمل‌ونقل و ترافیک با اشاره به کاهش تقاضا در خطوط حمل‌ونقل شهری به‌دلیل تعطیلی مدارس در ایام تابستان اظهار می‌کند: در تمام ایام سال باید خدمات مربوط به حمل‌ونقل عمومی در شهر در سطح مطلوب ارائه شود تا برای استفاده شهروندان از این خطوط ایجاد انگیزه کند و به‌دنبال آن از خودروهای تک سرنشین، ایجاد ترافیک و آلودگی هوا جلوگیری شود.

وی می‌افزاید: کاهش سرفاصله خطوط در شبکه حمل‌ونقل عمومی و افزایش کیفیت دستگاه‌های اتوبوس فعال در سطح شهر از مهم‌ترین عواملی است که موجب تشویق و ایجاد انگیزه در استفاده شهروندان از حمل‌ونقل عمومی می‌شود.

کارشناس حمل‌ونقل و ترافیک تصریح می‌کند: دغدغه مدیریت شهری ارتقای کیفیت خدمات در این شبکه است و تاکنون تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های اتوبوس فعال در سطح شهر و در خطوط مختلف مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی شده است، اما با این وجود در حال حاضر حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در خطوط شهری هنوز مجهز به سیستم سرمایشی نیست که برای رفع این مشکل در ایام گرم تابستان پیگیر هستیم.

رنجبران خاطرنشان می‌کند: ناوگان اتوبوسرانی اصفهان فرسوده شده و عمر آن به ۹ سال رسیده است، این در حالی است که استاندارد این عدد باید ۵ سال باشد، بنابراین می‌توان گفت که در گام نخست باید برای ارائه خدمات با کیفیت به شهروندان، این ناوگان نوسازی شود.

بازسازی اتوبوس‌ها با عمر بالای ۱۰ سال به‌صرفه و امکان‌پذیر نیست

وی ادامه می‌دهد: کاهش سرفاصله خطوط از دیگر عوامل مؤثر و مهم در خطوط حمل‌ونقل عمومی است که رفع این مشکل در خطوط اتوبوسرانی با افزایش تعداد ناوگان برطرف خواهد شد؛ این در حالی است که به‌طور کلی تعداد اتوبوس‌ها در شبکه حمل‌ونقل عمومی در کل کشور کم است.

کارشناس حمل‌ونقل و ترافیک تاکید می‌کند: اتوبوس‌هایی که عمر بالای ۱۰ سال دارد، باید نوسازی شود، چراکه بازسازی آن‌ها به‌صرفه و امکان‌پذیر نیست، اتوبوس‌های قابل بازسازی نیز باید هر چه سریع‌تر اصلاح و وارد خطوط شود.

رنجبران می‌گوید: در مجموع این مشکلات با پیگیری‌های مدیریت شهری در حال بررسی و رفع است و در آینده‌ای نزدیک شاهد ارائه خدماتی باکیفیت‌تر، همچنین کاهش انتظار مسافران در ایستگاه‌های اتوبوس خواهیم بود.

به گزارش ایمنا، ایام گرم سال هم‌زمان با تعطیلی مدارس بوده و در این شرایط، شهر با حجم بیشتری از تردد در خیابان‌ها و سطح معابر مواجه است، از سوی دیگر افزایش سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری در این برهه از زمان همواره مدیران شهری را بر آن داشته است تا از پیش برای چنین مواقعی و در راستای افزایش کیفیت ارائه خدمات بهینه و استاندارد در شبکه حمل‌ونقل عمومی به شهروندان فکر چاره باشند، بنابراین می‌توان گفت تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی عامل مهمی در مدرن‌کردن جامعه شهری به حساب می‌آید و افزایش کیفیت زندگی در شهرها به این عامل بسیار بستگی دارد.

گزارش از: ریحانه راهپیما

نظر شما