شناسهٔ خبر: 67139379 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

مجازات سوءاستفاده از خودروهای امدادی چیست؟ مجازات سوءاستفاده از خودروهای امدادی چیست؟

ایسنا: هفته گذشته بود که انتشار تصاویری از سوءاستفاده چند چهره ورزشی از آمبولانس برای خروج از ورزشگاه آزادی خبرساز شد و بار دیگر این پرسش را در اذهان عمومی مطرح کرد که عواقب سوءاستفاده از خودروهای امدادی چیست و چرا هرازچندگاهی خبرهایی از تردد معلمان خصوصی، سلبریتی‌ها و... با آمبولانس منتشر می‌شود؟

صاحب‌خبر -

ایسنا: هفته گذشته بود که انتشار تصاویری از سوءاستفاده چند چهره ورزشی از آمبولانس برای خروج از ورزشگاه آزادی خبرساز شد و بار دیگر این پرسش را در اذهان عمومی مطرح کرد که عواقب سوءاستفاده از خودروهای امدادی چیست و چرا هرازچندگاهی خبرهایی از تردد معلمان خصوصی، سلبریتی‌ها و... با آمبولانس منتشر می‌شود؟

حالا هم در تازه‌ترین این حواشی، ویدئویی منتشر شده که علی پروین و محمود خردبین از پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس پس از پایان جشن قهرمانی این تیم، با آمبولانس از ورزشگاه آزادی خارج شده‌اند. اقدامی که واکنش سریع اورژانس تهران را در پی داشت و محمداسماعیل توکلی، رئیس اورژانس استان تهران، بلافاصله دستور تعلیق فعالیت شرکت خصوصی مالک آمبولانس مذکور را صادر کرد.

همچنین در پی این اتفاق رئیس مرکز اورژانس استان تهران نیز با بیان توضیحاتی تکمیلی به ایسنا گفت: «اول باید تأکید کنم که این اقدام غیرقانونی است و گرچه این تخلف از سوی یک شرکت خصوصی انجام شده، اما واقعیت این است که آمبولانس وسیله‌ای است که چه خصوصی باشد و چه دولتی، باید صرفا در کارکرد خود مورد استفاده قرار بگیرد. در پی انتشار این تصاویر و همچنین دریافت گزارش این اقدام از سوی نماینده سازمان اورژانس استان تهران در ورزشگاه آزادی و انتشار تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی، اداره نظارت بر آمبولانس‌های غیر ۱۱۵ این سازمان ضمن بررسی این موضوع، تمام اقدامات قانونی را در دستور کار قرار داد».

او ادامه داد: «با توجه به اینکه استفاده از آمبولانس به غیر از فوریت‌های پزشکی برای اشخاص و هر نهادی غیرقانونی است؛ اورژانس استان تهران به هیچ عنوان به مراکز آمبولانس خصوصی، شرکت‌های تابعه و هر نهاد غیردولتی که از آمبولانس خصوص استفاده می‌کند اجازه نقض دستورالعمل‌های تعیین‌شده را نخواهد داد».

با وجود این اما همچنان این پرسش مطرح است که عواقب و مجازات سوءاستفاده از آمبولانس‌ چیست و چه برخوردی باید با آن دسته از افرادی که برای فرار از ترافیک، مخفی‌ماندن از دید عموم یا... از آمبولانس استفاده می‌کنند، صورت بگیرد. آیا سوءاستفاده‌کنندگان از آمبولانس و همچنین شرکت‌های خصوصی که چنین خدماتی را به افراد خاص ارائه می‌دهند، می‌دانند که در تخلفشان چه آسیبی به سرمایه اجتماعی اورژانس وارد خواهند کرد؟

براساس دستورالعمل به‌کارگیری آمبولانس‌ها در مراکز درمانی، «استفاده از آمبولانس‌ها فقط به‌منظور انتقال بیماران و پس از صدور برگ مأموریت خواهد بود». و هرگونه استفاده دیگری از این خودروهای امدادی ممنوع و غیرقانونی است. همچنین طبق بند پنجم ماده سه آیین‌نامه آمبولانس‌های خصوصی، خروج آمبولانس از مراکز خدمات آمبولانس خصوصی و تردد در سطح شهر باید براساس مأموریت حمل بیمار و با داشتن برگه مأموریت با زمان مشخص باشد و استفاده از آمبولانس در سایر موارد غیرموجه، ممنوع است.

برخورد با شرکت متخلف آمبولانس خصوصی

بابک یکتاپرست، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، در گفت‌وگو با ایسنا درباره سوءاستفاده از آمبولانس‌ها گفت: بر اساس قوانین، در مجموع استفاده از آمبولانس‌ها چه دولتی و چه خصوصی، تنها برای جابه‌جایی بیمار است و هرگونه استفاده دیگری از این خودروها غیرمجاز و غیرقانونی است.

وی با اشاره به استفاده ناصحیح از آمبولانس در استادیوم آزادی افزود: استفاده از این خودروی امدادی، با هر بهانه و توسط هر فردی کاملا غیرقانونی است؛ زیرا ممکن است در همان بازه زمانی دقیقا یک بیمار به آمبولانس احتیاج پیدا کند و با توجه به اینکه ما مشکل کمبود آمبولانس در کشور داریم؛ این مسئله بسیار مهم است و از آنجایی که این امر غیرقانونی است؛ قطعا با متخلفان برخورد صورت می‌گیرد.

یکتاپرست با اشاره به روند رسیدگی به تخلف این شرکت خصوصی گفت: در این پرونده، آمبولانس متعلق به یک شرکت خصوصی بود که فعلا این شرکت پلمب شده و بررسی‌های بیشتر هنوز ادامه دارد و قطعا مسئولان این شرکت باید مسئولیت عمل غیرقانونی خود را بپذیرند.

مجازات سوءاستفاده از آمبولانس چیست؟

اسماعیل فراهانی، معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره شرکت‌های آمبولانس خصوصی گفت: شرکت‌های آمبولانس‌های خصوصی، بر اساس آیین‌نامه تأسیس مراکز خدمات آمبولانس خصوصی مراحل مختلف را طی کرده و در پایان مجوز فعالیت دریافت می‌کنند. تداوم فعالیت این شرکت‌ها، منوط به رعایت نکات آیین‌نامه است و در این قانون همه اصول و شرایط کار مطرح شده است.

معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران ادامه داد: اگر هرکدام از مفاد آیین‌نامه توسط این شرکت‌ها رعایت نشود، با آنها برخورد قانونی صورت می‌گیرد، همچنین ممکن است از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شود. همه این شرکت‌ها تحت نظر سازمان اورژانس پیش‌بیمارستانی کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند و فعالیت آنها به صورت رندوم نیز رصد می‌شود.

وی افزود: در استان تهران، اداره نظارت بر آمبولانس‌های غیر ۱۱۵، به صورت شبانه‌روزی و مستمر بر فعالیت این شرکت‌های خصوصی نظارت دارد و در هرکجا که مشکلی باشد با این شرکت‌ها برخورد صورت می‌گیرد.

معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران با اشاره به نوع برخورد با شرکت‌های متخلف ادامه داد: اگر در هر زمینه‌ای این شرکت‌ها، تخلف انجام دهند به صورت موقتی تعطیل می‌شوند و همچنین جریمه‌ای برای آنها در نظر گرفته می‌شود. در مواقعی ممکن است نسبت به نوع تخلف، از تمدید اعتبار مجوز این شرکت‌ها جلوگیری شود و این‌گونه به خاطر تخلفات انجام‌شده از ادامه فعالیت منع می‌شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که چند شرکت چنین تخلفاتی دارند، افزود: تعداد شرکت‌های متخلف بسیار کم است زیرا آنها مشتاق به ادامه فعالیت خود هستند در نتیجه تلاش می‌کنند کمترین تخلف را مرتکب شوند.

 

منبع: sharghdaily-933947

نظر شما