شناسهٔ خبر: 67138653 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سومین قسمت «در انتهای شب» با حاشیه روبه‌رو شد

جنجال یک سکانس موزون

کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند رقص،‌ برخی رسانه‌ها از اصطلاح معمول‌شده «حرکات موزون» استفاده کرده‌اند و برخی دیگر هم بی‌اعتنا به هر دو از «صحنه تاثرانگیز» نوشته‌اند؛ همه اینها به سکانسی از سریال «در انتهای شب» مربوط است که به‌تازگی در فضای مجازی وایرال شده و دست‌کم صدها هزار بار دیده شده است؛ چندین برابر مخاطبان خود سریال!

صاحب‌خبر -

اما قصه چه بود؟

سه روز پیش نخستین بار در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام ویدئوی کوتاهی از سریال «‌در انتهای شب» منتشر شد که در آن احترام برومند در نقش یک مادر سالخورده و دچار آلزایمر دستان پارسا پیروز‌فر را در نقش فرزندش گرفته بود و این دو با همراهی یک آهنگ قدیمی، آرام‌آرام به دور یک دایره فرضی قدم برمی‌داشتندو می‌رقصیدند. این تصویر که با عنوان «سکانس رقص» معروف شد،‌ در زمان کوتاهی از سوی کاربران پرشمار اینستاگرام بازنشر شد و دست به دست چرخید. اما همین اتفاق کافی بود تا حاشیه‌ها پیرامون آن اوج بگیرد. موافقان و مخالفان بسیاری در این باره سخن گفتند و انتشار این سکانس بی‌سابقه در سینمای بعد از انقلاب را از زوایای متفاوتی تحلیل کردند.

واکنش ساترا

هم‌زمان با این رویدادها، ساترا به عنوان نهاد ناظر بر شبکه نمایش خانگی، اعلام کرد که پخش سکانس یاد‌شده خارج از ضوابط و برخلاف اصلاحیه ابلاغ‌شده بوده است. روابط‌عمومی این نهاد نظارتی نوشت: پخش حرکات موزون نامتعارف در قسمت سوم سریال «در انتهای شب» از ابتدا برخلاف کاربرگ اصلاحیه ارائه‌شده از سوی ساترا به سکوی پخش‌کننده بوده است که پس از پخش این سکانس و تذکر از سوی همکاران معاونت پایش و نظارت ساترا مطابق با کاربرگ اصلاحات مصوب در شورای صدور مجوز انتشار ساترا، سکوی فیلم‌نت نسبت به حذف سکانس یاد‌شده اقدام کرد.

برخی نظرات

در همین راستا برخی کارشناسان در گفت‌وگو با رسانه‌ها موضع‌گیری کردند؛ محمد ابراهیمی، منتقد سینما و تلویزیون، می‌گوید که «نظارت بر تولیدات هنری به شکلی انجام می‌شود که بررسی جزئیات آن امکان‌پذیر نیست. معمولا در این نظارت‌ها اثر بعد از انتشار و از طریق اعلام مخاطب نیز صورت می‌پذیرد.» در مقابل سجاد پورحمید، کارشناس رسانه، گفت «اگر ضمانت اجرایی پلتفرم‌ را مجاب به تمکین از قانون نکند حذف ثانویه سکانس‌ها بعد از انتشار با توجه به پخش گسترده در فضای مجازی فایده‌ای نخواهد داشت.» اما بسیاری از کاربران دیگر نیز نظرات و تحلیل‌های خود را در این رابطه در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. بسیاری هم نوشته‌اند که بازنمایی یک لحظه احساسی میان مادر و فرزند، خصوصا یک مادر سالخورده و بیمار، مصداق امر غیراخلاقی نیست. به هر روی اختلاف‌نظرها کم نیست و جنجال این سکانس همچنان در فضای مجازی ادامه دارد.

درباره سریال

«در انتهای شب» نام یک مجموعه نمایش خانگی ایرانی به کارگردانی آیدا پناهنده است که به تازگی در پلتفرم فیلم‌نت منتشر شده است. این مجموعه به‌صورت یک مینی‌سریال ۹قسمتی تهیه شده و روایت یک زن و شوهر در مواجهه با مشکلات اقتصادی است که تصمیم می‌گیرند از یکدیگر جدا شوند. در این سریال پارسا پیروزفر،‌ هدی زین‌العابدین، احترام برومند، علیرضا داوودنژاد، سیامک صفری و ... بازی کرده‌اند.

انتشار بریده ویدئوهایی از این سریال در هفته‌های اخیر بسیار مورد توجه مخاطبان و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. بیشتر این ویدئوها دربردارنده لحظاتی احساسی و هم‌زمان انتقادی درباره روابط زوجین در بحران‌های اقتصادی کشور است. افزون بر این برخی دیالوگ‌ها و سکانس‌های این مجموعه برای نخستین بار در سریال‌سازی و فیلم‌سازی ایران اشاره‌های آشکار و صریحی به روابط زناشویی دارد که تا پیش از این دیده نشده بود. البته سازندگان برای تماشای اثر خود محدودیت سنی لحاظ کرده‌اند و «در انتهای شب» برای مخاطبان زیر ۱۷ سال مناسب نیست.

داستان سریال مربوط می‌شود به یک زوج به نام‌های بهنام و ماهی. آنها دو شخصیت کاملا متفاوت دارند و در بعضی از موارد بسیار مهم خانوادگی نمی‌توانند به توافق برسند. به نظر می‌رسد که نظرات ماهی بیشتر در خانواده اعمال می‌شود و بهنام از این موضوع بسیار ناراحت و خسته شده است. آنها برای خانه‌دارشدن، تصمیم می‌گیرند از مرکز شهر به خارج از شهر بروند تا بتوانند خانه بخرند. این تصمیم برای آنها فشار‌های روانی و اقتصادی زیادی را ایجاد می‌کند؛ به طوری که مجبورند سه ساعت زودتر از خواب بیدار شوند تا به محل کارشان برسند و ...

نظر شما