شناسهٔ خبر: 67138078 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

حضور قالیباف در گفتگوی ویژه خبری/قالیباف:مخاطب برنامه هفتم «خانواده» است

محمد باقر قالیباف ضمن اشاره به این که در برنامه هفتم سعی شده تا ضعف‌ها و اشکالات برنامه‌های قبلی وجود نداشته باشد، گفت: مخاطب اصلی برنامه هفتم خانواده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - محمد باقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری امشب سه شنبه ۲۲ خرداد در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با موضوع دولت چهاردهم و برنامه پنج ساله هفتم، اظهار داشت: برنامه هفتم از زمان شروع دولت سیزدهم که ابتدای این دولت با انتهای برنامه ششم همراه بود در دستور کار قرار گرفت. از این برنامه ششم به مدت دو سال تمدید شد تا دولت برنامه هفتم را تدوین کند.

در برنامه هفتم سعی شده تا ضعف‌ها و اشکالات برنامه‌های قبلی وجود نداشته باشد/ مخاطب اصلی برنامه هفتم خانواده است

وی افزود: در تصویب برنامه هفتم توسعه سعی شد تا ضعف‌ها و مشکلات برنامه‌های قبلی وجود نداشته باشد، این برنامه از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. یکی از سیاست‌های قطعی ما در برنامه هفتم معطوف به خانواده و خانوار است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: یکی از موضوعات مهمی که امروز جزء نگرانی‌های مردم ما به حساب می‌آید موضوع گرانی است که فشار بسیاری را به سطوح مختلف وارد کرده که به تعبیری همان تورم است که ریشه در کسری عملیاتی بودجه، ناترازی بانکی و سیاست‌های پولی و بانکی دارد.

قالیباف ادامه داد: نکته بعدی نگاه سیستمی به مسائل اقتصادی است به نحوی که به رشد اقتصادی، توجه به سرمایه گذاری، نظام مالی، سیاست‌های ارزی، پولی و بانکی، توزیع درآمدها، نظام مالیاتی، نظام یارانه ای، حوزه اشتغال، تسهیل گری و اصلاح نهادی در حوزه اشتغال، جزء نکاتی است که به آن توجه شده است.

وی افزود: برنامه هفتم توسعه نتیجه یک کار مشترک بین دولت و مجلس بوده است که در حال طی کردن مراحل پایانی خود است، اما نکته مهم دیگری که در برنامه هفتم به آن توجه کردیم این است که ما با نگاه مسئله محوری به موضوعات نگاه کرده ایم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه ما در برنامه هفتم توسعه به جای آرزو محوری، مسئله محوری را مبنای کار قرار دادیم گفت: ما در مجلس دقت کردیم قانونی که می‌نویسیم روشن، مشخص و قابلیت اجرایی داشته باشد. 

قالیباف با بیان اینکه یکی از دلایلی که من احساس کردم عافیت طلبی را کنار بگذارم و وارد عرصه رقابت برای ریاست جمهوری شوم، اجرای برنامه هفتم توسعه بود، اظهار داشت: در گذشته و در تصویب برنامه‌های پنج ساله کشور به مسئله محوری توجه نمی‌شد و همین باعث شد که ۶ برنامه توسعه قبلی کشور نهایتا ۳۰ درصد اجرایی شود، اما در برنامه هفتم توسعه به مسئله محوری و ضمانت اجرای آن مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یک شورای راهبری بر اجرای برنامه هفتم توسعه نظارت خواهد داشت. این شورا نظارت خواهد کرد تا در طول اجرای برنامه، برنامه کنترل پذیر باشد و معطوف به هدف حرکت کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یادآور شد: در دهه ۹۰ نقدینگی کشور به شدت افزایش یافت و دولت در آن زمان معتقد بود که اصلا نیاز نیست برنامه به مجلس بیاید و برنامه در خود دولت باید تدوین و اجرا شود، اما در برنامه هفتم توسعه دولت و مجلس به خوبی تعامل کردند. من با برنامه هفتم توسعه زندگی کرده ام و صد‌ها جلسه برای بررسی آن برگزار کردیم و امیدوارم که بتوانیم با اجرای قوی برنامه هفتم مشکلات مردم را حل و فصل کنیم.

پایان برنامه هفتم توسعه ثبات اقتصادی و مهار تورم در کشور خواهد بود

قالیباف گفت: ما معتقدیم بودجه و برنامه برای دولت نیست و قبل از آن که دستورالعمل و روند دولت‌ها را مشخص کند، روی زندگی مردم اثر دارد. در برنامه هفتم توسعه تاکید ما آن بود که مخاطب برنامه خانوار‌ها هستند و برنامه هفتم نقشه راه و حرکت ما است. این برنامه باید یک چشم انداز ارائه کند و قابل پیش بینی برای سرمایه گذار، مردم، کارگر و کارمند ما باشد. اگر مردم به ما اعتماد کنند گام به گام و با قدرت این برنامه را اجرا خواهیم کرد و مطمئن باشند که پایان این برنامه ثبات اقتصادی و مهار تورم در کشور خواهد بود.

وی اظهار داشت: برای رشد اقتصادی باید به دو موضوع توجه کنیم که یک بخش آن بهره وری و بخش دیگر آن بحث مربوط به سرمایه‌گذاری است. بین کار‌های تولی گری و تصدی گری در برنامه هفتم توسعه تفاوت قائل شدیم. سعی کردیم کار‌های تصدی گری را هم به مردم و هم به نهاد‌های عمومی غیر دولتی واگذار کنیم. در برخی کشور‌ها که رشد ۹ درصدی را در طول یک دهه داشتند ۴.۵ درصد از این رشد را از طریق بهره وری به دست آوردند و ما هم باید به بهره وری توجه کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در زمانی که شهردار بودم از طریق اهرم کردن ظرفیت‌های خود شهرداری توانستیم بسیاری از اقدامات لازم را انجام دهیم. ما در حوزه مربوط به بیمه، یک نهاد مستقل برای حوزه دادرسی پیش بینی کردیم و در حوزه مالیات هم همین کار را کردیم تا از این مسیر امنیت را برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم.

قالیباف تاکید داشت: مداخله دولت باید آن باشد که قیمت تمام شده را در چرخه تولید کنترل کند و دولت نباید قیمت گذاری را دستوری کند و با کار‌های دستوری قیمت‌ها را پایین بیاورد، ما باید زنجیره تولید، بازار و سرمایه را درست کنیم.

وی بیان داشت: اگر توفیق خدمت در دولت پیدا کنم رشد اقتصادی، اصلاح نظام پولی و بانکی و بهبود بازار سرمایه را دنبال خواهم کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ما فرار مالیات زیادی داریم گفت: مالیات عایدی بر سرمایه شامل کمتر از یک درصد مردم و افرادی می شود که با رانت و رابطه خرید و فروش می کنند و ۵۰۰ تا ۵۰۰ تا خودرو و مسکن خرید و فروش می کنند.

قالیباف تاکید کرد: ثبات در قیمت ها و نرخ ارز خیلی مهم است که در برنامه هفتم توسعه به آن توجه کردیم. حداقل حقوق امسال ۱۲ میلیون تومان است و پیش بینی ما آن است که در طول برنامه به میزانی که افزایش تورم است، حداقل بگیران حقوق، حقوق شان افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: در شهرداری تهران بیش از ۲۰۰ سامانه برای هوشمند سازی ایجاد کردیم و باید در دولت هم دنبال شود و  در نیروی انتظامی هم سکوی ۱۱۰ را دیدیم که هم بهره وری و هم هوشمندسازی است.

 نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه ساماندهی اتباع بیگانه مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در مورد افرادی که به صورت غیرمجاز در کشور هستند پیش بینی شده که طرد آن ها انجام شود و افرادی که مجاز هستند می توانند کمک کنند چون حوزه اشتغال یکی از موضوعات ما است که در فرصت های بعد این مطلب را توضیح خواهم داد.

<div id="video-display-embed-code_413929" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4777608/413929?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/

نظر شما