شناسهٔ خبر: 67137618 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ترس مسببان پشت‌پرده از پرونده فساد

روزنامه جوان

تاج در شرایطی این نامه را نوشته که اصل ماجرا همان پرونده فساد است، نه اینکه مس‌رفسنجان سقوط می‌کند یا کدام تیم جایگزین آن خواهد شد. طبق اعلام مسئولان، ابعاد ماجرا گسترده‌تر از این حرف‌هاست و دانه‌درشت‌ها در این پرونده نقش‌های مهمی را ایفاد کرده‌اند. در روز‌هایی که همه منتظر شنیدن نام دیگر متهمان هستند، به نظر می‌رسد برخی با پیش کشیدن موضوع سقوط مس‌رفسنجان و تلاش پیکانی‌ها برای بازگشت به لیگ‌برتر، نیتی جز انحراف افکار عمومی و مختومه کردن پرونده را ندارند. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: پرونده جدید فساد در فوتبال با جدیت پیگیری می‌شود و همین جدیت و پیگیری مسئولان امر است که ترس و نگرانی بر دل مسببان و متهمان پشت‌پرده انداخته است. روشن شدن ابعاد تازه از پرونده فساد در باشگاه مس‌رفسنجان از سوی رئیس‌کل دادگستری استان کرمان نشان داد بسیاری از متهمان اصلی ماجرا تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند و برخی نیز راهی زندان شده‌اند. همچنین معلوم شد داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود و باید منتظر رو شدن پرونده‌ها و موارد دیگر هم باشیم. 
 
در این اوضاع بحرانی، اقدام شتابزده فدراسیون فوتبال در انتشار یک بیانیه دیگر و همچنین ارسال نامه مهدی تاج به رئیس‌کل دادگستری کرمان بحث‌برانگیز بوده است. با توجه به شایعه دست داشتن برخی دیگر از مدیران ارشد فدراسیون در پرونده مذکور، فدراسیون با منتشر کردن بیانیه همه چیز را تکذیب و شایعه‌سازان را تهدید به پیگیری قضایی کرد. علاوه بر این رئیس فدراسیون هم طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم حمیدی، خواستار اطلاع از ابعاد ماجرای مس‌رفسنجان جهت پیگیری ماجرا با آگاهی بیشتر شده است!
تاج در شرایطی این نامه را نوشته که اصل ماجرا همان پرونده فساد است، نه اینکه مس‌رفسنجان سقوط می‌کند یا کدام تیم جایگزین آن خواهد شد. طبق اعلام مسئولان، ابعاد ماجرا گسترده‌تر از این حرف‌هاست و دانه‌درشت‌ها در این پرونده نقش‌های مهمی را ایفاد کرده‌اند. در روز‌هایی که همه منتظر شنیدن نام دیگر متهمان هستند، به نظر می‌رسد برخی با پیش کشیدن موضوع سقوط مس‌رفسنجان و تلاش پیکانی‌ها برای بازگشت به لیگ‌برتر، نیتی جز انحراف افکار عمومی و مختومه کردن پرونده را ندارند. 
 
بااین‌حال دستگاه قضایی و مجلس شورای اسلامی به جد پیگیر موضوع سالم‌سازی فوتبال ایران هستند. علی خضریان با حضور در برنامه تلویزیونی به صورت شفاف با مردم صحبت کرد و به آن‌ها اطمینان داد با متخلفان برخورد قاطع خواهد شد. نماینده مردم تهران در بخشی از صحبت‌های خود از مسئولیت فدراسیون فوتبال در پرونده فساد گفت: «انتظار ما در مجلس از مهدی تاج و همه کسانی که در فدراسیون مسئولیت دارند، این است که در بحث فساد، نباید از انجام وظیفه شانه خالی کنند. برخی از افراد بازداشت شده جزو ارکان مدیریتی فدراسیون بودند، یعنی فساد تا ارکان مدیریت فدراسیون هم پیش آمده و فدراسیون باید در این خصوص پاسخگو باشد. همچنین باید با فساد در فوتبال بدون نگاه رنگی، تیمی یا طیفی برخورد شود. هرچه جلوتر می‌رویم برخورد با فساد به نفع ورزش و هواداران و تیم‌های ماست. اگر ورزش ایران به سمت سلامت برود، اما و اگر‌ها در خصوص داوری، مربیگری و رسانه‌های برخط از بین می‌رود.»
این نماینده مجلس همچنین از امنیتی بودن این پرونده خبر داد: «به‌عنوان رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گویم، مطرح شدن بحث پول‌های کثیف در ورزش ما، رگه‌های امنیتی – سیاسی با برخی از عناصر ورزش فعال در دستگاه ضدانقلاب پیدا کرده است و در واقع این پرونده ابعاد سیاسی – امنیتی دارد. مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ این موضوع را رها نخواهد کرد، چراکه این مسئله دیگر صرفاً مسئله فوتبالی و ورزشی نیست، بلکه به امری سیاسی‌– امنیتی تبدیل شده است. رسانه‌های بیگانه برخط امروز در مورد کلیت ورزش کشور لجن‌پراکنی می‌کنند. براساس گزارش دستگاه‌های مسئول، این رسانه‌ها از همین پول‌های کثیف ردوبدل شده در داخل تغذیه می‌کنند. با توجه به فضای اختاپوسی پیرامون برخی باشگاه‌ها که توسط برخی دلالان درست شده یا شرط‌بندی‌هایی که در خارج از کشور ردیابی شده است، کمیسیون اصل ۹۰ این موضوع را رها نخواهد کرد. نحوه فساد در برخی باشگاه‌ها، فضای دلالی، تأثیرگذاری در نتایج بازی‌ها یا چینش داوران مورد بررسی قرار گرفته و دیدیم در فضای ورزش جهان نیز چنین مسائلی وجود دارد. پرونده کالچوپولی و سقوط یوونتوس به دسته پایین‌تر یکی از آنهاست. بررسی کردیم که در جهان وضعیت‌مان حادتر هست یا نه و دیدیم که نه اینگونه نیست. مبارزه با فساد هزینه دارد و حالا که این پروسه آغاز شده، ان‌شاءالله فدراسیون فوتبال نیز همراهی‌های لازم را انجام خواهد داد تا همه چیز شفا‌ف‌تر شود.»
 
نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند نیز دیروز در نطق میان‌دستور خود بر لزوم برخورد با فساد در ورزش تأکید کرد. محمدمهدی فروردین با اشاره به این مسئله اظهار داشت: «برخی فکر می‌کنند، برخورد با فساد در ورزش مخل امنیت در ورزش است، اما این عکس قضیه و نقطه مقابل حقیقت است و برخورد با فساد در ورزش موجب امنیت در این فضا می‌شود. متأسفانه اخبار فساد در فوتبال این روز‌ها در صدر اخبار کشور قرار گرفته و این ورزش مردمی که به قلب و روح بسیاری از جوانان و مردم ما نفوذ کرده درگیر مشکلات جدی از جمله فساد در داوری‌ها و سوءمدیریت در سطوح مختلف شده است و هر روزه گزارش‌های متعددی از تخلف‌ها و فساد در داوری‌های فوتبال به گوش می‌رسد و این تخلفات نه تنها عدالت در مسابقات ورزشی را زیر سؤال می‌برد، بلکه اعتماد عمومی را نیز خدشه‌دار می‌کند. چرا برخورد‌های جدی از سمت مسئولان ورزشی کشور برای مبارزه با فساد در ورزش صورت نمی‌گیرد تا آثار وضعی آن در جامعه ورزش مشخص شود؟ این پرسش‌ها به دنبال خود سؤالات بیشتری را مطرح می‌کند که چه شبکه‌هایی از فساد وجود دارد که باعث می‌شود این اتفاقات طی سال‌ها روی دهد و مدیران ورزش در زمان مناسب متوجه نشوند.»

نظر شما