شناسهٔ خبر: 67136797 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قالیباف در گفتگوی ویژه خبری:

هزینه ساخت مسکن باید ارزان‌تر تمام شود

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر توفیق خدمت داشته باشم اصلاح نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار را انجام خواهم داد.

صاحب‌خبر -

محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح برنامه‌های انتخاباتی خود پرداخت.

قالیباف گفت: برنامه ششم به مدت دو سال تمدید شد. برای این برنامه خیلی وقت گذاشته شد هم در مجلس و هم در دولت و یک کار رفت و برگشتی خوبی در تنظیم لایحه انجام شد.

سیاست قطعی ما در برنامه هفتم معطوف به خانواده است

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در برنامه هفتم همه تلاش ما این‌گونه بود که ضعف‌های برنامه‌های گذشته را نداشته باشد. یکی از سیاست‌های ما در برنامه هفتم معطوف به خانواده بود. نکته بعدی اینکه مسائل اقتصادی به صورت سیستمی انجام شده و توجه به نظام مالی، ارزی و سیاست‌های بانکی و توزیع درآمد‌ها برای ما مهم بود. حوزه اشتغال و اصلاح نهادی در این بخش از نکاتی بود که به آنها توجه شده است.

وی ادامه داد: گرانی فشار زیادی در سطوح مختلف آورده است. تورم ریشه در ناترازی بانکی و سیاستگذاری پولی و بانکی دارد و برنامه هفتم با این نگاه تنظیم شده است و مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

برنامه هفتم را با رویکرد مسئله‌محور نوشتیم

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19426402"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8754096/19426402?width=400&height=300"></script></div>

قالیباف بیان کرد: نگاه مسئله محوری به برنامه داشتیم. رویکردی است که در آن هرچه آرزو دارند را می‌نویسند، بدون اینکه کشور امکان آن را داشته باشد یا خیر، اما مسئله محوری را مبنای کار قرار دادیم با رویکرد خانوار.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در قانونگذاری به دو موضوع توجه شد، یک اینکه قانونی که می‌نویسم روشن باشد و قابلیت اجرا داشته باشد. بخش دیگر نیز اجرای قانون است که با دولت این کار را انجام دادیم. 

وی ادامه داد: سندی داریم که پنج ساله است و دولت و مجلس  آن را تهیه کردند و می‌خواهند اجرا کنند. بودجه امسال را دولت سیزدهم داده است و همه تلاش ما اجرای برنامه است.

قالیباف تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های برنامه هفتم این است که برنامه ششم کمتر از سی درصد اجرا شده، اما ماده ۱۱۸ میگوید یک شورای راهبری گذاشتیم که زمان اجرایی دارد و با مدیریت سایبرنتیکی آن را اجرا می‌کنیم تا برنامه کنترل پذیر باشد و زیرنظر معاون اول رئیس جمهور با حضور نمایندگان مجلس است تا بازگشت پذیری داشته باشد و در موقع اجرا اگر مشکلی پیش آمد آن را اصلاح کنیم.

رشد اقتصادی در دهه نود کمتر ۱ درصد بود 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: خطری که بنده برای اجرای برنامه احساس کردم این بود که امروز مردم هر کسی را انتخاب کنند باید این برنامه را اجرا کنند. در دهه نود نقدینگی ۲۶ برابر شد، اما رشد اقتصادی کمتر از یک درصد بود که مشکلاتی زیادی اجرا کرد؛ در برنامه ششم این‌گونه شد که دولت در دهه نود می‌گفت اصلا ضرورت ندارد برنامه به مجلس برای تصویب بیاید و دولت خودش این کار را می‌کند.

وی افزود: من با برنامه هفتم زندگی کردم. قریب به ۱۲۰ ساعت در صحن مجلس و چندین هفته در کمیسیون تلفیق بر روی آن بحث شده و صد‌ها جلسه با دولت بر سر آن داشتیم تا مشکلات مردم را حل و فصل کنیم. برنامه یکی از ضرورت‌های اداره کشور است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: معتقدم بودجه و برنامه برای دولت نیست و قبل اینکه دستورالعمل را مشخص کند زندگی مردم است. این برنامه باید تغییری در زندگی مردم ایجاد کند و رشد و توسعه‌ای باید ایجاد شود. این برنامه باید قابل پیش بینی باشد و خانواده‌ها بتوانند برای خود برنامه ریزی کنند. اگر مردم به من اعتماد کردند گام به گام آن را اجرا میکنم تا به ثبات اقتصادی برسیم.

در پایان برنامه هفتم ثبات اقتصادی و مهار تورم را شاهد خواهیم بود

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19426458"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8754096/19426458?width=400&height=300"></script></div>

موضوع بهره‌وری مهمتر از سرمایه‌گذاری است

قالیباف اضافه کرد: ما این شاخص‌ها را براساس سیاست‌های کلانی که در مجمع بررسی شده و توسط رهبر انقلاب تایید شده انجام میدهیم. میانگین رشد ما کمتر از یک درصد بوده است. برای رشد اقتصادی یک بخش آن بهره وری و یک بخش سرمایه گذاری است. موضوع بهره وری مهمتر از سرمایه گذاری است، چون فرصت‌هایی داریم که از آنها میتوان سرمایه گذاری شکل بگیرد. ماده ۱۱۱ متمرکز به بهره وری است. در بهره وری دو رویکرد است و نگاه علمی به برنامه داشتیم و نکته دیگر نگاه مدیریتی است.

وی گفت: در همه جا شاخص بهره وری را روشن کردیم و نقش ملی و استانی و مزیت نسبی و تمرکززدایی را در نظر گرفتیم. فرق بین تولی‌گری و تصدی‌گری قائل شدیم. اینها حاکی از بخش بهره وری است. در برخی کشور‌ها که متوسط رشد ۹ درصد در یک دهه داشتند ۴.۵ درصد از بهره وری بردند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: یکی از مشکلات ما این است که در یک اتاق دو ایرانی کار می‌کنند شاید یک نفر از نظر تحصیلات بالاتر است، اما چون قراردادی و ساعتی است دریافتی کمتر دارد، اما دیگری تحصیلات کمتری دارد، اما رسمی است و دریافتی بیشتری دارد که برای اینها در مجلس برنامه ریزی کردیم. 

قالیباف بیان کرد: نکته دیگر موضوع نحوه مدیریت و مداخلات دولت است. سهم دولت در ایران خودرو ۷ درصد است، اما دولت با این ۷ درصد ۱۰۰ درصد در قیمت گذاری نقش دارد. در حقیقت دیون باقی مانده آنجا چقدر است و مجبور می‌شود در قیمت گذاری دخالت کند و رانت آنجا را بدهد و هزینه‌ها را خود بدهد و با پول دولت و منافع عمومی خودرو تولید می‌کند. دولت و بخش خصوصی و مردم همگی ناراضی هستند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در حوزه انرژی قریب به ۵۰ درصد آن استحصال می‌شود قبل اینکه مصرف شود ۵۰ درصد آن را هدر می‌دهیم، چون یک بخش در نیروگاه و یک بخش در گاز مشعل هدر می‌رود و یک بخش دیگر قاچاق می‌شود؛ لذا دارایی‌ها به ثروت تبدیل نمی‌شود و مثل خانه‌ای است که لوله آب نشتی پیدا کرد و به خانم خانه فشار می‌آوریم آب کمتری مصرف کند.

با قیمت‌گذاری دستوری مخالفم

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19426443"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8754096/19426443?width=400&height=300"></script></div>

وی گفت: این مشکل در معدن و پتروشیمی است. در مجموع ۹.۵ میلیون بشکه‌ای تولید داریم ۷ درصد آن می‌آید و وقتی حرف از بهره وری می‌زنیم روند‌هایی است که باید اصلاح شود. در معدن با تلاشی که در مجلس شده سهم دولت حدود ۷ همت بوده و الان شده ۴۴ همت، اما ۴۴ همت هم سوبسید معادن می‌دهیم و دولت از معادن بهره وری نمی‌کند لذا باید از فرصت‌ها به درستی استفاده کنیم. در برنامه هفتم قانون دائمی تولید مسکن را تصویب کردیم. در این مدت قانون اجاره بها و بحث مالیات بر خانه‌های خالی را اعلام کردیم. 

قالیباف بیان کرد: سازمان زمین و مسکن یک میلیون هکتار زمین در اختیار دارد. کل مسکن مهر ۹ هزار هکتار زمین داشته است و اینجا یک میلیون هکتار است. در برنامه هفتم ماده ۴۹ مشخص کردیم که ما دو صدم درصد که میشود ۳۳۰ هکتار را به زمین اختصاص دهیم و قیمت مسکن را به عنوان آورده می‌آوریم. حرف از هشت درصد رشد اقتصادی یعنی سه درصد را با بهره وری دنبال می‌کنیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: باید به سمت این برویم که اگر یک کارگر و کارمند ما همه درآمد خود را برای مسکن بگذارد باید با درآمد هفت و نیم سال بتواند مسکن تهیه کند و این شاخص الان در کشور حدود ۱۴ سال است و باید آن را به نصف کاهش دهیم. باید مسکن را یک مقدار ارزان‌تر تمام کنیم. آن یک میلیون هکتار که گفتم در محدوده شهر و روستا است که از آن استفاده بهینه نمی‌کنیم. در برنامه پیش بینی کردیم ۱۵ درصد در صنعت پیشرفت کنیم.

قالیباف بیان کرد: یکی از موضوعات جدی برنامه هفتم اصلاح نظام بانکی است. اولین کاری که کردیم این بود که قانون بانک مرکزی بعد از ۵۰ سال ابلاغ شد و دولت شش ماه وقت داشت تا آمادگی را ایجاد کند و الان قانون جدید حاکم شده است. یکی از موضوعات آن ناترازی بانکهاست. ناترازی بانک‌ها را بانک مرکزی باید کنترل میکرد که در قانون نقص داشتیم. در دادگاه قضایی در حوزه بدوی و تجدیدنظر و شعبه‌ها فقط پرونده‌های بانکی را بررسی میکنند. در بازار سرمایه باید جلوی ناترازی را بگیریم. کار دیگر تعیین تکلیف نرخ کریدور بهره است.

در شهرداری تهران دویست کیلومتر ریل و حفاری مترو انجام دادیم

وی با اشاره به اینکه آیا با ۳۶ درصد می‌شود تولید شکل بیگیرد؟ گفت: آیا در بازار سرمایه کسی ۳۶ درصد بهره می‌برد. در شهرداری تهران توانستیم دویست کیلومتر ریل و حفاری مترو انجام دهیم. 

قالیباف بیان کرد: ما زنجیر به پای تولید می‌بندیم. در حوزه مربوط به بیمه یک نهاد مستقل در برنامه پیش بینی کردیم برای دادرسی بیمه‌ای که در حوزه مالیات هم همین طور. ما تلاش کردیم بتوانیم از این مسیر امنیت سرمایه گذاری را ایجاد کنیم. اگر این کار‌ها را انجام دهیم لازم نیست قیمت را دستوری مدیریت کنیم. دولت اگر می‌خواهد دخالت کند باید قیمت تمام شده را مدیریت کند. باید زنجیره تولید و بازار سرمایه را درست کنیم. وقتی دولت دست در بازار سرمایه میکند و دستوری در شرکت‌های بزرگ برخورد میکند چگونه میخواهد سرمایه ایجاد کند؟

قانون بانک مرکزی را بعد از ۵۰ سال تصویب کردیم

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19426450"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8754096/19426450?width=400&height=300"></script></div>

اصلاح نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار را انجام خواهم داد

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در برنامه هفتم به طور دقیق این مسائل برنامه ریزی و قابلیت اجرایی دارد و اگر توفیق خدمت داشته باشم ثبات درآمد و اصلاح نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار را انجام خواهم داد و پاسخگو خواهم بود.

وی ادامه داد: در حوزه مالیات تلاش ما سامانه محور کردن آن است. بیش از یک دهه است که عقب ماندگی در مالیات است. ما فرار مالیاتی زیادی داریم. شاید از کمتر از مودی مالیاتی که فرار مالیاتی دارند و یا سابقه مالیاتی ندارند اگر در هوشمندسازی سراغ آن بروید قریب پنج میلیون نفر از حدود ۹ میلیون نفر پوشه هایشان را دنبال کردند و قریب پنج میلیون نفر می‌توانند مالیات شامل حال آن‌ها نشود. 

قالیباف گفت: اگر پایه مالیاتی را افزایش دادیم به این صورت است که به تولیدکننده معافیت مالیاتی دادیم یعنی گزارش می‌دهند، اما مالیات به آنها تعلق نمی‌گیرد. کسانی سفته بازی می‌کنند و پانصد تا پانصد تا ماشین خرید و فروش می‌کنند و با رانت کار می‌کنند آنها را کنترل میکنیم تا به افراد خرده پا فشار نیاید.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: به بحث ثبات در قیمت‌ها و ثبات در نرخ در ارز در برنامه هفتم توجه شده و در برنامه پیش بینی کردیم حداقل حقوق ۱۲ میلیون تومان باشد. پیش بینی ما این است که در طول برنامه به میزانی که افزایش درآمد است به یک میزان بالا بیاوریم، چون به زیر خط فقر و یا فقر مطلق می‌روند. 

ارزش پول ملی را باید حفظ کنیم

وی ادامه داد: اگر تورم کشور از تورم جهانی بیشتر باشد ارزش پول ملی کاهش می‌یابد و وقتی کاهش پیدا کرد هر کس می‌رود طلا و ارز می‌خرد که این بازار را دچار مشکل می‌کند یا اینکه ارز از کشور خارج می‌شود. باید به این نکات توجه کرد. باید تلاش کنیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم که این با کنترل تورم و کنترل ناترازی جبران می‌شود.

قالیباف گفت: در نیروی انتظای سکوی ۱۱۰ را دیدید که هم بهره وری و هوشمندسازی است و در شهرداری دویست سامانه ایجاد شد و در مجلس هم همین طور. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: ماده ۸۶ برنامه هفتم درباره اتباع بیگانه است که برای انسداد مرز‌های شرقی کشور بودجه گذاشته است. همچنین در مورد افرادی که به صورت غیرمجاز در کشور هستند پیش بینی شده که طرد آنها انجام شود و افرادی که مجاز هستند می‌توانند کمک کنند، چون حوزه اشتغال یکی از موضوعات ما است که در فرصت‌های بعد این را توضیح خواهم داد.

خبرنگار: محمد امیرحسینی

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی برنامه‌های ویژه خبری

نظر شما