شناسهٔ خبر: 67136179 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوئیس از تصویب قطعنامه آتش‌بس غزه در شورای امنیت استقبال کرد

تهران-ایرنا- سوئیس از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که بر اساس طرح پیشنهادی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه به تصویب رسید، استقبال کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه سوئیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بازگرداندن افق سیاسی مبتنی بر راه حل دو دولتی، ضروری است. این طرح اولین قدم است.»

در این بیانیه، سوئیس خواستار آتش‌بس فوری، آزادی بدون قید و شرط همه اسرا، دسترسی بدون محدودیت به کمک‌های بشردوستانه در سراسر غزه، احترام به قوانین بشردوستانه بین‌المللی و مسیری برای پایان دائمی خصومت‌ها شد.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی این شورا (۲۱ خرداد ۱۴۰۳) پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که از طرح پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده برای برقراری آتش‌بس در غزه حمایت می‌کرد، تصویب کرد.

در همین حال، سامی ابوزهری از رهبران جنبش حماس امروز (سه‌شنبه) از موافقت این جنبش با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ غزه و آمادگی این جنبش برای مذاکره درباره آن خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مقر سازمان ملل، جو بایدن ۳۱ می ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ و در آستانه انتخابات ۵ نوامبر سال جاری (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرد که از طریق قطر به حماس ارائه شده است و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست روز دوشنبه به وقت محلی (۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

این قطعنامه در شرایطی تصویب شد که طی هشت ماه گذشته، آمریکا افزون بر کمک مالی-تسلیحاتی، با حمایت سیاسی قاطع از رژیم اسرائیل مانع تصویب هرگونه قطعنامه برقراری آتش بس در غزه بود.

در قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت که دارای هفت بند می باشد، آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه، از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند.

در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در ۳۱ مه که اسرائیل آن را پذیرفت استقبال می‌کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد، و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

این قطعنامه خاطرنشان می‌کند که اجرای این پیشنهاد می‌تواند نتایج زیر را در سه مرحله داشته باشد.

الف) مرحله ۱: آتش‌بس فوری، کامل با آزادی گروگان‌ها از جمله زنان، سالمندان و مجروحان، بازگرداندن اجساد برخی از گروگان‌های کشته شده، تبادل اسرای فلسطینی، عقب نشینی اسرائیلی‌ها از مناطق پرجمعیت غزه، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به خانه‌ها و محله‌های خود در تمام مناطق غزه، از جمله در شمال، و همچنین توزیع ایمن و مؤثر کمک‌های بشردوستانه در مقیاس بزرگ در سراسر نوار غزه.

(ب) مرحله ۲: با توافق طرفین، پایان دائمی خصومت‌ها، در ازای آزادی همه گروگان‌هایی که هنوز در غزه هستند، و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه.

(ج) مرحله ۳: شروع یک طرح بازسازی چند ساله بزرگ برای غزه و بازگرداندن اجساد همه گروگان کشته شده که هنوز در غزه هستند به خانواده‌هایشان.

این قطعنامه تاکید می‌کند اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از شش هفته طول بکشد، آتش‌بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است ادامه خواهد داشت و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا زمانی که تمام توافقات حاصل شود و فاز دوم بتواند آغاز شود، خبر می‌دهد.

نظر شما