شناسهٔ خبر: 67136088 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مسکو زنان زندانی و آفریقایی ها را به جنگ اوکراین می فرستد/زندان های روسیه خالی شدند

دولت روسیه به این زندانیان، وعده عفو و حقوق ماهانه‌ای معادل ۲۰۰۰ دلار برای دورانی داده که در جبهه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، نیویورک تایمز روز دوشنبه به نقل از دو زندانی سابق که با آنها صحبت کرده، اعلام کرد که اکنون در روسیه محکومان زن نیز به جمع افرادی پیوسته اند که برای جنگ با نیروهای اوکراینی به جبهه فرستاده می شوند.

به نوشته این روزنامه، اولین گروه از محکومان زن، ماه گذشته با همین هدف از زندانی در نزدیکی سن پترزبورگ آزاد شدند و تقریباً ۱۰ درصد از ۴۰۰ زندانی این زندان، سال گذشته با ارتش قراردادی در همین رابطه امضا کردند.

دولت روسیه به این زندانیان، وعده عفو و حقوق ماهانه‌ای معادل ۲۰۰۰ دلار برای دورانی داده که در جبهه هستند.

این اولین بار از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی است که محکومان زن نیز به میدان جنگ فرستاده می شوند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، استخدام‌کنندگان نظامی به زندانیان قراردادهای یک ساله تحت عنوان پزشک رزمی، اپراتور رادیویی خط مقدم و تک‌تیرانداز پیشنهاد داده‌اند.

مصاحبه این روزنامه با زندانیان سابق و فعلی همچنین حاکی از آن است که زندانیان زن حتی پس از امضای قرارداد در سال گذشته، همچنان تا زمان اعزام در زندان باقی مانده بودند.

هنوز روشن نیست که آیا آزادی این گروه از محکومان زن، شروع یک برنامه بزرگتر و سراسری در همین موضوع است یا خیر. وزارت دفاع روسیه هنوز به درخواست رسانه‌ها برای توضیح در این باره پاسخی نداده است.

جنگ فرسایشی اوکراین برای روسیه، باعث شده که ارتش این کشور از مدتها پیش فعالیت های غیرمتعارف و بحث برانگیز برای استخدام نیرو و تقویت تلاش‌های جنگی را آغاز کند که استفاده از نیروهای مزدور همچون گروه واگنر، اعزام محکومان مرد به جبهه و حتی استخدام نیروهای خارجی، بخشی از این فعالیت ها بوده است.

بنا بر ارزیابی‌های وزارت دفاع ایالات متحده در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی، گروه واگنر حدود ۴۰ هزار زندانی را در خط مقدم به کار گرفته است.

تعطیلی زندان های خالی و کمبود نیروی کار

روسیه آنقدر زندانی به جبهه‌ها فرستاده که جمعیت زندانیان آن بطور قابل توجهی کاهش یافته است. وسوولود ووکولوف، معاون وزیر دادگستری روسیه در اکتبر ۲۰۲۳ میلادی اعلام کرد که جمعیت زندانیان این کشور از ۴۲۰ هزار نفر قبل از جنگ به ۲۶۶ هزار نفر کاهش یافته است.

در اوایل ماه مارس نیز یک مقام محلی به قانون‌گذاران روسیه گفته بود که برخی از زندان‌ها، باید به دلیل «کاهش یک‌باره تعداد محکومان» بسته شوند.

به گزارش یورونیوز، مقامات روسیه همچنین نگاه خود را متوجه مهاجران آفریقایی حاضر در این کشور کرده‌اند. بلومبرگ روز یکشنبه گزارش داد که کارگران و دانشجویان مهاجر آفریقایی تهدید شده‌اند که اگر با جنگ در اوکراین موافقت نکنند، اخراج می‌شوند.

هدایت این جمعیت به سمت ارتش، مشکلاتی را برای بازار کار ناپایدار روسیه نیز بوجود آورده است. به گونه‌ای که در ماه دسامبر، آکادمی علوم روسیه اعلام کرد که اقتصاد روسیه با کمبود حدود ۵ میلیون کارگر روبروست.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه نیز در ماه نوامبر گفت: «بیکاری ۳ درصد است و در برخی مناطق حتی کمتر از این مقدار است. این بدان معناست که عملاً هیچ کارگری در فعالیت های اقتصادی باقی نمانده است.»

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما