شناسهٔ خبر: 67135879 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

از نامزدها ؛ جبران روحانی برای اصلاح‌طلبان

حزب اعتدال و توسعه با حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق جلساتی داشته است و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم رسما از مسعود پزشکیان نامزد اصلاح‌طلبان حمایت کرد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: مسعود پزشکیان شروع ناامیدکننده‌ای برای حامیانش داشت. همان‌هایی که کارزار تبلیغاتی این تنها نامزد جبهه اصلاحات را خیلی سریع پس از تایید صلاحیتش راه انداختند، بلافاصله بعد از اولین برنامه تلویزیون‌اش نوشتند قوی نبودی، برنامه نداشتی، دنبال تداوم وضع موجودی و اصلا دنبال اصلاح و تغییر اساسی نیستی. حتی برخی در توییتر نوشتند صحبت‌های او با رویکردهای دولت شهید سیدابراهیم رئیسی که در جبهه اصولگرایی تعریف می‌شد تفاوتی نداشت.

پزشکیان دوشنبه شب به گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر رفت و گفت اولین قدمش در صورت پیروزی در انتخابات این است که مسیری که دولت شهید رییسی در پیش گرفته بود را ادامه دهد. این نامزد اصلاح‌طلبان گفته برای شفاف سازی داده‌ها و جلوگیری از قاچاق و رشوه و رانت‌خواری باید FATF داخلی را پیاده کرد.

پزشکیان در نقد خودش به دولت‌ها هم گفته ما از عدالت حرف می‌زنیم اما سهم مناطق محروم را درست نمی‌دهیم. حرف و موضع واضح‌تر پزشکیان درباره سیاست خارجی این است که مقصر اتفاقات جامعه ما هستیم، تقصیر را گردن آمریکا نندازیم.

درباره مسائل داخلی هم مهمترین موضع پزشکیان این است که مشکل من حجاب نیست مشکل من بی عدالتی است، کسی که زندگیش نمیچرخد نمی‌تواند دین خود را حفظ کند.

جبهه اصلاحات نامزد رسمی خود را در این دوره از انتخابات دارد. این جریان سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته شرکت نکرد و عنوان کرد نامزدی در بین تایید صلاحیت شده‌های مجلس دوازدهم ندارد. اما شرایط آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهارم تفاوت کرده است. همه احزاب عضو جبهه اصلاحات و حتی حزب اعتدال و توسعه که عضو این جبهه نیست و برآیند نظر حسن روحانی، محمدباقر نوبخت و محمود واعظی را منتقل می‌کند، پشت سر مسعود پزشکیان درآمدند.

بسیاری از وزرا و دولتمردان خاتمی و روحانی رسما از نامزدی او حمایت کردند و از مردم خواستند قهر انتخاباتی را کنار بگذارند و به پزشکیان رای بدهند.

محمدجواد ظریف و اسحاق جهانگیری بزرگترین حامیان پزشکیان از دولت روحانی شدند و محمدرضا عارف رئیس قبلی جبهه اصلاحات هم رسما از نامزدی او حمایت کرد.

ستاد مرکزی انتخاباتی پزشکیان هم روزهاش شلوغی را در سعادت‌آباد پشت سر می‌گذارد. اعضای ستاد انتخاباتی او عبدالعلی‌زاده رییس ستاد، علی افشانی معاون امور استان‌ها، علی شکوری‌راد معاون تبلیغات، حجت نظری معاون جوانان و دانشجویان، فاطمه راکعی معاون بانوان، احمد صادق بناب معاون مالی و اقتصادی و ابراهیم شیخ معاون روابط عمومی مسعود پزشکیان هستند.

پزشکیان مانند خیلی از نامزدهای چند انتخابات اخیر سیاهه‌ای از مشاغل و زندگی دختر و پسرش را ارائه کرده تا شفاف عمل کند.

او درباره خودش گفته نه سهامی دارد، نه مجوز بیمارستانی و نه مطبی و حتی یک ریال پول هم از مریضی نگرفته است.

احتمالا منظور پزشکیان این است که درآمدش از همان ادوار مختلف حضورش در مجلس است. رقبای انتخاباتی پزشکیان نیز او را حریف اصلی خود انتخاب کردند و بحث‌های داغی را با او در شبکه‌های اجتماعی آغاز کردند. علیرضا زاکانی شهردار تهران و نامزد انتخابات در سخنانی گفت که زمانی که پزشکیان وزیر بهداشت دولت خاتمی بود و من هم نماینده مجلس، او توجهی به تذکر من درباره فروش سوالات آزمون دستیاری نکرد و آن پرونده محکوم هم داشت.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و نامزد دیگر انتخابات هم در همان توییت‌های اول بعد تایید از صلاحیتش به وضعیت دهه ۱۳۹۰ تحت مدیریت اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در کشور کنایه زد و نوشت «کشور ما در لحظه‌ای تعیین‌کننده‌ قرار گرفته است. لحظه‌ای که یا به عقب‌ماندگی‌های دهۀ ۹۰ بازمی‌گردد، یا مسیر خدمت و پیشرفت را پی می‌گیرد.» او تلویحان نسبت به دنبال دولت حسن روحانی در آینده هشدار می‌دهد.

حامیان پزشکیان کمی که از برنامه تلویزیونی گذشت و آرام‌تر شدند نوشتند که او نمی‌خواست در برنامه تلویزیونی خود تعهد الکی به حامیانش بدهد و به دنبال وعده و شعار هم نبود، بلکه معتقد است همین قانون را باید اجرا کرد و کشور را به جلو برد.

نظر شما