شناسهٔ خبر: 67135854 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«آثار سیدعلی رئیسی» منتشر شد

ندا ولی‌پور

کتاب «آثار سیدعلی رئیسی» منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در معرفی این کتاب که در ۳۳ صفحه از سوی انتشارات رهام اندیشه منتشر شده آمده است: «سیدعلی رئیسی، استاد خوشنویسی، عرفان، محقق و نویسنده در این خطه است که بیش از بیست ساله در این زمینه فعالیت دارد و در محضر بزرگان معاصر شاگردی کرده و کتاب‌های «خطه خط»، «روانشناسی هنر»، «دستخط درمانی» و «فراعرفان» از آثار برجسته اوست. 

این کتاب شامل آثار خوشنویسی او به ضمیمه عصاره دستخط درمانی‌اش است که رئیسی بنیانگذار این سبک است.

او در این زمینه توضیح داده است: دستخط درمانی از همقدمی هنر سنتی خوشنویسی و روانشناسی خط به‌وجود آمده و به سه دسته تقسیم می‌شود:

 
۱-گرافوسکپی: به مطالعه صفات و مشخصات عمومی نوشته و کیفیت آن می‌پردازد؛ حاشیه بزرگ و کوچک، مساوی بودن و نظم نوشته، شکل و فرم حروف.
۲-گرافومتری:به تحلیل اندازه‌های نسبی نوشته می‌پردازد؛ دایره‌ها، باریک و پهن بودن حروف، ارتفاع حروف و حتی شکل نقطه‌ها.
۳-گرافولوژی: به بررسی حالت‌های روحی و شخصیتی نویسنده می‌پردازد که در ادبیات فارسی کهن، به این علم کامل اشاره شده:

فریاد ز دست خامه قیر اندود  
کو راز دلم به دوست و دشمن نمود 
گفتم ببرم تا زبانش گنگ شود 
ببریدم از آن فصیح تر گشت که بود.

پس خط زبان دست است. خط هرشخصی از ساختار عصبی و روانی و سن و فرهنگ و اقلیم او شکل می‌گیرد. دستخط هر کس منحصر به فرد است همچون اثر انگشتش، همچنین دست‌خط بیانگر افکار و احساسات انسان است.


در مقدمه کتاب آیدین آغداشلو گفته است: اشتیاق بی‌حد و دلبستگی عمیق میرعلی رئیسی به خوشنویسی، او را به کار و تحقیق و آفرینش در این حوزه واداشته است و در مدتی کوتاه قلم‌های نستعلیق و معلا را با همت و اشتیاق آزموده و دانگ‌های متنوعی را در این راه به کار گرفته است. او شوق و همت بسیاری را در این کار صرف کرده و همراه با بسیاری از هم نسلانش، دیر یا زود و باعرضه و ارائه نوآوری و خلاقیت‌های ضروری، جایگاه حقیقی خود را خواهد یافت و بر کرسی شایسته خود تکیه خواهد زد.

و نیز حسین باهر درباره او نوشته: مهمترین شاخصه هویت ملی ما زبان فارسی است که حکیم فردوسی آنرا با شاهنامه زنده کرد و مهمترین بستر زبان فارسی شعر و خط نستعلیق است، که استاد میرعلی رئیسی با دستخط درمانی آنرا احیا کرد، که در نوع خود کم‌نظیر است. 

انتهای پیام 

نظر شما