شناسهٔ خبر: 67135595 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آتشی که دود آن به چشم کشاورزی و کشاورزان گلستان می رود

آتش زدن بقایای کشاورزی به ویژه پس از برداشت محصولات کشت پاییزه مانند گندم معضلی دیرینه است که دود آن به چشم کشاورزی گلستان می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای گلستان آتش زدن بقایای گیاه باعث از بین رفتن مواد آلی خاک، آلودگی زیست محیطی، کاهش حاصلخیزی و نفوذ پذیری خاک و افزایش سله بندی خاک می‌شود در حالی که مهمترین اثر نگه داشتن کاه و کلش در زمین‌های زراعی حفظ رطوبت خاک است.

حمید سلامتی مدیر کل منابع طبیعی گلستان می گوید : کاه و کلش باقی مانده از گیاهان موجب کاهش تبخیر و درجه حرارت محیط می‌شود و نور را به سمت ریشه گیاه منعکس می‌کند و به این ترتیب نور به ریشه گیاه می‌رسد.

او بالا رفتن درجه حرارت خاک را عامل تغذیه نامناسب ریشه گیاه دانست و افزود: زمانی که درجه حرارت خاک بالای ۲۵ درجه شود، فعالیت میکروبی خاک کاهش یافته و ریشه گیاه تغذیه مناسبی نخواهد داشت.

در گلستان ۶۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک میان اراضی کشاورزی و منابع طبیعی وجود دارد که این موضوع خطرات آتش زدن بقایای کشاورزی را دو چندان می کند.

<div id="video-display-embed-code_11207083"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4257471/11207083?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما