شناسهٔ خبر: 67134744 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

وزیر صمت:

«چند نرخی بودن ارز» ام المسائل کشور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست با نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی استان، چند نرخی بودن ارز را ام المسائل کشور برشمرد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین:عباس علی آبادی در نشست با نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی استان قزوین که عصر امروز در کارخانه هفت الماس برگزار شد، چند نرخی بودن ارز را ام المسائل کشور و سپس انرژی، برق و آب را از دیگر مشکلات عمده فعالان صنعتی ذکر و اظهار کرد: در زمینه ارز، دولت تقریبا به جمع‌بندی رسیده و و همه مسوولان قبول دارند که مشکل ارز باید حل شود.

به گزارش فارس، وی با تاکید بر اینکه صادرکنندگان نباید بازار خود را از دست دهند، افزود: از دست دادن بازار سبب می‌شود که صادرکنندگان دیگر نتوانند به بازار‌های هدف خود دست پیدا کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت حل مشکل ارز را رافع بسیاری از مشکلات دانست و ادامه داد: با برداشتن قیمت‌گذاری دستوری، مشکل قیمت‌ها در بازار بهبود یافته و با افزایش قیمت در تولید، رونق تولید تحقق می‌یابد و اثر آن در بازار با عرضه بیشتر و کاهش قیمت به نفع مردم تمام خواهد شد.

علی آبادی اضافه کرد: در زمینه صنایع دستی به طور کامل و قانونی مشکل ارز رفع شده و هر فردی که در زمینه صنایع دستی فعال است دیگر نباید نگران نرخ بازگشت ارز باشد.

در زمینه دانش‌بنیان‌ها هم مشکل حل شده و شرکت‌هایی که محصولات دانش‌بنیان تولید می‌کنند تحت حمایت قرار گرفته اند. وی خاطرنشان کرد: در زمینه صنایعی مانند تولید یخچال و لباسشویی و... به میزان کالایی که صادر شده، ارزش افزوده ایجاد می‌شود و پس از آن توسط وزارت صمت برگه‌ای صادر می‌شود که قابل معامله در بازار است و بعد‌ها هزینه‌ها را جبران می‌کند. این اقدام یک گام رو به جلو است که از پایان خرداد ماه آغاز می‌شود.

این مسوول تصریح کرد: برای دانش‌بنیان‌ها بسته نهایی در نظر گرفته شده که اگر از امتیازات آن بهره‌مند شوند می‌توانند جهش اساسی در صادرات کالا‌های خود داشته باشند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با ذکر اینکه باید به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم، بیان کرد: قیمت ارز نیمایی از ۳۸۵۰۰ تومان به بیش از ۴٠ هزار تومان رسیده و ارز بازار آزاد هم از ۶۰ هزار تومان به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده که نشان می‌دهد قیمت‌ها در حال نزدیک شدن بهم هستند.

علی آبادی با ذکر اینکه بدترین رتبه جهانی را در مصرف انرژی داریم، افزود: در خصوص قیمت انرژی نباید آدرس اشتباه یعنی ارزان بودن قیمت انرژی را به مردم داد و لازم است هم مردم و هم صنعت در کاهش و مدیریت مصرف و استفاده بهینه از انرژی دقت و همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: به صاحبان صنایع توصیه می‌شود پنجشنبه و جمعه که بار انرژی سبک است فعالیت کنند و نسبت به تولید کالا‌های انرژی بر در ایام غیرپیک اقدام و انرژی مصرف کنند. همچنین صنایع باید با استفاده از تجهیزات ساخته شده که در مقیاس مگاوات است، ذخیره انرژی داشته باشند.

این مسوول اذعان کرد: اجرای تولید ۶ هزار مگاوات برق در دستور کار قرار دارد و برای افرادی که در شهرک انرژی سرمایه‌گذاری کنند امتیازاتی در نظر گرفته می‌شود.

این مقام مسوول همچنین از واحد‌های تولیدی برای احداث نیروگاه‌های تولید انرژی دعوت کرد و از حمایت دولت از این اقدام سخن گفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان اذعان کرد: در زمینه تولید برق هم در کل کشور برنامه‌هایی در دست اقدام است که دولت آینده پیگیری خواهند کرد گرچه توسط دولت سیزدهم اقدامات بسیاری صورت گرفت، اما تحقق این هده به تلاش‌های مستمر و بیشتری نیاز دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما