شناسهٔ خبر: 67134616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

جلیلی: امروز در یک بزنگاه تاریخی هستیم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز یک فرصت تاریخی پیش روی خود داریم. مطالعۀ دو روند به ما نشان می‌دهد که ما در یک بزنگاه تاریخی هستیم؛

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌‌جمهوری دوره چهاردهم در برنامه تبلیغاتی تلویزیونی خود با نام «با مردم» که از شبکه اول سیما پخش شد، از حماسه حضور مردم در تشییع تاریخی رئیس جمهور شهید و جمعی از شهدای خدمت قدردانی کرد و گفت: شما مردم، شهادت رئیس جمهور صادق و خدمتگزار را به حماسه تبدیل کردید و در 45 سال گذشته بارها و بارها نشان دادید، بیرون کشیدن فرصتها از دل تهدیدها هنر شماست.

 
وی حضور مردم در صحنه انتخابات را مغتنم شمرد و با بیان اینکه امروز در آستانۀ یک تصمیم سرنوشت ساز قرار داریم، تصریح کرد: انشاالله با حضور پرشور و کم نظیر مردم در این انتخابات رقابتی؛ جهان دوباره جلوه درخشان دیگری از حماسۀ جمهوریت را در ایران اسلامی و انقلابی خواهد دید. به کوری چشم دشمنان؛ این جمهوری؛ گام بلندی، رو به آینده درخشان و تمدن ساز خود برخواهد داشت و اقتدار و عزت کشور در فضای بین المللی به اوج خواهد رسید.
این نامزد انتخابات با بیان اینکه در یک بزنگاه تاریخی قرار داریم، تصریح کرد: امروز یک فرصت تاریخی پیش روی خود داریم. مطالعۀ دو روند به ما نشان میدهد که ما در یک بزنگاه تاریخی هستیم؛ روند تحولات جهان، روند پیشرفت‌های مردم ایران را نشان می‌دهد.

جلیلی با بیان اینکه امروز، یک جهان فرصت پیش روی ما قرار دارد، خاطر نشان کرد: این فرصت ها میتواند ایران را جهش دهد.عرصه، عرصۀ درنگ و تعارف نیست. این فرصتها باید به قدرت و پیشرفت و تعالی ملت تبدیل شود. نباید این فرصت تاریخی را از دست داد.   اول از همه باید این فرصتها را شناخت و برای استفادۀ حداکثری از آن برنامه ریزی کرد تا نه تنها مشکلات کشور حل شود، بلکه به پیشرفتی دست یابیم که در تراز شایستگی های مردم ایران  باشد و این جز با ایفای نقش همه مردم و استفاده از ظرفیت همگان ممکن نخواهد شد.

وی تحقق این امر را مستلزم نقشۀ راه و برنامه دانست و بیان کرد: برنامه تدوین شده باید بر پایه مطالعات عمیق و با استفاده از تجربه های علمی و عملی باشد و به درکی عمیق از ریشه های مسائل کشور رسیده باشد همچنین این برنامه باید به راهکارهای حساب شده ای دست یافته باشد و سالها روندهای جهانی را با بینشی عمیق دنبال کرده باشد و از دستاوردهای مردم ایران آگاهی داشته باشد، با مطالعۀ شب امتحانی نمیشود در این بزنگاه تاریخی، تصمیم درست گرفت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به گفتمان دولت سایه اذعان کرد: در یازده سال گذشته عمده وقت من و صدها نفر از همراهانم در گفتمان دولت سایه، بر شناخت مسائل کشور و راه حل آن ها متمرکز بود. کمتر وقت داشتم تا در جلسات محفلی و گعده های سیاسی شرکت کنم؛ البته این موجب گلایۀ برخی دوستان هم شد. تلاش کردم ذهنم را به روی حاشیه ها و لابی ها و جلسات کم‌مایۀ سیاسی ببندم و در عوض، درهای دفترم را به روی صدها کارشناس، متخصص، مدیر، دانشمند، فعال اجتماعی و دانشگاهی و غیره  باز کنم، کسانی که از ماندن پشت لابی های خسارت بار سیاسی و مناسبات جناحی خسته شده بودند.

جلیلی از تشکیل ده ها کارگروه تخصصی با حضور سلایق مختلف در دولت  سایه خبر داد و گفت: ده ها کارگروه تخصصی برای رصد مشکلات کشور و طراحی راه حل های جدید تحت عنوان  گفتمان دولت سایه تشکیل دادیم. تعداد مدیران و کارشناسانی که با ما همکاری کردند به بیش از هزار نفر رسید. در فهرست طولانی و پرشمار همکاران ما در دولت سایه، همه نوع سلیقه سیاسی در همۀ سطوح کارشناسی از مدیران عالی دولت‌های گوناگون تا مدیران میانی و کارشناسان حضور داشتند.

وی دیدار با کارگران هپکو کوله‌بران بانه، صیفی کاران آبدان بوشهر، کشاورزان کریم‌آباد رشتخوار، شرکت‌های دانش بنیان در نیشابور، فعالان اقتصادی در چابهار را از جمله ملاقات‌های خود با اقشار و اصناف مختلف برشمرد و خاطر نشان کرد: در کنار فعال‌سازی این ستاد چابک و کم‌هزینه ولی پرکار، بیش از 140 بار به نقاط مختلف  کشور سفر کردم و از نزدیک و در دل میدان با مشکلات اقشار و اصناف مختلف آشنا شدم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری  با تاکید بر این جمله که رییس جمهور بعدی حتی یک روز هم فرصت تأمل و تردید و تاخیر قبل از شروع دولت ندارد، اظهار کرد: به اتکای سالها بررسی و آمادگی، حتی یک روز را از دست  نخواهیم داد، بلکه از آنجایی که سال‌ها مسائل کشور را سایه به سایه با کمک کارشناسان با تجربه، دقیق و مستمر پیگیری کردیم، از همان فردای انتخابات کار را شروع خواهیم کرد؛ با تصمیمات نقطه‌زن، راهبردی و البته اولویت‌دار و نه تصمیم‌های فرعی و نمایشی.

جلیلی از آماده‌سازی ده‌ها دستور و فرمان اجرایی حساب شده خبر داد و بیان کرد: این دستورات و فرمان ها از روز اول قابلیت پیگیری و اجرا دارد و آماده ایم تا با جدیت به نفع مردم پیاده کنیم.

وی اولویت بخشیدن به ایده ها و راهکارها را ضروری برشمرد و بیان کرد: مسائل کشور راه حل های آماده دارد. اما محال است ایده و راهکاری بدون اینکه تبدیل به اولویت و دستور کار سیاستمدار شود، به عرصه تحقق راه یابد. دولتی که صدها اولویت داره، یعنی هیچ اولویتی ندارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ادعا می کنم و بسیاری به این شهادت میدهند که به تصویر جامع، درک دقیق و تحلیل عمیقی از مسائل کشور رسیده ایم و با جمع بندی های کارشناسی و راهبردی، برنامه‌های حساب‌شده‌ای معتنابهی تهیه کردیم که نه محصول یک تکاپوی عجولانۀ چندروزه یا چندماهه، که حاصل یک فرآیند روشمند کارشناسی و تجربی حداقل 11 ساله است.من در تمام این سالها تلاش کردم به جوانانی که علاقمند به کار سیاسی هستند الگوی متفاوتی از کنش سیاسی ارائه کنم که بدانند کار سیاسی فقط به معنای جابجا شدن در جلسات و محافل و باندهای سیاسی و جناحی نیست و سیاست‌ورزی درست یعنی متمرکز شدن روی مسائل واقعی. خوشحالم که گفتمان دولت سایه تا حدی توانست این الگوی متفاوت را آشکار کند.

جلیلی نگرانی در هدر رفت ظرفیت ها را عاملی مهم برشمرد و گفت: به عنوان کسی که سالها هم با سیاست خارجی درگیر بودم و هم با سیاست داخلی، معتقدم بیشتر از اینکه نگران تهدیدهای داخلی و خارجی باشیم، باید نگران استفاده نکردن و هدر دادن فرصتها و ظرفیتهای کشور باشیم. ما امروز در یک فرصت تاریخی بزرگ هستیم. هر ملتی که از فرصت‌های تاریخی غفلت کرد، از مسیر پیشرفت عقب ماند.

وی تصریح کرد: با همین پشتوانه، در بزنگاه های تصمیم گیری، دولت سایه تلاش کرد با تصمیم سازی‌های کاملا تخصصی و ناظر به منافع ملی، دولتها را با هر گرایشی یاری کند. ده‌ها نامه‌ی کارشناسی در مورد راه حل مسائل کشور به عالیترین مراجع تصمیم گیری از رهبر معظم انقلاب تا روسای محترم جمهور و روسای قوای دیگر ارسال شد. یادی کنم از برادر عزیزمان رئیس جمهور شهید و محبوب ملت، که با دلسوزی، از هریک از این نامه‌ها با اخلاص استقبال می‌کرد، ارجاع می‌داد و یا پیگیری کرد که مجموعه‌ای از دستورهای شهید رئیسی روی این پیشنهادها به اطلاع شما خواهد رسید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری  با اشاره به اقدامات دولت سایه در ارائه راهکارهایی برای فروش نفت به دولت شهید رئیسی یادآور شد: قبل از شهید رییسی ادعا می‌شد نمی‌توانیم نفت را بفروشیم، ما در دولت سایه راهکارهای فروش نفت در همان شرایط را تهیه کردیم، به دولت وقت دادیم و در همان دولت، فروش نفت شروع به رشد کرد. کار در دوره شهید رییسی تکمیل شد و به جایی رسید که فروش نفت ما به بیش از یک و نیم میلیون بشکه در روز رسید.

جلیلی تاکید کرد: درک ما از شرایط کشور ما را به این اولویت ها رساند. چهار سرفصل اصلی را سرلوحۀ دولت خودم قرار دادم. به عنوان اولویت آنها را پیگیری جدی  خواهم کرد.
وی انضباط مالی را یکی از اصلی ترین اولویت‌های رئیس‌جمهور آینده دانست و گفت: براساس جمع بندی که بر پایه مطالعه نسبتاً گسترده راجع به مالیه ایران ازمشروطه تا امروز. سی سال پیش من رئیس بازرسی وزارت خارجه بودم. بعدها در جایگاه معاون وزیرو بعد هم دبیر شورای عالی امنیت ملی دقیقا این را تجربه کردم و به این نتیجه رسیدم که تا انضباط مالی محقق نشود اکثر بخش‌های دولت مختل خواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری انضباط مالی را این‌گونه تشریح کرد: انضباط مالی یعنی چه؟ در تعبیر محاوره‌ای یعنی حساب_کتاب! شما یک منبع آب دارید. قرار است این منبع با یک شبکه لوله‌کشی به باغچه‌های تشنه برسد. اگر لوله‌هایی که قرار است بودجه کشور را به مصارف ضروری برسانند نشتی داشته باشند شما هر چقدر هم که منبع را پرآب کنید باز تشنگی باغچه‌ها برطرف نخواهد شد. نفت 20 دلار است و مشکلات هست، 70 دلار می‌شود و مشکلات هست، 130 دلار میشود باز هم هست. اشکال کجاست؟

جلیلی در همین راستا به ذکر دو مثال برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و تاثیر آن بر انضباط مالی پرداخت و ادامه داد: یکی دو نمونه از این نشتی‌های بی رسیدگی را مثال میزنم که ببینید تحقق انضباط مالی چه تاثیرات بزرگی میتواند داشته باشد.  اولین نمونه مسئله میترینگ است. ما سالانه چند میلیارد دلار نشتی و پرتی در تولید و فروش نفت و گاز داریم.

وی اضافه کرد: در ابتدای دولت شهید رئیسی یک بررسی انجام شد و نتیجه به وی تقدیم شد و به تایید وزیر نفت دولت هم رسید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری  عنوان کرد: گفته می‌شد آن‌چه در نفت و فرآورده‌های نفتی تولید می‌شود، به طور متعارف 2 الی 4 درصد پرتی دارد. یعنی از روزی 3 میلیون بشکه نفت تولید می‌کنید، می‌گویند به اسم ته بشکه، ته پالایشگاه وغیره پرتی دارد، مثلا گفته می‌شود امروز 60 میلیون لیتر بنزین قاچاق کشف می‌شود. این میزان مگر یک یا دو باک بنزین است؟ کشوری که عمده‌ی منابع درآمدش از نفت است، چند میلیون بشکه نفت و گاز تولید می‌کند؟ می‌دانید 2 درصد پرتی چند میلیارد دلار می‌شود؟

جلیلی اظهار داشت: آیا نسبت به چنین موضوعی که باعث به هدر رفتن منابع یک ملت می‌شود در حالی که با همین چند ملیارد دلار هزاران پروژه عمرانی می‌توان انجام داد، کم است؟

نظر شما