شناسهٔ خبر: 67134371 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

ساخت دستگاه ارزیابی منابع آب در تغییرات آب‌وهوایی

دانشمندان اندونزی و استرالیا در یک پژوهش مشترک، ابزاری را ابداع کردند که در شرایط تغییرات آب و هوایی بتواند میزان انعطاف‌پذیری منابع آب آشامیدنی را ارزیابی کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، یک تیم مشترک از محققان اندونزیایی و استرالیایی ابزاری را برای ارزیابی انعطاف پذیری آب آشامیدنی و بهداشت در مواجهه با تغییرات آب و هوایی، مبتنی بر جامعه ابداع کرده اند.

برگزاری آنتارا نوشت: این محققان اعضای دانشگاه اندونزی (UI)، دانشگاه گاجه مادا (UGM)، دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) و مرکز سیاست مقررات و حکومت (CRPG) هستند.

سوسیتا لکسونو، از پژوهشگران این پروژه روز گذشته (دوشنبه) در سخنرانی معرفی این ابزار گفت: زندگی انسان تحت تأثیر واقعی تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است. بنابراین، اقدامات مشخص برای مقابله با این اثرات مورد نیاز است.

وی در این راستا بر ضرورت انجام مراحلی از جمله اطمینان از منابع مخازن آب، تنظیم مواد، لوله ها و پمپ ها تاکید کرد.

لکسونو اضافه کرد: محققان همچنین یک دستگاه نظارتی به نام ابزار نظارت بر آب و هوای تاب‌آور آب روستایی (RWS-CRMT) ابداع کرده‌اند. که از سپتامبر ۲۰۲۳ تا مه ۲۰۲۴ توسعه یافته است و می تواند انعطاف پذیری منابع آب روستایی در برابر تغییرات آب و هوایی را ارزیابی کند.

این دستگاه نظارتی توسط ۱۰۰ گروه مدیریت تاسیسات تامین آب آشامیدنی و بهداشت (KPSPAMS) در ۱۴ استان اندونزی آزمایش شده است.

با توجه به اهمیت پایداری آب برای زندگی انسان، اندونزی به تازگی میزبان دهمین مجمع جهانی آب در بالی با موضوع «آب برای رفاه مشترک» بود.

 

نظر شما