شناسهٔ خبر: 67133646 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

پیش‌بینی ۳ روز گرد و خاک در مناطق مختلف ایران

پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اعلام کرد که از امروز تا پنجشنبه هفته جاری گرد و خاک با شدت‌های مختلف ایران و کشور‌های همسایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ جدیدترین گزارش بروزرسانی شده پیش‌بینی گرد و خاک ایران و ۲۳ کشور همسایه بر مبنای خروجی مدل WRF-CHEM مرکز بین المللی مطالعات گردوخاک پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از ۲۲ تا ۲۴ خرداد ماه سال ۱۴۰۳ تولید و ارائه شد که بر اساس آن برای روز امروز (۲۲ خرداد ماه) گردوخاک با شدت قابل توجهی روی عراق، غرب عربستان، جنوب عمان، جنوب ایران، جنوب پاکستان، غرب قزاقستان و ازبکستان و با شدت کمتر روی مصر، سودان، غرب ایران، نیمه شمالی ترکمنستان و مرز مشترک عمان و یمن پیش بینی می‌شود.

طی این روز گرد و خاک در ایران با شدت قابل توجهی روی جنوب سیستان و بلوچستان، غرب ایلام، غرب کرمانشاه و غرب هرمزگان، با شدت کمتر در استان‌های غربی و شمال غربی شامل خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، همدان، لرستان و مرز مشترک فارس و بوشهر همچنین در استان‌های شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، شمال شرقی خراسان رضوی، آذربایجان شرقی با شدت بسیار کمتر مشاهده خواهد شد.

افزایش گرد و خاک طی فردا
طی روز چهارشنبه (۲۳ خرداد ماه) انتظار می‌رود غلظت گرد و خاک در شمال مصر، جنوب عمان و یمن، شمال دریای سرخ، شمال دریای خزر و سواحل شرقی آن شامل کشور‌های قزاقستان، شمال ترکمنستان، مرز مشترک دریای خزر و روسیه همچنین شرق عربستان و غرب و جنوب غرب ایران نسبت به روز قبل افزایش خواهد داشت.

بیشترین غلظت گرد و خاک ایران روی این استان‌هاست
بیشترین غلظت گرد و خاک روی ایران، در جنوب سیستان و بلوچستان، بوشهر، مرز مشترک خوزستان، ایلام و لرستان پیش بینی شده است. گردوخاک با شدت کمتر در خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب اردبیل، جنوب زنجان، همدان، لرستان، اراک، هرمزگان و شمال گیلان مشاهده خواهد شد همچنین در استان‌های غرب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی و رضوی، البرز، قزوین، تهران، قم و مرکز سمنان با شدت کم پیش‌بینی می‌شود.

گرد و خاک پنجشنبه این مناطق را دربر می‌گیرد
طی روز پنجشنبه (۲۴ خرداد) گرد و خاک روی سواحل غربی و شرقی دریای سرخ، عراق، کویت، جنوب سوریه، عمان، جنوب یمن، بخش‌های غربی و شرقی عربستان، پاکستان، افغانستان، دریای خزر و سواحل غربی و شرقی آن، شرق آذربایجان، ترکمستان، قزاقستان، ترکمنستان و مرز مشترک دریای خزر و روسیه با شدت‌های مختلف گسترده‌تر خواهد شد.

روی ایران به‌جز شمال کرمان، شرق اصفهان، یزد، شرق فارس و شمال اردبیل سایر استان‌ها شاهد گردوخاک با شدت‌های مختلف خواهند بود و بیشترین شدت گردوخاک روی بوشهر، غرب فارس، جنوب و مرکز خوزستان و جنوب شرقی سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

گزارش پیش بینی گردوخاک کشور با اهداف پژوهشی در زمان‌های وقوع رخداد گردوخاک، توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تهیه و تولید می‌شود. به همین منظور این گزارش به صورت روزانه (به جز روز‌های تعطیل) بروزرسانی و اطلاع رسانی می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به منظور دسترسی به پیش‌بینی نقطه‌ای کمیت‌هایی همچون غلظت گردوخاک، باد و دما در ایستگاه‌های موجود در منطقه به سایت www.dust.rimas.ac.ir مراجعه کنند./ ایسنا

نظر شما