شناسهٔ خبر: 67133645 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

درخواست ۳۰ کشور برای کار مشترک با بریکس

ایرنا

وزیر امور خارجه روسیه گفت: تعداد کشورهایی که مایل به پیوستن به کار مشترک با گروه بریکس هستند به حدود ۳۰ کشور افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، سرگئی لاوروف سه‌شنبه در نشست خبری در پایان اجلاس دو روزه وزیران امور خارجه گروه بریکس در نیژنی نووگورود روسیه افزود:‌ در این نشست،‌ بر اساس توافقات پارسال (۲۰۲۳ میلادی– تابستان ۱۴۰۲) اجلاس سران بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، تعیین دسته جدید کشورهای شریک بریکس را بررسی کردیم.

وی معتقد است:‌ همه همکاران در گروه بریکس درک می‌کنند که چنین درخواستی نمی تواند بدون پاسخ مثبت باقی بماند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما در این مسیر به کار خود ادامه خواهیم داد؛ ما توصیه های مناسبی را برای نشست سران گروه بریکس در کازان آماده خواهیم کرد.

نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه بریکس روزهای دوشنبه و سه شنبه (۲۱ و ۲۲ خرداد ۱۴۰۳) با حضور علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات‌های ارشد دیگر کشورهای عضو برگزار شد. در روز دوم این نشست، وزیران امور خارجه کشورهای علاقه‌مند به همکاری با گروه بریکس نیز به همتایان خود پیوستند.

گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در سال ۲۰۰۶ در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ با مشارکت وزرای اقتصاد برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این گروه پیوست.

در دی ماه سال ۱۴۰۲ مقارن با ژانویه ۲۰۲۴ میلادی جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی به صورت رسمی به این اتحاد پیوستند.

ریاست دوره ای سالانه بریکس در اول ژانویه ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) به روسیه واگذار شد. در این دوره، مسکو موضوعاتی در سه بخش شامل سیاست و امنیت، اقتصاد و مسائل مالی و روابط فرهنگی و بشردوستانه را در اولویت قرار داده است.

بیش از ۲۵۰ رویداد بریکس در بیش از ۱۰ شهر روسیه در سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است. رویداد اصلی، اجلاس سران بریکس در کازان در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.

نظر شما