شناسهٔ خبر: 67132166 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

مک او اس Sequoia از راه رسید؛ کنترل آیفون از راه دور و طعم خوش هوش مصنوعی

صاحب‌خبر -

مک او اس Sequoia نام سیستم عامل جدید کامپیوترهای مک اپل است. نسخه سکویا مک، از قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی اپل بهره می‌برد که به کمک آن‌ها می‌تواند تجربه متفاوتی را برای کاربران رقم بزند.

در مراسم WWDC 2024، اپل از جدیدترین سیستم‌عامل خود برای کامپیوترهای مک با نام مک او اس Sequoia رونمایی کرد. همانطور که انتظار می‌رفت، هوش مصنوعی اپل یا همان Apple Intelligence در قلب این سیستم‌عامل قرار دارد و تقریباً در تمام ویژگی‌های آن نفوذ کرده است. در ادامه بیشتر با امکانات و قابلیت‌های جدید این سیستم عامل آشنا شوید.

مک او اس Sequoia مک او اس Sequoia

خلاقیت و کارایی بیشتر با مک به‌لطف هوش مصنوعی اپل

ابزارهای نوشتاری مبتنی بر هوش مصنوعی در سراسر سیستم عامل مک او اس سکویا و سایر پلتفرم‌های اپل به کاربران امکان می‌دهد متن بنویسند، خلاصه کنند و ویرایش کنند. کاربران می‌توانند با قابلیت Image Playground که در برنامه‌هایی مانند Messages تعبیه شده و همچنین یک برنامه مجزا، طرح‌ها، انیمیشن‌ها یا تصاویر هوش مصنوعی را تولید کنند.

هوش مصنوعی مک او اس Sequoia هوش مصنوعی مک او اس Sequoia

برنامه Photos در مک به کاربران این امکان را می‌دهد تا با تایپ کردن، یک اسلایدشو Memories ایجاد کنند. سپس هوش اپل تصاویر را مرتب‌سازی می‌کند، آن‌ها را به ترتیب خاصی مرتب می‌کند و در صورت درخواست شما، یک موسیقی متن مناسب را نیز از اپل موزیک به آن اضافه می‌کند.

قابلیت مفید دیگر، ساختار جدید پاکسازی در برنامه Photos است که به طور خودکار عناصر مزاحم را در پس‌زمینه تصویر حذف می‌کند. پیش از این، قابلیت حذف پس‌زمینه در این برنامه وجود داشت و اکنون با قابلیت پاکسازی، کاربر تجربه بهینه‌تری خواهد داشت.

همانطور که انتظار می‌رفت، سیری نیز به لطف هوش مصنوعی شاهد پیشرفت قابل توجه بوده است. گفته می‌شود اپل اینتلیجنس به تنهایی کار با سیری را طبیعی‌تر و مکالمه‌گونه‌تر می‌کند. در عین حال سیری با ChatGPT نیز ادغام شده است.

وقتی که سیری تشخیص دهد چت بات ChatGPT ممکن است پاسخ بهتری به یک سؤال بدهد، از کاربر اجازه می‌گیرد تا درخواست او را به ChatGPT منتقل کند. در صورت موافقت کاربر، ChatGPT سؤال را دریافت کرده و پاسخ از طریق سیری برای کاربر ارسال می‌شود. اپل شب گذشته از یکپارچگی عمیق هوش مصنوعی ChatGPT با سیستم عامل iOS 18‌ نیز سخن گفته بود. این یعنی امکانات مذکور فقط به کامپیوترهای مک محدود نیست.

کنترل آیفون از راه دور

علاوه بر هوش مصنوعی، مک او اس Sequoia قابلیت‌های تداومی (Continuity) را گسترش می‌دهد که به کاربران مک امکان می‌دهد آیفون خود را از راه دور کنترل کنند.

کنترل آیفون از راه دور با مک او اس Sequoia کنترل آیفون از راه دور با مک او اس Sequoia

کریگ فدریگی، مدیر ارشد مهندسی نرم‌افزار اپل، با نمایش کل صفحه آیفون روی مک و قابلیت کنترل کامل آن در شب گذشته، اینگونه توضیح می‌دهد:

می‌توانم ببینم چه چیزی روی آیفون من است و بدون اینکه به آن دست بزنم، آیفونم را کنترل کنم. شاید تعجب کنید، اما در حین استفاده از قابلیت iPhone Mirroring، صفحه آیفون همچنان قفل است

این یعنی با قابلیت میرورینگ آیفون در macOS Sequoia، خود آیفون به بخشی از مک تبدیل می‌شود و در عین حال، آیفون به‌طور ایمن قفل باقی می‌ماند.

اپلیکیشن Passwords: مدیریت آسان‌تر گذرواژه‌ها

سیستم‌عامل جدید مک همچنین اپلیکیشن Passwords را معرفی می‌کند. فدریگی می‌گوید: «ما بیش از ۲۵ سال است که با اضافه کردن قابلیت‌های جدید، ورود به حساب‌های کاربری را آسان‌تر می‌کنیم و اکنون اپلیکیشن Passwords را معرفی می‌کنیم».

اپلیکیشن Passwords اپل همانند رقبای شخص ثالث مانند 1Password عمل می‌کند و علاوه بر مک، در آیپد، آیفون، Apple Vision Pro و حتی با iCloud برای ویندوز هم در دسترس خواهد بود.

مدیریت پسوردها با مک او اس Sequoia مدیریت پسوردها با مک او اس Sequoia

مدیریت بهتر پنجره‌ها

مک او اس Sequoia با الهام از برنامه‌های متفرقه موجود، یک سیستم مدیریت پنجره جدید را معرفی می‌کند. فدریگی می‌گوید:

حالا وقتی پنجره‌ای را به لبه صفحه می‌کشید، macOS به‌طور خودکار موقعیتی کاشی‌کاری‌شده روی صفحه شما پیشنهاد می‌دهد. می‌توانید پنجره را مستقیماً در جای خود رها کنید و به سرعت کاشی‌ها را کنار هم یا گوشه‌ها قرار دهید تا برنامه‌های بیشتری را در معرض دید خود داشته باشید. همچنین میانبرهای جدید صفحه‌کلید و منو به شما کمک می‌کنند تا کاشی‌ها را حتی سریع‌تر مرتب کنید.

اپل برای کنفرانس‌های ویدیویی، قابلیت جایگزینی پس‌زمینه را معرفی کرده است. همچنین قابلیت پیش‌نمایش ارائه‌کننده (Presenter Preview) نیز اضافه شده است. به‌لطف آن، قبل از به اشتراک گذاشتن صفحه در کنفرانس ویدیویی، کاربران می‌توانند پیش‌نمایشی از آنچه در تماس نشان داده می‌شود ببینند.

سافاریِ دوست داشتنی

اپل در به‌روزرسانی جدید سافاری، از قابلیت‌های مورد انتظار و بحث‌برانگیز مانند پاک‌کننده وب رونمایی نکرد، اما امکانات جدید و جالبی را به این مرورگر محبوب اضافه کرده است.

مرورگر سافاری در مک او اس Sequoia مرورگر سافاری در مک او اس Sequoia

Highlights: یکی از قابلیت‌های جدید سافاری، Highlights نام دارد. این قابلیت، اطلاعات مفیدی مانند مسیرها، خلاصه‌ها و لینک‌های سریع برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد افراد، موسیقی، فیلم و برنامه‌های تلویزیونی را به شما ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، اگر در حال برنامه‌ریزی سفر هستید، می‌توانید به‌راحتی مکان و شماره تلفن هتل را همان‌جا پیدا کنید.

نمای به‌روز شده Reader: نمای Reader که پیش از این فقط متن و تصاویر اصلی یک مقاله را نمایش می‌داد، اکنون بازطراحی شده است. این قابلیت جدید، یک فهرست مطالب و خلاصه‌ای از مقاله را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

نمایش تمام‌صفحه ویدیوها: در به‌روزرسانی جدید سافاری، زمانی که یک وب‌سایت شامل ویدیو باشد، این امکان را به شما می‌دهد که به صورت اختیاری آن را به صورت تمام‌صفحه ببینید یا از قابلیت تصویر در تصویر (Picture in Picture) استفاده کنید.

مرورگر سافاری در مک او اس Sequoia مرورگر سافاری در مک او اس Sequoia

در مجموع، به‌روزرسانی جدید سافاری شامل قابلیت‌های جدید و مفیدی است که می‌تواند تجربه کاربری شما را در هنگام استفاده از این مرورگر محبوب، ارتقا دهد.

یادداشت‌ها، تقویم و ماشین‌حساب: همگام با هوش مصنوعی اپل

با به‌روزرسانی برنامه‌های یادداشت‌ها (Notes)، تقویم (Calendar) و ماشین‌حساب (Calculator)، اپل هوش مصنوعی خود را وارد این بخش‌ها کرده است.

بعد از این بروزرسانی می‌توانید در برنامه Notes صدا ضبط کنید. پس از اتمام ضبط، هوش مصنوعی اپل، خلاصه‌ای از آن را برای شما تولید می‌کند. برای اولین بار، امکان تایپ کردن معادلات و حل آن‌ها توسط هوش مصنوعی اپل در برنامه یادداشت‌ها فراهم شده است.

یادداشت‌برداری در مک او اس Sequoia یادداشت‌برداری در مک او اس Sequoia

در برنامه بازطراحی‌شده ماشین‌حساب، گزینه‌ای برای نمایش تاریخچه محاسبات قبلی وجود دارد. تقویم جدید اپل نیز وظایف تعریف‌شده در برنامه یادآورنده را نمایش می‌دهد و امکان ویرایش یا تکمیل آن‌ها به صورت مستقیم در تقویم وجود دارد.

در مجموع به‌روزرسانی جدید مک او اس سکویا بر ادغام برنامه‌ها و قابلیت‌ها تمرکز دارد. بنابراین، علاوه بر اشتراک‌گذاری امکانات محاسباتی، شاهد بهبودهایی مانند نمایش وظایف از برنامه‌ی یادآورنده در تقویم هستیم.

برچسب‌ها:

نظر شما