شناسهٔ خبر: 67130796 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معافیت یهودیان مذهبی از سربازی اجباری در اسرائیل جنجال آفرید!

صاحب‌خبر -
معافیت یهودیان مذهبی از سربازی اجباری در اسرائیل جنجال آفرید!
خبرگزاری آریا - کنست (پارلمان) "اسرائیل" در سحرگاه امروز به پیش نویس قانونی رای مثبت داد که پیشتر نخست وزیر بنیامین نتانیاهو در آن خواستار معافیت یهودیان حریدیم (یهودیان مذهبی) از خدمت سربازی شده بود و یوآو گالانت، وزیر جنگ "اسرائیل"، مخالفت دوباره ی خود را با این قانون اعلام کرد.

به گزارش وب سایت اسرائیلی "والا"، کنست (پارلمان) "اسرائیل" می تواند از همان نقطه که این قانون در سال 2022 متوقف شده، مشروط بر اینکه بعدا برای بررسی به کمیته روابط خارجی و امنیت در "کنست" ارائه تا برای تصویب آن آماده شود، به کار خود ادامه دهد.
در قرائت دوم و سوم، و هر قانون در کنست نیاز به 3 رای در مورد آن دارد تا به یک قانون مؤثر تبدیل شود حال آنکه 63 نماینده از 120 نماینده "کنست" به این لایحه رای مثبت داده، و 57 رای مخالف آنند، و یوآو گالانت وزیر جنگ تنها کسی از ائتلاف حاضر در کابینه جنگ بود بود که به این قانون رای منفی داده است.
پس از رای گیری، "تزاچی براورمن"، مدیر دفتر بنیامین نتانیاهو، از گالانت وزیر جنگ این رژیم اشغالگر انتقاد کرد و گفت: "او بی شرم است و باید برکنار شود."
پیش از این دیروز دوشنبه، روزنامه "یدیعوت آحرنوت" اعلام کرد که "گالانت قصد دارد به قانون سربازی اجباری رای منفی دهد و این اقدام ممکن است به قیمت برکناری او از سمتش تمام شود".
در همین رابطه یائیر لاپید، رهبر مخالفان رژیم کنونی "اسرائیل"، به ائتلاف کابینه حمله کرد و گفت: "در بحبوحه یک روز دیگر از درگیری های خشونت آمیز در باریکه غزه، کابینه ی فاسد؛ قانون فرار و امتناع از خدمت سربازی را تصویب می کند، این یکی از بدترین لحظات تحقیر کنست "اسرائیل" است."
از سوی دیگر ، "آویگدور لیبرمن"، رئیس حزب "اسرائیل خانه ی ماست" در اظهار نظری تاکید کرد: "در نیمه شب، در حالی که بهترین پسران و دختران ما در میدان نبرد می‌جنگند، حکومت "اسرائیل" گام دیگری به سوی این جنگ برداشته و پیش نویس قانون فرار نظامی، که به سربازان ارتش و سربازان ذخیره "اسرائیل" آسیب جدی وارد می کند و با نیازهای امنیتی در تضاد است را تصویب کرده است و البته که همه اینها صرفا به خاطر بقای سیاسی است".
"حزب پادگان دولتی" به رهبری "بنی گانتس"نیز در رابطه با حکومت نتانیاهو وتصویب قانون مذکور گفت: "آنها امشب ثابت کردند که به 6 اکتبر بازگشته اند، آنهم در بحران جنگی که سربازان ارتش "اسرائیل" برای [وطن] می جنگند، و حکومت ائتلاف برای تداوم معافیت از خدمت اجباری تلاش می کند در حالی که برای تصویب یک طرح گسترده و جامع که پاسخگوی نیازهای امنیت و جامعه باشد، هیچوقت دیر نیست".
"میراو میخائیلی"، یکی از اعضای حزب کارگر در "کنست" نیز به نوبه خود در پلتفرم X نوشته است: "در حکومت ائتلاف "اسرائیل" صبح به خانواده‌های ربوده‌شدگان حمله می‌کنند و شب به صورت آنها سربازان اعم از زن و مرد با تصویب قانون فرار از خدمت سربازی تف می‌اندازند؛ اعضای این حکومت ائتلافی دائما از پیروزی کامل در جنگ دم میزنند بگوئید چشمانشان را خوب باز کنند که در همه چیز شکست خورده ونابودند.
به نوشته روزنامه "تایمز اسرائیل"، پیش نویس قانون فوق به آرامی نرخ استخدام یهودیان مذهبی "حریدیم ها" را در ارتش افزایش می دهد، که از منظر قانونی مشکل دارد ونیازهای نظامی فعلی "اسرائیل" را برآورده نمی کند".
بر طبق همین گفته ها پر واضح است که عدم خدمت مذهبی های یهودی در ارتش، با توجه به ادامه جنگ در غزه و تلفات ارتش "اسرائیل"، جنجال ها را تشدید کرده است، زیرا احزاب سکولار خواستار مشارکت مذهبی ها در تحمل بار جنگ هستند وبیدادگاه‌های رژیم اشغالگر "اسرائیل" به دفعات تثبیت این رویه در قانون را باطل کرده‌اند و اخیرا به حکومت نتنیاهو هشدار داده‌اند که باید بودجه مدارسی را که پناه‌جویان فراری از خدمت سربازی را پناه می‌دهند، پس بگیرد.
با تشکیل کابینه به ریاست نتانیاهو در پایان سال 2022، احزاب حریدیم یا همان یهودی های مذهبی پس از کنار گذاشتن کابینه قبلی به ریاست نفتالی بنت و یائیر لاپید، با قدرت کامل به عرصه سیاسی بازگشتند.
با آنکه حریدیم ها به رهبری حزب "شاس" - که نماینده مذهبی های شرقی (سفاردیم ها) است - و حزب یهودیت متحد تورات - که نماینده مذهبی های غربی "اشکنازی" است - سعی می کنند از نفوذ خود برای به دست آوردن بودجه های مالی بیشتر برای اجتماعات ومدارس خود بهره ببرند، اما همگی شان اهمیت ویژه ای به تصویب کنست در مورد قانونی می دهند که یهودیان مذهبی را از خدمت سربازی محروم می کند.!!!

نظر شما