شناسهٔ خبر: 67129940 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

آخرین آمار ابتلا به تب دانگی در کشور

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: هنوز موردی از انتقال بومی تب دانگی در کشور شناسایی نشده و بیماران بستری همگی سابقه سفر به کشور امارات دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سعید صحبتی با اشاره به بستری شدن چندین مورد از بیماران با تشخیص تب دانگی یا دنگی در بیمارستان‌های برخی از استان‌ها، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۹ پشه ناقل این بیماری در استان‌های جنوبی کشور به ویژه سیستان و بلوچستان و منطقه چابهار، استان هرمزگان و استان بوشهر گزارش شده و به دلیل موقعیت جغرافیایی استان کرمان و مجاورت با دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان، مردم کرمان هم باید بیشتر مراقبت کنند.

بیشتر بخوانید:

ویروس تبخال را چگونه از بین ببریم؟

وی با بیان اینکه تب دانگی یک بیماری ویروسی است که بر خلاف بسیاری از بیماری‌های ویروسی دیگر، از راه تنفس و دست‌ آلوده منتقل نمی‌شود و راه انتقال آن نیش پشه ناقل ویروس است، گفت: این بیماری در کشورهای همسایه ما از جمله افغانستان و پاکستان و کشورهای عربی شایع است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه بیمارانی که اخیراً در بیمارستان‌های کشور ما بستری شدند، همگی سابقه سفر به کشور امارات را داشتند، افزود: خوشبختانه هنوز انتقال محلی و بومی این بیماری در کشور ما شناسایی نشده، اما باید به شدت مراقب باشیم.

وی با بیان اینکه اگر حضور این پشه با انتقال و گردش ویروس همراه باشد، می‌تواند این بیماری را به یک بحران جدی در کشور تبدیل کند، ادامه داد: تاکنون هیچ موردی از بیماری و از پشه ناقل بیماری در استان کرمان گزارش نشده و خوشبختانه امکانات تشخیص و درمان بیماری در کشور و استان فراهم است.

صحبتی با اشاره به اینکه در صورت تشخیص و درمان به موقع، بیماری تب دانگی مرگ و میری در حدود ۲ تا ۳ درصد دارد، بیان کرد: در صورت عدم تشخیص قطعی، تب دانگی می‌تواند یک بیماری خطرناک با کشندگی بالا باشد.

وی با بیان اینکه آب‌های راکد عمده‌ترین مناطق رشد پشه‌ها هستند، ادامه داد: در بیرون رفتن در ساعات پرگزش روز یعنی قبل از طلوع آفتاب و هنگام غروب آفتاب باید احتیاط ویژه کرد، همچنین از خوابیدن در فضای باز و بدون پشه‌بند پرهیز کرده و استفاده از اسپری دافع حشرات و پوشیدن لباس آستین بلند نیز توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افرادی که به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی سفر می‌کنند، ممکن است در مدت سفر دچار گزش این پشه شده و به این بیماری مبتلا شوند، گفت: توصیه می‌شود کسانی که مسافرت به کشورهای عربی به ویژه امارات دارند در صورت مشاهده علائمی چون تب بالا، بدن درد، سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی، خونریزی از لثه یا سایر قسمت‌های به بدن پزشک مراجعه کرده و حتماً در شرح حال خود سابقه سفر به امارات را ذکر کنند.

انتهایی پیام/

نظر شما