شناسهٔ خبر: 67129149 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

این شورا در دوره جدید خود مسائل را از سه محور اصلی «هویت»، «انسجام» و «امید اجتماعی» پیگیری می‌کند!

سینماپرس: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، داشتن تصویر روشن از آینده را لازمه امید آفرینی دانست که موجب حرکت جمعی یک جامعه برای محقق کردن آن تصویر و افزایش انسجام و همدلی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، هشتصد و بیست و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور صبح امروز سه شنبه ۲۲ خرداد به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این جلسه عاطفه خادمی دبیر شورا، انیسه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و عضو این شورا، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و دیگر اعضای این شورا حضور داشتند.

در این نشست هویت ملی، هویت زن، هویت خانواده ایرانی، هویت و مظاهر سبک زندگی مدرن، هویت اقشار و انسجام اجتماعی، هویت فردی نوجوان و مصرف فرهنگی، امید اجتماعی، انسجام اجتماعی و ابعاد فرهنگی برای تولید با مشارکت مردم اولویت‌های موضوعات شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این نشست اظهار کرد: این شورا در دوره جدید خود مسائل را از سه محور اصلی هویت، انسجام و امید اجتماعی پیگیری می‌کند.

عاطفه خادمی در تشریح سه محور اصلی برنامه‌های این شورا در دوره جدید گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مسائل مترتب بر فرهنگ عمومی و سبک زندگی مردم به ضعف در لایه‌های هویتی و شناختی آنها گره خورده است.

وی افزود: در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی باز هم انسان در پی پاسخ به پرسش من کیستم؟ به دنبال کسب هویت، حتی در فضای رسانه تشبه به آنچه می‌پسندند و هویت خود می‌پندارد، است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان کرد: مسئله عمیق شدن شکاف‌های فرهنگی و اجتماعی و در نتیجه آسیب‌پذیر شدن انسجام اجتماعی و مشارکت مردم در عرصه عمومی، مسئله دیگری است که در فضای فرهنگی اجتماعی کشور بسیار خودنمایی می‌کند.

وی تصریح کرد: پس بی‌راه نخواهد بود اگر شورای فرهنگ عمومی کشور در دوره جدید فعالیت‌های خود همه مسائل فرهنگی را از سه محور اصلی هویت، انسجام و امید اجتماعی پیگیری کند.

داشتن تصویر روشن از آینده را لازمه امید آفرینی دانست که موجب حرکت جمعی یک جامعه برای محقق کردن آن تصویر و افزایش انسجام و همدلی خواهد شدخادمی گفت: داشتن عینک انسجام و امید اجتماعی در تحلیل مسائل فرهنگی به ما کمک می‌کند تا در هر تصمیم و اقدام و سند و راهبردی به اثر آن موضوع بر تغییر امید و انسجام اجتماعی بیندیشیم و از این منظر بسیاری از تصمیمات به ظاهر فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دیگر در سبد تصمیم سیاستگذار قرار نخواهد گرفت و چه بسا نوآوری‌های فرهنگی و اجتماعی بتواند مسیر مشارکت عمومی و افزایش نشاط اجتماعی را فراهم کند.

وی اظهار داشت: سنجیدن پیامدهای تصمیمات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از منظر تغییری که در شاخص امید اجتماعی و انسجام اجتماعی ایجاد می‌کند، رویکرد تازه‌ای در دوره جدید می‌شود.

خادمی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به مساله امید به عنوان شاه کلید دستیابی به اهداف ۴۰ ساله دوم انقلاب پرداخته شده گفت: متاسفانه هنوز در سطح ملی چنان که باید و شاید با برنامه و اجماع نخبگان و دستگاه‌های فرهنگی و کنشگران عرصه فرهنگ به آن پرداخته نشده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، داشتن تصویر روشن از آینده را لازمه امید آفرینی دانست که موجب حرکت جمعی یک جامعه برای محقق کردن آن تصویر و افزایش انسجام و همدلی خواهد شد.

خادمی خاطرنشان کرد: با هدف ایجاد تمرکز و داشتن رویکرد محتوایی مشخص در جلسات شورا، پیشنهاد می‌شود امسال سه محور کلی هویت، امید و انسجام اجتماعی به عنوان محورهای کلی دستور جلسات شورا قرار بگیرد و سایر موضوعات و مسائل فرهنگی ذیل این سه محور بحث شوند.

چالش عمده حوزه علوم اجتماعی تحلیل وضعیت براساس آمار است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز در این نشست گفت: تشییع رئیس جمهور شهید، نشانگر اصلاح اعتماد به عنوان سرمایه اجتماعی است.

قاسم زائری افزود: چالش عمده حوزه علوم اجتماعی تحلیل وضعیت براساس آمار و ارقام است، در شهادت رئیس جمهور شهید با حماسه‌ای از حضور اجتماعی مردم مواجه هستیم.

وی جایگاه رئیس جمهور شهید و مراحل اولیه فقدان و انتظارم مردم برای این رخداد را در این حضور حماسی تاثیرگذار دانست و در ادامه بیان داشت: حماسه تشییع رئیس جمهور شهید، نشانگر اصلاح اعتماد یا سرمایه اجتماعی در جامعه است.

زائری با اعلام خبر دعوت از ۴۰ نفر از اساتید، کارشناسان و خبرگان برای تحلیل داده‌های آماری در ادامه بیان داشت: قریب به ۲۰ نفر از اساتید در تحلیل ها مشارکت داشتند و بخش ویژه‌ی آن جایگاه ایران در پیمایش جهانی ارزش‌ها و نگرش‌ها است.

در این جلسه حجت‌الاسلام عبدالنبی موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز گزارشی از فعالیت شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان ارائه کرد.

همچنین آئین تودیع و معارفه مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در حاشیه این نشست برگزار و ساسان ضیایی به عنوان مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور منصوب شد. پیش از این رضا یعقوبی عهده‌دار این مسئولیت در این شورا بود.

نظر شما