شناسهٔ خبر: 67128679 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شاخص‌ها و دستاورد‌های جهاد کشاورزی استان یزد در دولت سیزدهم

گزارشی از شاخص‌ها و دستاورد‌های سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در دوران خدمت رئیس جمهور شهید.

صاحب‌خبر -

شاخص‌ها و دستاورد‌های جهاد کشاورزی استان یزد در دولت سیزدهمبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سازمان جهاد کشاورزی استان یزد به مناسبت هفته جهاد کشاورزی از ۲۱ تا ۲۷ خردادماه مهمترین شاخص‌ها و دستاورد‌های خود در دولت سیزدهم را منتشر کرد.

استان یزد در زمینه پرورش اسب، بلدرچین، کپک، بز سانن، تیلاپیا و تولید روناس جایگاه نخست، در تولید محصولات گلخانه‌ای جایگاه دوم، در تولید پسته، زردآلو و قیسی و پرورش شتر جایگاه سوم، در تولید انار جایگاه چهارم، در تولید زعفران جایگاه هفتم و در تولید خرما جایگاه هشتم کشور را دارد.

سهم بخش کشاورزی استان از تولید ناخالص داخلی استان ۸/۹ درصد، سهم اشتغال بخش کشاورزی استان ۱۵ درصد، ظرفیت صادرات ۶۳۴ هزار تن، ارزش محصولات با قالبیت صادراتی ۶۵۰ میلیون دلار، مساحت اراضی کشاورزی استان نسبت به کل کشور ۳/۱ درصد، کل تولیدات محصولات کشاورزی استان هزار و ۸۱۰ هزار تن، ارزش ریالی کل محصولات کشاورزی استان ۶۵۰ هزار میلیارد ریال و سهم ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان نسبت به کل کشور ۵/۲ درصد بوده است.

در دولت سیزدهم هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به متقاضیان واجد شرایط، ۳۹۰ میلیارد تومان غرامت به خسارت دیدگان کشاورزی توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی، مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان به منظور امهال تسهیلات بانکی کشاورزان خسارت دیده از حوادث و مبلغ ۳۳۵ میلیارد تومان برای اجرای هزار و ۳۰ طرح عمرانی پرداخت شد.

افزایش ظرفیت تولید صنایع کشاورزی استان به بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن با بهره برداری از ۱۳۴ واحد صنایع کشاورزی به ظرفیت ۷۸۲ تن و اشتغال زایی ۲ هزار و ۱۲۳ نفر و افتتاح و بهره برداری از ۵۹۹ طرح عمرانی و اقتصادی با اعتباری بالغ بر ۲۶ هزار میلیارد ریال و با اشتغال زایی سه هزار و ۸۹۲ نفر طی بازه زمانی ۳۶ ماهه شهریور ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۲ از دستاورد‌های این سازمان به شمار می‌آید.

در حوزه آب و بهره وری نیز صرفه جویی ۲۵ میلیون مترمکعبی در مصرف آب کشاورزی، اجرای پنج هزار و ۳۰۰ هکتار سیستم‌های نوین آبیاری، احیا و مرمت ۱۲۰ کیلومتر از قنوات استان، ۱۲۸ کیلومتر لوله گذاری مسیر آب، تجهیز و نوسازی ۶۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی، توسعه گلخانه‌های استان به میزان ۱۶۰ هکتار و افزایش تولید نشاء از ۸۰ میلیون عدد به ۱۴۰ میلیون رخ داد.

از دیگر دستاورد‌های سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در دولت سیزدهم می‌توان به رشد اقتصادی ۳/۹ درصدی بخش کشاورزی، مثبت شدن رشد اشتغال بخش کشاورزی و افزایش ۴۰ درصدی، کاهش ۴۳ درصدی نرخ تورم کالا‌های گروه خوراکی استان در مقایسه با ابتدای ۱۴۰۲، دستیابی به دانش تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی و تولید هزار و ۱۰۰ لاین خالص ژنتیکی از تیپ‌های محصولات مختلف خیار، فلفل و گوجه فرنگی نام برد.

در این گزارش همچنین به تولید سالانه ۱۲ میلیون اصله نهال پسته و دستیابی به مقام اول کشوری در زمینه تولید نهال گواهی شده پسته، رونمایی از یک رقم گندم در شرایط شور (پرنیان) و دو رقم گندم در شرایط غیرشور (بامداد و سپهر) پس از ۱۲ سال تلاش محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، هوشمندسازی چرای شتر در مراتع استان و رصد برخط گله‌های شتر با سامانه ساربان یار برای اولین بار در کشور و دستیابی به دانش فنی تولید شتر گواهی شده مبتنی بر ارزیابی فنوتیپی و انتخاب ژنومی به عنوان دستاورد برتر کشور در بخش کشاورزی اشاره شده است.

ایجاد هزار و ۲۰۰ هکتار مرتع دست کاشت مبتنی بر گونه‌های شورزیست با پرورش همزمان شتر توسط بخش خصوصی، اتمام رفع تداخلات ارضی کشاورزی و کسب مقام اول کشوری در این زمینه با اجرای مقررات رفع تداخلات اراضی که زمینه صدور را قطعی هشت هزار هکتار از اراضی اختلافی به نفع مردم فارهم از تشکیل ۱۶ هزار پرونده جدید در محاکم قضایی جلوگیری بعمل آمد و همچنین افزایش پنج برابری میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال شروع دولت از دیگر دستاورد‌های این سازمان در دولت سیزدهم است.

همچنین در دور اول سفر رئیس جمهور شهید به استان یزد ۱۸ طرح با اعتبار ۷۴۴ میلیارد تومان به تصویب رسید که تاکنون ۴۰۲/۲ میلیارد تومان اختصاص یافته و در دور دوم سفر نیز ۶ طرح با اعتبار ۳۸ میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون ۱۰/۶۲ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

در دولت سیزدهم چهار تفاهم نامه برای اجرای هشت طرح سرمایه گذار در بخش کشاورزی با اعتبار ۹۶۰ میلیارد تومان منعقد شد.

نظر شما