شناسهٔ خبر: 67128540 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ظرفیت آبی تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد تکمیل شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ظرفیت آبی تالاب بین المللی «کانی برازان» این شهرستان با بیش از ۱۸ میلیون مترمکعب تکمیل شده که این امر در ۲۰ ساله گذشته بی سابقه است.

صاحب‌خبر -

فاروق سلیمانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال حق‌آبه پنج میلیون مترمکعبی به تالاب تخصیص داده شده و با توجه به بارش های خوب، ظرفیت و توان تالاب با ۱۸ میلیون متر مکعب آب تکمیل شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر و بومی در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان این شهرستان مشغول تابستان‌گذرانی و جوجه‌آوری هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی فراوانی جمعیت و جوجه آوری پرندگان در این تالاب نسبت به پارسال در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان افزود: در این تالاب گونه‌های مهم حفاظت شده و شاخص مانند اردک سر سفید، اردک تاج‌دار، اردک بلوطی، سر حنایی، پنجه قوی و فریادکش وجود دارد.

سلیمانی ادامه داد: کارشناسان این اداره در پایش های خود از پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان، لانه‌سازی پرنده‌های نادر و در حال انقراض آبزی و کنارآبزی نظیر اردک سرحنایی و اردک تاج‌دار را مشاهده کرده اند.

وی گفت: با توجه به جوجه‌آوری گونه‌های نادر و شمار زیاد پرندگان مهاجر و بومی، نظارت و گشت‌های کنترلی محیط بانان این اداره در این تالاب شدت بیشتری دارد و ورود افراد متخلف به این تالاب با شدت بیشتری کنترل می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد، از اهالی روستاهای اطراف این تالاب خواست در این مدت همکاری بیشتری با محیط‌بانان و کارشناسان این اداره داشته باشند و در صورت مشاهده افراد متخلف درحاشیه تالاب مراتب را به یگان حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر بفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

بر اساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

در مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی کانی برازان، تالاب‌های دائمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره قشلاق نیز وجود دارد.

نظر شما