شناسهٔ خبر: 67128224 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

عدم موفقیت فیلترینگ

گردش ۱۳۰ هزار میلیاردی شبکه‌های اجتماعی در ایران

شبکه‌ های اجتماعی خارجی اینستاگرام و تلگرام بعد از دو سال فیلترینگ هنوز پرمخاطب‌ترین شبکه‌های ایران هستند. آمارها نشان می‌دهد حدود چهار میلیون فروشگاه در بستر این شبکه‌‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و گردش مالی مناسبی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش صراط به نقل از تجارت‌نیوز، حدود دو سال از فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران می‌گذرد. اما گزارش‌های منتشرشده از سوی نهادی دولتی یا شرکت‌های خصوصی نشان می‌دهد همچنان این شبکه‌های اجتماعی نزد مردم و شرکت‌‎ها بیشترین استفاده را دارد و سالانه میلیاردها تومان صرف خرید فیلترشکن می‌شود.

اخیراً در گزارشی که شرکت دیتاک فعال در زمینه رصد، تحلیل رسانه‌ها و فضای مجازی از شرایط فضای شبکه‌‌های اجتماعی سال 1402 در ایران منتشر کرده است، نشان می‌دهد از میان 46 میلیون کاربر ایرانی که در اینستاگرام ثبت‌نام کرده‌اند، 31 میلیون کاربر فعال هستند. همچنین از میان 60 میلیون کاربر ایرانی که در تلگرام ثبت‌نام کرده‌اند 24 میلیون کاربر فعال هستند.

در این گزارش نوشته شده شروع فیلترینگ در تابستان 1401 باعث شده بود بسیاری از کاربران از اینستاگرام  فاصله بگیرند اما پس از مدتی در زمستان همان سال به دلیل رواج فیلترشکن در کشور، حدود 90 درصد این کاربران دوباره به اینستاگرام بازگشتند و فعالیت خود را ادامه دادند.

Untitled

3 میلیون و 700 هزار کسب‌وکار فعال در اینستاگرام

گزارش سال گذشته یکتانت نشان می‌داد سومین دلیل حضور ایرانیان در اینترنت خرید است. این مساله به گونه‌ای دیگر در گزارش دیتاک هم تایید شده زیرا آمارها نشان می‌دهد سه میلیون و 700 هزار فروشگاه ایرانی در اینستاگرام وجود دارد که شامل خرده‌فروشی‌ها هم می‌شود. از میان کسب‌وکارهای فعال شکل گرفته در اینستاگرام، بیشترین سهم با 33 درصد به مد و پوشاک اختصاص دارد. پس از آن زیبایی و سلامت با 25 درصد در جایگاه دوم، خوراکی‌ها با 12 درصد در جایگاه سوم، لوازم خانه و آشپزخانه با 11 درصد در جایگاه چهارم، لوازم تحریر و آموزش با هشت درصد در جایگاه پنجم، کالای دیجیتال با هفت درصد در جایگاه ششم و ساعت و جواهرآلات با چهار درصد در جایگاه هفتم قرار دارند.

2

اما حضور این تعداد کسب‌وکار چه میزان گردش مالی داشته است؟

130 هزار میلیارد گردش مالی شبکه‌های‌ مجازی در ایران

در قسمتی دیگر از گزارش دیتاک درباره گردش مالی سال 1402 ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی اشاره شده که مبلغی بالغ بر 130 هزار میلیارد تومان (دو میلیارد دلار) است. از این مبلغ بیش از 70 هزار میلیارد تومان سهم بازار خرده‌فروشی (فروشگاه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی)، 40 هزار میلیارد تومان سهم زیرساخت و اینترنت (اپراتورها) و 20 هزار میلیارد تومان سهم سرویس مکمل رنجیره فروش (تبلیغات و لجستیک) بوده است.

اما آماری که در این گزارش به آن اشاره نشد و در میزان گردش مالی شبکه‌های مجازی ایران مهم است مقدار هزینه ناشی از خرید فیلترشکن است. زیرا در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب خارجی در ایران همچون اینستاگرام و تلگرام فیلتر هستند و بدون فیلترشکن نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

30 هزار میلیارد تومان گردش مالی فیلترشکن‌ها

گزارش منتشرشده آژانس دیجیتال مارکتینگ یکتانت نشان می‌دهد 80 درصد مردم در گروه‌های سنی مختلف از VPN استفاده می‌کنند و گردش مالی سالانه خرید و فروش VPN در ایران در سال 1401 حدود 25 تا 30 هزار میلیارد تومان بوده است.

برای مشاهده اخبار حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز را بخوانید.

 

نظر شما