شناسهٔ خبر: 67128197 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مذاکرات راهبردی ارمنستان-آمریکا/ تاکید ایروان بر عادی‌سازی روابط با باکو

تهران – ایرنا – وزیر امور خارجه ارمنستان امروز همزمان با برگزاری مذاکرات راهبرد کشورش با نماینده آمریکا اعلام کرد که این کشور به عادی سازی روابط با جمهوری آذربایجان و تعیین مرزهای مشترک بر مبنای به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی وفادار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آرمن پرس از وزارت امور خارجه ارمنستان خبر داد که «آرارات میرزویان» در جریان سخنرانی در نشست پایانی گفتگوهای راهبردی ارمنستان و آمریکا گفت: ارمنستان به عادی‌سازی روابط با (جمهوری) آذربایجان و تعیین مرزهای رسمی بر اساس به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی بر اساس اعلامیه آلما آتا وفادار است. این یک فرصت واقعی و یک لحظه تاریخی برای نهایی کردن پیش‌نویس پیمان صلح است که امضای آن می تواند فتح بابی برای صلح بلندمدت در منطقه باشد.

میرزویان افزود: ارمنستان همچنین علاقه زیادی به رفع انسداد کلیه راه های منطقه ای براساس اصول حق حاکمیت، احترام کامل به حوزه قضایی، برابری تحت قانون و عمل متقابل دارد. این موضوع به بهترین شکل در ابتکار "تقاطع صلح" که دولت ارمنستان مطرح کرده، بیان شده است.

در آغاز این نشست، میرزویان و جیمز اوبراین، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، به صورت خصوصی دیدار و گفت و گو کردند.

مقام آمریکایی نیز در جریان این نشست خبر داد که آمریکا و ارمنستان امروز توافق‌نامه‌ای را در مورد تبادل اطلاعات در بخش گمرک امضا خواهند کرد که "این امر تجارت و کسب و کار را در سال های آینده تسهیل می کند." وی تمایل طرف آمریکایی برای توسعه همکاری با ارمنستان در حوزه های گوناگون مانند قضایی و دفاعی را تایید و از برگزاری نخستین رزمایش مشترک نظامی دو کشور در سال گذشته میلادی با خرسندی یاد کرد.

در مورد موضوع عادی ‌سازی روابط ایروان- باکو، به تازگی وزیر امور خارجه آذربایجان گفته بود که موضوعات باز کمتری در رسیدن به یک پیش ‌نویس صلح با ارمنستان باقی مانده است. جیحون بایراموف گفت: می توانم اشاره کنم که تعداد موارد باز در پیش نویس توافق با ارمنستان کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان نسخه اصلاح شده پیش نویس بعدی را به ارمنستان ارائه کرد که در جریان مذاکرات ماه گذشته در شهر آلماتی قزاقستان مورد بحث قرار گرفت، اعلام کرد که باکو پیش نویس بعدی را چند روز پیش از ایروان دریافت کرد.

وزیر امور خارجه آذربایجان گفت: تعدادی از موارد به نقطه‌ای رسیده که می توان پیشرفت مثبتی را مشاهده کرد. این فقط ارسال مجدد پروژه‌های گذشته نیست بلکه یک پویایی مثبت را مشاهده می‌کنیم.

بایراموف و میرزویان ۲۱ اردیبهشت در آلماتی گفتگو کردند و بر سر ادامه مذاکرات در مورد موضوعات بحث برانگیز توافق کردند.

نظر شما