شناسهٔ خبر: 67127970 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

تولید انسولین خوراکی برای بیماران دیابتی

اقتصاد آنلاین

صاحب‌خبر -
گروه علمی:در یک کشف علمی جدید، محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا قطره‌های انسولین تولید کرده اند که بیماران دیابتی به صورت خوراکی مصرف می‌کنند.محققان توضیح دادند که قطرات قرار گرفته در زیر زبان به سرعت و به طور موثر توسط بدن جذب می‌شود که ممکن است جایگزین نیاز به تزریق انسولین شود.

نرخ دیابت همچنان در حال افزایش است و حدود ۴۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان از دیابت رنج می‌برند، از جمله حدود ۷۵ میلیون نفر نیاز به تزریق روزانه انسولین برای کنترل سطح قند خون دارند.افراد سالم به طور طبیعی انسولین را از لوزالمعده دریافت می‌کنند تا قند خون را بعد از خوردن غذا تنظیم کنند، بر خلاف دیابتی‌ها که نمی‌توانند مقدار کافی انسولین تولید کنند و باید آن را از منبع خارجی دریافت کنند.

بسیاری از دارو‌ها را می‌توان به صورت خوراکی مصرف کرد، اما تاکنون انسولین فقط به صورت تزریقی مصرف می‌شود، زیرا در معده تجزیه می‌شود و به محل مورد نظر در بدن نمی‌رسد.گلوکز کنترل نشده می‌تواند بسیار خطرناک باشد، بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید سطح گلوکز خود را کنترل کنند و برای کاهش آن در صورت لزوم انسولین مصرف کنند. در حالی که تزریق سریعترین راه برای رساندن انسولین به خون است، بیماران معمولاً به حداقل ۳ یا ۴ تزریق در روز نیاز دارند که ممکن است کیفیت زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد

پیروی از این رژیم مشکل است و به مرور زمان سطوح بالای گلوکز می‌تواند عوارض جدی مانند آسیب به چشم، کلیه و اعصاب ایجاد کند که ممکن است منجر به قطع اندام شود.محققان راهی برای ارائه انسولین بدون درد ابداع کرده اند تا به دیابتی‌ها کمک کند بیماری را مدیریت کنند و سلامت خود را راحت‌تر حفظ کنند.

قطره‌های انسولین جدید حاوی مخلوطی از انسولین و یک پپتید نافذ سلولی (CPP) است که توسط تیم تحقیقاتی ساخته شده است.آزمایشات پیش بالینی نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان دادند، زیرا انسولین با "پپتید" به طور موثر به جریان خون می‌رسید، در حالی که بدون "پپتید"، انسولین در پوشش داخلی دهان گیر می‌کرد.

محقق ارشد این مطالعه در دانشگاه بریتیش کلمبیا، دکتر شی دار لی، گفت که انسولین یک مولکول پیچیده است و در صورت مصرف خوراکی به راحتی در معده از بین می‌رود.دار لی از طریق وب سایت دانشگاه اضافه کرد که انسولین به تنهایی نمی‌تواند به راحتی از سلول‌ها عبور کند، اما "پپتید" استخراج شده از محصولات جانبی ماهی راهی را برای انسولین باز می‌کند تا به سرعت از جریان خون عبور کند و به مکان مناسب برسد.

او توضیح داد که این تیم در طول سه سال گذشته روی جایگزین‌های انسولین بدون سوزن کار کرده‌اند و قبل از استفاده از قطره‌های خوراکی، اسپری‌های بینی را آزمایش کرده‌اند، که با سهولت و راحتی مشخص می‌شود.
این تیم امیدوار است که قطره‌های خوراکی امکان جدیدی را برای بیماران دیابتی ایجاد کند و مصرف دارو‌های آن‌ها را آسان‌تر کند و سطح گلوکز خون را برای حفظ سلامت طولانی مدت آن‌ها تنظیم کند.

برچسب‌ها:

نظر شما