شناسهٔ خبر: 67127969 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

سگ هار کودک ۶ ساله دزفولی را کشت

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی دزفول با اشاره به فوت کودک ۶ ساله دزفولی که یک ماه پیش بر اثر گزش سگ ولگرد به هاری مبتلا شده بود، گفت: در سال گذشته بیش از ۳۲۰۰۰ مورد حیوان‌گزیدگی در کشور اتفاق افتاده که بیش از ۱۸۰۰۰ مورد مربوط به خوزستان بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر مهشید عصار پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در نشست خبری درباره ابتلا و فوت یک پسربچه ۶ ساله، گفت: متأسفانه آمار گزش در کشور، خوزستان و دزفول رو به افزایش است و خوزستان در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رتبه پنجم حیوان‌گزیدگی در کشور را دارا شد.

بیشتر بخوانید:

آتش‌سوزی در انبار خرما در خیابان مولوی تهران + عکس

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ آخرین مورد حیوان گزیدگی منجر به هاری در دزفول اتفاق افتاد و حادثه اخیر دومین مورد ابتلا به هاری در این سال‌ها بوده است.

عصار تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۲۰۰۰ مورد حیوان‌گزیدگی در کشور اتفاق افتاده که بیش از ۱۸۰۰۰ مورد مربوط به خوزستان بوده است. در شهرستان دزفول نیز در سال ۱۴۰۲، ۱۶۲۲ مورد و طی امسال نیز ۵۲۰ مورد گزش اتفاق افتاده که بلافاصله اقدامات پیشگیرانه انجام شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی دزفول گفت: در ۲۲ اردیبهشت یک کودک ۶ ساله در کوی امام رضا (ع) دزفول حین عبور با برادرش از خیابان در ساعت ۷ شب طی حادثه‌ای ناگوار مورد حمله و گزش شدید سگی بلاصاحب قرار گرفت و از چندین ناحیه از جمله ناحیه حساس سر و صورت زخمی شد.

عصار افزود: بیشترین شکست در پیشگیری از ابتلا به هاری، حین آسیب سر و صورت است به‌ این علت که به سیستم عصبی مرکزی نزدیک است و خیلی سریع فرد وارد درگیری اعصاب می‌شود.

وی گفت: ساعت ۸ونیم شب این کودک به بیمارستان گنجویان می‌رسد و متأسفانه شست‌وشوی اولیه نیز توسط والدین صورت نگرفته یا ما از کیفیت آن مطلع نبوده‌ایم.

عصار ادامه داد: در بیمارستان شست‌وشو با رعایت پروتکل توسط افراد مجرب صورت گرفت و همان لحظه تزریق‌های اولیه انجام شد و کارهای حمایتی و درمانی با نظم و انضباط آغاز شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی دزفول گفت: این فرد بعد از تکمیل درمان‌های اولیه و کنترل زخم، پس از ۳ روز ترخیص می‌شود و ۱۶ روز پس از ترخیص علائم اولیه بیماری هاری به‌صورت تب بروز می‌کند و پس از مراجعه به بیمارستان با توجه به سابقه گزش، سریع نمونه‌گیری انجام و به انستیتو پاستور ارسال می‌شود و در عرض یک هفته نمونه هاری مثبت اعلام شده و پس از بستری علائم اصلی بروز پیدا می‌کند و ۲ روز بعد با رضایت خانواده مرخص و بیمار به بیمارستان علی‌اصغر (ع) تهران منتقل می‌شود.

وی گفت: گزارش و اطلاعات بیمار نیز برای تهران ارسال شد که تأخیری در ادامه روند درمان اتفاق نیفتد. بعد از گذراندن دوره نهفتگی بیمار وارد کمای هاری می‌شود و متاسفانه در تاریخ ۲۱ خرداد در بیمارستان تهران فوت می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی دزفول بیان کرد: از تاریخ ۱۳ خرداد که نمونه هاری مثبت اعلام شد تیم بهداشتی شروع به فعالیت کرده و تمام اطرافیان و مرتبطان با بزاق فرد متوفی بررسی و اقدامات مراقبتی حفاظتی انجام شده است. اطرافیان متوفی و ۲۳ نفر از کادر درمان مورد واکسیناسیون و پیگیری منظم قرار گرفتند.

دکتر عصار افزود: در این مدت اقدامات و جلسات فوری برگزار شد و هشدارهای لازم به فرمانداری و شهرداری ابلاغ شده است و درخواست تشدید اتلاف سگ‌های مهاجر و بلاصاحب را داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: کمیته ساماندهی سگ‌های پرسه‌زن و بلاصاحب هر فصل در فرمانداری برگزار می‌شود و توضیحات و گزارش‌های لازم داده می‌شود که در بهار هم این نشست برگزار شده است. در جلسه شورای سلامت استان نیز اطلاعات لازم ارائه شده و درخواست تشدید اتلاف سگ‌های پرسه‌زن و بلاصاحب در کل استان را داشته‌ایم و کارها به جد در حال پیگیری است.

عصار با بیان اینکه در هنگام حیوان‌گزیدگی، حیاتی‌ترین اقدام شست‌وشوی زخم با آب و صابون است؛ خاطرنشان کرد: فرد مورد گزش باید بلافاصله به بیمارستان یا به مرکز کنترل بیماری هاری مراجعه کند. مرکز پیشگیری از هاری دزفول به‌صورت ۲۴ ساعته در محل بیمارستان گنجویان فعال است.

وی گفت: ماهانه سهمیه واکسن مرکز تجدید شده و داروی منقضی شده یا نزدیک به انقضا نیز نداریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی دزفول به مردم هشدار داد تا از حیوانات بلاصاحب در خیابان‌ها و پارک‌ها دوری کرده و به آنان غذا ندهند.

عصار همچنین خطاب به مردم گفت: اگر خدای ناکرده مورد گزش یا خراش هر حیوانی قرار گرفتند یا به بزاق بیمار آلوده شدند سریع و ضمن شستشوی محل گزش با آب و صابون فراوان، به مراکز مرتبط با هاری مراجعه کنند.

عصار با بیان اینکه ۸۵ درصد آمار حیوان‌گزیدگی مربوط به سگ است؛ تاکید کرد: هر حیوان پستاندار امکان ابتلا به هاری را دارد.

وی افزود: این ویروس در حیات وحش در حال گردش است و حیوانات در ارتباط با هم امکان ابتلا به هاری را دارند. کسانی که حیوان خانگی دارند حتماً واکسیناسیون هاری را انجام دهند و حیوان را نیز در محیط رها نکنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما