شناسهٔ خبر: 67127785 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اروپا در حال مذاکره برای حفظ جریان خط لوله گاز روسیه و اوکراین است

تهران- ایرنا- چندین منبع آگاه از مذاکرات اروپا برای حفظ جریان خط لوله گاز روسیه و اوکراین به اروپا با وجود تحریم‌های فزاینده غرب علیه مسکو خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری بلومبرگ، اروپا اگرچه پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین سعی کرد خود را از وابستگی به منابع انرژی مسکو برهاند، اما چندین کشور اروپای شرقی همچنان از طریق خط لوله ای که از اوکراین عبور می کند، به خرید آن ادامه می دهند. اما قراردادی که براساس این واردات منعقد می شد، تا پایان سال جاری میلادی منقضی می شود و با شعله‌ور شدن جنگ، بیشتر ناظران منتظر قطع این جریان هستند.

حال به گفته برخی منابع آگاه، مقامات دولت و شرکت های اروپایی گفت‌وگو با همتایان خود در اوکراین در مورد چگونگی حفظ جریان گاز در سال آینده میلادی را آغاز کرده اند. به گفته برخی منابع، یکی از گزینه‌های مطرح شده این است که شرکت‌های اروپایی گاز را از جمهوری آذربایجان خریداری و به خطوط لوله روسیه که به سمت اروپا می‌روند، تزریق کنند. به گفته برخی، چنین طرحی به اروپا امکان آن را می دهد تا در بحبوحه تلاش برای کاهش درآمدهای بخش انرژی مسکو، از خرید گاز روسیه شرمسار نشوند.

در این میان اوکراین از طرح یاد شده حمایت می کند چراکه درآمد ترانزیت آن در سال ۲۰۲۱ به حدود یک میلیارد دلار رسید که بودجه مهمی را برای اقتصاد ویران حاصل از جنگ فراهم می کند.

اولکسی چرنیشوف مدیر اجرایی شرکت دولتی نفت گاز اوکراین دیروز دوشنبه در همین زمینه به بلومبرگ گفت: دو مولفه وجود دارد که باید همیشه به خاطر بسپاریم؛ نخست آنکه اوکراین زیرساخت‌های باورنکردنی حمل و نقل و ذخیره گاز دارد که باید از آن استفاده کرد و دوم، کشور ما مستعد استفاده از این زیرساخت است، زیرا مزایای بسیاری دارد.

وی سپس هرگونه طرح شامل همکاری با شرکت گازپروم روسیه را رد کرد و گفت که آوردن گاز از آذربایجان ممکن است آینده ای داشته باشد.

بلومبرگ در ادامه یادآور شده است که طرح اروپا برای استفاده از گاز جمهوری آذربایجان در تئوری می‌تواند به نفع روسیه باشد، زیرا این امر به مسکو امکان می دهد تا گاز خود را به جای دیگری ارسال کند.

مذاکرات در جریان است

به گفته منابع آگاه، این طرح در مراحل مذاکرات اولیه است و تصمیمات در این خصوص تا پایان سال جاری میلادی گرفته می شود؛ یعنی زمانی که ضرب الاجل پایان قرارداد میان روسیه و اروپا پایان می یابد و همزمان با زمستان فشارها برای تامین منابع انرژی بالا می گیرد.

در این میان گفته می شود غول گازی یونیپر آلمان در مذاکرات شرکت دارد و سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان نیز از گفت‌وگو در داخل اتحادیه اروپا خبر داده است.

اسلواکی نیز یکی از کشورهای کلیدی است که می تواند از چنین توافقی بهره مند گردد.

رابرت فیکو نخست وزیر این کشور ماه گذشته میلادی پس از سفر به جمهوری آذربایجان بدون ارائه جزئیات از چنین احتمالی صحبت کرد. وی در همین خصوص به خبرنگاران گفت: «اکنون توافق بین شرکت‌هایی مانند گازپروم روسی، شرکت‌های آذربایجانی، اوکراینی و سایر شرکت‌ها در مورد شرایط اقتصادی و قیمت‌گذاری جریان دارد. اگر این کار انجام گیرد، اسلواکی می تواند گاز خود را از جمهوری آذربایجان وارد کرده و بخشی از آن را نگهدارد و مابقی را به کشورهای دیگر ارسال کند».

بلومبرگ در پایان خاطرنشان کرده است که روسیه همچنان نزدیک به ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز در سال به اروپا ارسال می کند که این مقدار بیشتر شامل واردات به کشورهای اسلواکی و اتریش است که روسیه تامین کننده اصلی گاز آنها بشمار می رود. اروپا نیز همچنان به واردات دریایی گاز طبیعی ال‌ان‌جی (LNG) از روسیه ادامه داده و به رغم بحث‌های مکرر، هرگز گاز آن را تحریم نکرده است.

نظر شما