شناسهٔ خبر: 67126639 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر؛

رییس اورژانس کرمان صفر تا ۱۰۰ گرمازدگی را تشریح کرد

کرمان- رییس اورژانس کرمان باتوجه به افزایش دمای هوا و احتمال بروز گرمازدگی، صفر تا ۱۰۰ نکات مهم در بروز این بیماری و موارد پیشگیری و درمان کننده آن را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

سیدمحمد صابری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کودکان به ویژه سنین زیر ۴ سال و سالمندان بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند.

صابری افزود: همچنین مشاغلی مانند کشاورزان، نانوایان و چوپانان بیشتر دچار گرمازدگی می‌شوند.

وی تاکید کرد: آقایان نیز به دلیل تعریق بیشتر بدن نسبت به خانم‌ها، در معرض خطر بالاتری قرار دارند.

صابری بیان کرد: به علاوه افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های تنفسی هستند و کسانی که داروهای آنتی هیستامین و ضدافسردگی مصرف می‌کنند، به دلیل مکانیسم این داروها بیشتر در معرض خطر گرمازدگی خواهند بود.

رئیس اورژانس کرمان یادآور شد: سیستم بدن دارای مکانیسمی است که دمای بدن را در محدوده نرمال یعنی ۳۷ درجه سانتی گراد تنظیم می‌کند.

وی ادامه داد: چنانچه به هر دلیلی این مکانیسم به هم خورده و بدن نتواند دمای نرمال را تنظیم کند، منجر به افزایش دمای بدن و گرمازدگی می‌شود.

صابری علائم بروز گرمازدگی را تهوع، سرگیجه، سردرد، تاری دید، بی قراری، ضعف و بی حالی و خواب آلودگی برشمرد و گفت: در مراحل اولیه گرمازدگی سطح پوست گرم و مرطوب و در مراحل نهایی گرم و خشک است.

رئیس اورژانس کرمان تاکید کرد: گرمازدگی در موارد خیلی شدید ممکن است به تشنج، کاهش سطح هوشیاری و کما نیز بیانجامد.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیری کننده از گرمازدگی، گفت: مصرف نوشیدنی‌هایی مانند آب، دوغ، شربت خاکشیر، هندوانه و شربت آبلیمو هم در پیشگیری و هم در درمان گرمازدگی توصیه شده است.

صابری تصریح کرد: مصرف برخی مایعات گرمازدگی را تشدید می‌کند مانند نوشیدن چای، نوشیدنی‌ها و آبمیوه‌های مصنوعی و همچنین نوشیدنی‌های کافئین دار که موجب افزایش متابولیسم و گرمای بدن شده و دفع ادرار را زیاد می‌کند.

رئیس اورژانس کرمان گفت: در روزهای گرم باید حتماً در زمان‌های خنک از خانه خارج شد و چنانچه افرادی برای فعالیت مجبور به خروج در ساعات گرم هستند سعی کنند بین فعالیت چند دقیقه‌ای به محیط خنک رفته و مایعات مصرف کنند.

صابری استفاده از لباس‌های گشاد، نازک، رنگ روشن و نخی را از دیگر موارد مهم در پیشگیری از گرمازدگی عنوان کرد.

وی افزود: در روزهای گرم فعالیت‌هایی مانند دوچرخه سواری و دویدن ممکن است خطرناک باشد.

صابری بیان کرد: توصیه می‌شود در روزهای گرم کودکان زیر ۶ ماه به طور مرتب با شیر مادر تغذیه شوند چراکه کم شدن رطوبت پوست و چشم نوزادان خطرناک و از علائم گرمازدگی است.

رئیس اورژانس کرمان تاکید کرد: به هیچ وجه نباید در روزهای گرم کودکان را از منزل خارج کرد.

وی به درمان گرمازدگی نیز اشاره کرد و افزود: ابتدا باید بیمار به محیط خنک منتقل و سطح بدنش خنک شود.

صابری ادامه داد: در موارد گرمازدگی شدید، سریع‌ترین روش درمان، غوطه ور کردن بیمار در حمام یخ است بطوریکه محفظه یا وانی از تکه‌های یخ و یا آب سرد ایجاد و فرد داخل آن گذاشته شود.

وی بهترین و مؤثرترین روش درمان گرمازدگی را خیس کردن مرتب بدن بیمار، عنوان و خاطرنشان کرد: در این روش فوراً باید بدن بیمار با آب خنک خیس و فرد در معرض جریان باد قرار گیرد.

صابری تاکید کرد: همچنین باید با پارچه مرطوب دست و پا و اندام فرد دچار گرمازدگی را خیس کرده و دمای بدن او را پایین آورد.

رئیس اورژانس کرمان در پایان گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در موارد شدید گرمازدگی که فرد از سطح هوشیاری مناسبی برخوردار نبوده و قادر به نوشیدن مایعات نیست، نیاز به اقدامات درمانی جدی تر و انتقال به مراکز درمانی یا بیمارستان است.

نظر شما