شناسهٔ خبر: 67126358 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

با حضور باشکوه مردم؛

پیکر آیت‌الله محمدی در خانه ابدی آرام گرفت

همدان - آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی نماینده سابق ولی‌فقیه در همدان و رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا صبح امروز سه‌شنبه با حضور باشکوه مردم همدان تشییع و خاکسپاری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا و امام جمعه سابق همدان صبح امروز سه‌شنبه با تشییع باشکوه مردم، مسئولان و علما راهی دیار باقی شد.

مردم همدان از ساعت ۹:۳۰ صبح امروز با حضور در میدان مرکزی همدان آیت‌الله محمدی پدر معنوی همدان و این عالم متعهد را تشییع کردند.

پیکر آیت‌الله محمدی در خانه ابدی آرام گرفت

آیت‌الله محمدی مرد اخلاق و دیانت بود

نماینده ولی فقیه در همدان در مراسم تشییع با بیان اینکه این عالم جلیل‌القدر در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، حضور در هیئت‌ها و بسیاری از عرصه‌ها در کنار مردم بود اظهار کرد: سال‌های طولانی آیت‌الله محمدی منبردار بود و در راه دین و ترویج آن مجاهدت‌ها کرد.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی با بیان اینکه از خداوند متعال مسئل داریم بهترین پاداش‌ها را مقابل مجاهدت‌های این عالم خدوم و وارسته عنایت کند گفت: ایشان در عرصه مبارزات با رژیم ستم‌شاهنشاهی و ساواک سبقه طولانی داشت.

وی با بیان اینکه کار در جمهوری اسلامی برای خداست و نوع نگاه این عالم بزرگ نیز کار برای خدا بود خاطرنشان کرد: اخلاق محور فعالیت این عالم بزرگ بود به طوری که در انتخابات اخیر خبرگان رهبری نیز این موضوع عیان بود.

امام جمعه همدان اضافه کرد: آیت‌الله طه‌محمدی در انتخابات خبرگان به آیت‌الله موسوی و بنده رای داد نه به خودش که این مهم برای مدعیان اخلاق، درس است.

وی به کارنامه درخشان او در حمایت از رهبری و انقلاب اشاره کرد و گفت: خدمات این عالم وارسته به همدان به یادماندنی است.

پیکر آیت‌الله محمدی در خانه ابدی آرام گرفت

آیت‌الله محمدی هیچگاه دنبال خواسته‌های دنیوی نبود

استاندار همدان نیز با بیان اینکه با اشاره به حدیثی از پیامبر (ص) مبنی بر اینکه هرگاه عالمی از دنیا می‌رود در اسلام رخنه‌ای ایجاد می‌شود که با هیچ جایگزینی ترمیم نمی‌شود افزود: عمر سراسر پرخیر و برکت آیت‌الله طه‌محمدی در راه خدمت به مردم و اسلام بود و او استادی پرهیزگار و عالمی بزرگ بود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد بیان کرد: این عالم متعهد در کسوت نماینده ولی‌فقیه در همدان، نماینده خبرگان رهبری در همدان و رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا در همدان سال‌ها به اسلام و مردم خدمت کرد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله طه‌محمدی همواره دغدغه دین و مردم را داشت و تلاش می‌کرد از انحرافات در جامعه جلوگیری کند یادآور شد: ایشان در راه خدمتگزاری به مردم، همواره ثابت قدم بود و هیچ گاه دنبال خواسته‌های دنیوی نبودند.

در ادامه و پس از اقامه نماز، پیکر مرحوم آیت‌الله محمدی با تشییع مردم برای خاکسپاری به گلزار شهدای همدان منتقل شد تا در جوار سردار حاج حسین همدانی آرام بگیرد.

پیکر آیت‌الله محمدی در خانه ابدی آرام گرفت

به گزارش ایبنا؛ آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، سال ۱۳۲۶ در یکی از روستاهای فامنین همدان، در یک خانواده مذهبی و متدین متولد شد و با توجه به استعداد فوق‌العاده و علاقمندی به روحانیت همچنین برخورداری از نبوغ خاص در همان اوایل زندگی به دعوت برادر خود حجت‌الاسلام حاج میرزاعلی محمدی در سن ۱۲ سالگی جهت تحصیل در حوزه علمیه قم رهسپار آن دیار مقدس شد.

آیت‌الله طه‌محمدی با اشتیاق فراوان مباحث حوزوی را طی کرد و در سن ۲۸ سالگی موفق به کسب اجازه اجتهاد از آیت‌الله العظمی میرزاهاشم آملی (ره) شده و نیز از حضرات آیات، محمد علی اراکی، سید شهاب الدین مرعشی نجفی، محمد تقی بهجت اجازه نقل حدیث دریافت کرد و در سایه این رشد روز افزون زمینه تدریس از مقدمات و سال‌ها درس خارج فقه، دروس فلسفی، عرفانی، تفسیر و نهج البلاغه، در حوزه علمیه قم و شهرستان و تاسیس حوزه‌های علمیه خواهران و برادران الزهرا و امیرالمومنین فامنین و تربیت صدها طلبه موفق را برای او فراهم آورد.

آیت‌الله طه‌محمدی در مرکز حوزه علمیه قم از داوران تصحیح رساله‌های علمیه و تایید قبولی و صدور مدارک فضلای حوزه بوده و از بیشتر مراجع عظام تقلید دارای اجازه تصدی امورحسبیه بود.

آیت‌الله طه‌محمدی در سال ۱۳۶۱ از سوی دفتر حضرت امام (ره) به امامت جمعه فامنین منصوب شد و در طول ۲۳ سال امامت جمعه به انجام خدمات فراوانی در زمینه‌های فرهنگی، حوزوی، عمرانی، اقتصادی و اجتماعی پرداخت، که نمونه بارز آن فعالیت در سنگر فرهنگی دانشگاه صدا و سیما بود.

وی پس از کناره گیری آیت‌الله موسوی همدانی از امامت جمعه همدان با عنایت به شخصیت و جایگاه مذهبی، علمی، فرهنگی و سیاسی از طرف رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در استان همدان و امامت جمعه این شهر منصوب شد و ۱۴ سال مسئولیت نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه همدان را بر عهده داشت و در نهایت در ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ جای خود را به آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی جوان‌ترین امام جمعه کشور داد.

آیت‌الله طه‌محمدی چندین دوره از سوی مردم استان همدان به عنوان نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری حضور یافت، وی ارادت و علاقه ویژه‌ای به شخصیت‌هایی چون بوعلی‌سینا، حافظ و باباطاهر داشت به همین دلیل سال‌ها ریاست بنیاد بین‌المللی بوعلی سینا را بر عهده‌دار شد.

اقدامات بسیاری در راستای شناخت این شخصیت بزرگ به ثمر رساند، فعالیت‌های وی مسئولان استانی و کشوری را بیش از پیش متوجه این شخصیت بزرگ کرد. همچنین نسبت به باباطاهر شاعر برجسته دیار همدان نیز ارادت ویژه داشت و همواره در تمامی سخنرانی‌ها و برنامه‌های خود به او و اشعارش اشاره می‌کرد.

آیت‌الله طه‌محمدی، در آخرین سفر خود به مشهد مقدس دچار سانحه رانندگی شد و همسرش را از دست داد و چندی بعد در ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ به دیار باقی شتافت.

نظر شما