شناسهٔ خبر: 67125895 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رویترز: حماس با قطعنامه شورای امنیت درباره آتش بس موافقت کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- خبرگزاری رویترز از موافقت گروه حماس با قطعنامه آتش بس شورای امنیت خبر داده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ یکی از مقامات ارشد حماس به خبرگزاری رویترز اعلام کرد: این گروه با قطعنامه آتش بس که دیروز توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد، موافقت کرده است.

سامی ابوزهری از مقامات حماس گفت: این گروه با قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد که دوشنبه شب تصویب شد -14 رای مثبت و یک رای ممتنع روسیه- موافقت کرده است.

این قطعنامه برپایه طرح جو بایدن برای آتش بس و قطع کامل درگیری‌ها و خصومت‌ها طی چند مرحله بوده است.

ابوزهری افزود: این به واشنگتن بستگی دارد که اطمینان حاصل کند که اسرائیل به قطعنامه پایبند است.

حماس روز دوشنبه از این قطعنامه استقبال کرده بود. این گروه در بیانیه ای پس از رای گیری در شورای امنیت اعلام کرد که آماده همکاری با میانجی ها و وارد شدن به مذاکرات غیرمستقیم بر سر اجرای اصول توافق است.

ابوزهری گفت: «حماس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش بس، خروج نیروهای اسرائیلی و مبادله گروگان ها با زندانیان فلسطینی را می پذیرد. دولت ایالات متحده برای اجرای تعهدات خود در وادار کردن اشغال به پایان فوری جنگ در اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، با یک آزمون واقعی مواجه است».

در همین حال وزیر خارجه آمریکا در یکی از اولین واکنش‌ها به این بیانیه حماس از آن استقبال کرد و گفت: بیانیه حماس مبنی بر پذیرش قطعنامه آتش بس سازمان ملل «نشانه امیدوارکننده‌ای» است.

بلینکن گفت که گفتگوها در مورد برنامه های غزه پس از آتش بس در بعدازظهر سه شنبه و در چند روز آینده ادامه خواهد یافت.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین هشدار داد که هر چه عملیات نظامی در غزه بیشتر ادامه یابد، منطقه وسیع‌تری در معرض خطر جنگ قرار می‌گیرد. وی همچنین گفت: معتقد است در میان رهبران اسرائیل اجماع قوی برای پیشبرد طرح آتش بس اعلام شده توسط آمریکا در غزه وجود دارد.

گفتنی است شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای را به تصویب رسانده است که در آن از حماس می خواهد با پیشنهاد سه مرحله ای گروگان در برابر آتش بس که توسط جو بایدن مطرح شده بود موافقت کند؛ این اولین باری است که این شورا توافقنامه صلح جامع برای پایان دادن به جنگ غزه را تایید می کند.

این طرح مبادله اولیه گروگان های سالخورده، بیماران و زنان را برای اسرای فلسطینی را مطرح کرده است. این امر به پایان دائمی خصومت ها و آزادی همه گروگان ها در مرحله دوم تبدیل می شود که توسط دو طرف و میانجی های آمریکایی، قطری و مصری مذاکره خواهد شد.

مرحله سوم شامل یک تلاش برای بازسازی بزرگ غزه است. سازمان ملل تخمین زده است که نیمی از ساختمان های غزه در اثر بمباران اسرائیل ویران شده است.

این خبر را در رویترز ببینید

نظر شما