شناسهٔ خبر: 67125825 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

کاهش ۵۰ درصدی آتش‌سوزی در جنگل‌های آذربایجان‌شرقی - اکونیوز

اقتصاد ایران: تبریز-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی از کاهش ۵۰ درصدی آتش‌سوزی در جنگل‌های استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سیروس داوود صبح سه شنبه در سلسله نشست‌های رسانه‌ای رسم خدمت اظهار کرد: ۲ میلیون و ۸۱۱ هزار هکتار جنگل‌ها و مراتع در استان وجود دارد.

وی گفت: ۱۸۸ هزار هکتار از این منابع جزو جنگل هاست که ۱۶۴ هزار هکتار از آن در جنگل‌های ارسباران و در ۶ شهرستان قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان ادامه داد: در سه سال گذشته بیش از ۵ هزار هکتار از زمین‌ها به بیت‌المال برگشته است.

وی بیان داشت: در کنار اقدامات حفاظتی طرح‌های تولیدی، اشتغالزایی نیز اقداماتی صورت گرفته است.

داوودی یادآور شد: در حال حاضر ۱۷۲ نفر نیروی حفاظتی برای حراست از ۲.۴ میلیون هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان، نیاز است که این امر نیازمند مساعدت دولت است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰ معدن بزرگ با رعایت مقررات زیست محیطی مشکلات‌شان رفع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان به آفت جنگل‌های ارسباران اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم پایش جنگل‌ها انجام گرفته و خوشبختانه در هیچ نقطه ارسباران منطقه بحرانی از آفت نداریم.

داوودی ابراز کرد: در حال حاضر ۳۸۹ هکتار در اطراف معادن احیا و بازسازی شده است.

وی به کمبود نیروهای حفاظتی اشاره کرد و گفت: ۱۶۰ هزار هکتار جنگل داریم که برای هر ۲ هزار هکتار یک نیروی حفاظتی نیاز داریم.

داوودی گفت: ۴۰ درصد پست‌های سازمانی بدون تصدی است و اگر فعالیتی می‌شود با این نیروی کم است و به خاطر کمبود اعتبار نیز امکان جذب وجود ندارد.

وی بیان کرد: حدود ۷۰ میلیارد تومان در قالب تفاهم نامه از معادن برای احیا و بازسازی در این سه سال اخیر دریافت کرده‌ایم که قبلاً چنین مبلغی وجود نداشت و نمی‌توانستیم مبلغی دریافت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: هر ویلاسازی که دیده می‌شود در اراضی شخصی است و ما حق دخالت نداریم.

وی گفت: استان‌های ما جزو استان‌های بیابانی نیست و متأسفانه بخشی از بستر دریاچه به بستر بیابانی تبدیل شده است ولی در رابطه با فضای سبز شهری متولی شهرداری است و اگر خارج از حریم باشد در حیطه وظایفی ما بوده و البته در توسعه فضای سبز اقدامات زیادی انجام داده‌ایم.

داوودی توضیح داد: شاید در فضای سبز حریم شهر از باب چارچوب قوانین حق ورود نداریم ولی ما در کاشت ۲۱ میلیون نهال خود را موظف کردیم تا به داحل شهر هم ورود کنیم و در این خصوص با شهرداری همراهی کرده و نهال در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: تولید نهال و کاشت نهال در توسعه زراعت چوب، فضای سبز شهری و روستایی و احیا و غنی‌سازی جنگل بود؛ زیرا در صد سال گذشته دخل و تصرفاتی در جنگل شده است.

وی بیان داشت: آتش‌سوزی یکی دیگر از تهدیدات ارسباران است و در طی اقدامات دولت سیزدهم با سازماندهی نیروها شاهد کاهش ۵۰ درصدی میزان آتش‌سوزی ارسباران شده‌ایم.

داوودی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ در حدود ۴۴ هکتار آتش سوزی و در سال ۱۴۰۲ نیز ۲۲ هکتار بود که این حاکی از این است که نیروهای گشت بحرانی در عرصه حاضر هستند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی ابراز کرد: یکی از اقدامات اساسی در دولت سیزدهم، موضوع اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت بود که استان اذربایجان‌شرقی جزو استان‌های پیشرو بود.

مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: اکنون ۹ نهالستان در سطح استان وجود دارد که از این تعداد چهار نهالستان فعال بوده و زیرساخت‌های سایر نهالستان‌ها نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد آماده شده است و تلاش می‌شود آنها نیز در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

وی گفت: ۱۴ میلیون اصله در نهالستان‌های منابع طبیعی و ۷ میلیون اصله نیز از سوی بخش خصوصی بدون دریافت ریالی از دولت تولید می‌شود.

داوودی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف منابع طبیعی موضوع آبخیزداری است که در این خصوص ۵۳ پروژه آبخیزداری در سطح ۳۰۱ هزار هکتار اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تاکید کرد: محدوده معدنی یک محدوده وسیعی است که برای اخذ مجوز معدن، فقط یک بخشی از این منطقه با موافقت منابع طبیعی روبه‌رو می‌شود و برای بسیاری موارد یا مخالفت یا ممنوعیت‌هایی قرار دادیم.

وی اضافه کرد: تا زمانی که در محدوده معدنی مواد معدنی تمام نشده است، عملیات احیا و بازسازی صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: طبق برنامه ریزی در ترمیم و غنی‌سازی جنگل‌ها پیش رفته و خود را وظیفه‌مند کردیم تا از توان بخش خصوصی استفاده کرده و در ادامه برای تولید نهال و استفاده از نهالستان‌های راکد را در اولویت قرار دهیم.

وی متذکر شد: اداره کل منابع طبیعی استان ۱۴ میلیون اصله تولید کرده است در حالی که اگر اقدام به خرید می‌کرد باید ۲۰۰ میلون تومان هزینه می‌کرد.

داوودی یادآور شد: در راستای حفاظت بیشتر و بهتر هوشمندسازی جنگل‌ها وجود دارد و دوربین‌هایی برای اولین بار در جنگل نصب خواهد شد و همچنین پایگاه اطفا حریق نیز ایجاد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: برابر بخشنامه پسرم می‌توانست در اداره ما استخدام شود ولی نه من قبول کردم و نه خودش خواست؛ و به صراحت می‌توانم بگویم در استخدام فرزندم به عنوان بخشدار هیچ نقشی نداشتم.

وی در پایان گفت: از همه طبیعت‌گردان و گردشگران جنگل خواهشمندیم در صورت امکان هیچ آتشی در جنگل روشن نکنند.

برچسب‌ها:

نظر شما