شناسهٔ خبر: 67125626 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

صف «صفر» پیوند قرنیه در ایران

ایران از نظر تعداد پیوند قرنیه در منطقه رتبه اول را دارد و از نظر کیفیت در این زمینه هم، یکی از بالاترین جایگاه‌های جهانی را به‌خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر - شفا آنلاین: سلامت > یک قرن از انجام پیوند قرنیه در ایران می‌گذرد؛ پیوندی که البته‌ نخستین مورد آن در جهان در سال1905 میلادی انجام و 10ژوئن (21خرداد) هم به‌عنوان روز جهانی آن درنظر گرفته شد تا آگاهی برای اهدای این عضو و حفظ بینایی بیماران افزایش پیدا کند.عمل پیوند قرنیه در ایران جزو خدمات پزشکی با موفقیت بسیار بالاست و سالانه 7 تا 8 هزار پیوند از این عضو در کشور انجام می‌شود. نکته جالب اینکه هیچ بیماری در صف پیوند قرنیه وجود ندارد و حداکثر ۳روز بعد از مراجعه‌ بیمار به پزشک، قرنیه مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد.

جایگاه جهانی
به گزارش  شفا آنلاین  ایران از نظر تعداد پیوند قرنیه در منطقه رتبه اول را دارد و از نظر کیفیت در این زمینه هم، یکی از بالاترین جایگاه‌های جهانی را به‌خود اختصاص داده است. گفتنی است تنها بانک چشم فعال در خاورمیانه متعلق به ایران است.

اولویت‌بندی ندارد
امید قبادی، نایب‌رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان درباره اولویت بیماران نیازمند پیوند به عضو پیوندی به همشهری می‌گوید: پیوند قرنیه در ایران اولویت اول را ندارد و اولویت بیماران نیازمند پیوند به‌ترتیب کلیه، کبد، قلب و ریه و بعد لوزالمعده و روده است. در این پیوند، تمام یا قسمتی از قرنیه گیرنده با قرنیه‌ دهنده جایگزین می‌شود.

شرط اهدای قرنیه
بافت قرنیه برای انجام عمل پیوند قرنیه از فرد متوفی برداشته می‌شود و اهدای قرنیه از فرد زنده غیرقانونی است. خرید و فروش آن هم کاملاً غیرقانونی است. قرنیه فقط از طریق بانک چشم و از قرنیه افراد اهداکننده که فوت شده‌اند، تهیه می‌شود. این بافت معمولا تا ۲۴ساعت پس از فوت فرد قابل برداشت است.

عمر 10روزه نگهداری قرنیه
نایب‌رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان درباره عدم‌تمایل برخی خانواده‌ها به اهدای قرنیه با این تصور که مشکلی درصورت عزیزشان ایجاد می‌شود، توضیح می‌دهد: چنین مسئله‌ای نیست و بعد از برداشت بافت قرنیه، هیچ تغییری در ظاهر صورت فرد اهدا‌کننده ایجاد نخواهد شد. این کار با احترام کامل صورت می‌گیرد. البته قرنیه ۷ تا ۱۰ روز برای پیوند قابل نگهداری است.

نظر شما