شناسهٔ خبر: 67125454 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

کاهش سهم چهار کشور بزرگ از دانشجویان بین‌الملل/ راهکار کشورها برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان چیست؟

دانشگاه‌های کشورهای غیرانگلیسی‌زبان برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان خود اقدام به ارائه دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی کرده‌اند که سبب کاهش سهم چهار کشور بزرگ (آمریکا، انگلستان، کانادا و استرالیا) از دانشجویان بین‌الملل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سهم چهار کشور بزرگ شامل آمریکا، آنگلستان، کانادا و استرالیا از دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی از سال ۲۰۲۱ تاکنون حدود ۴ درصد کاهش یافته است.

مطالعه‌ای که اخیرا تعداد جهانی برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی در هزار و ۷۰۰ دانشگاه خارج از چهار کشور بزرگ را بررسی کرده است، افزایش ۴۸ درصدی تعداد دانشجویان را نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند که درصد دانشجویانی که برای تحصیل به زبان انگلیسی چهار کشور بزرگ را انتخاب می‌کنند، به دلیل سیاست‌های داخلی کشورها کاهش بیشتری خواهد یافت. سه کشور اخیرا سیاست‌هایی را در راستای کاهش تعداد دانشجویان بین‌الملل اتخاذ کرده‌اند.

کانادا تعداد ویزای دانشجویان بین‌المللی صادر شده در سال جاری را به دلیل بحران تامین مسکن دانشجویی ۳۵ درصد کاهش داده و به ۳۶۰ هزار نفر رساند. کارشناسان معتقدند دلیل اصلی بحران مسکن دانشجویی در کانادا، حضور یک میلیون دانشجوی بین‌الملل در بین جمعیت ۴۰ میلیونی این کشور است.

استرالیا و انگلستان هم تعداد ویزای دانشجویان بین‌المللی را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند. آمریکا تنها کشوری است که تعداد ویزای دانشجویان بین‌المللی خود را کاهش نداده است؛ اما با احتمالا انتخاب دوباره دونالد ترامپ اطمینانی در مورد آینده دانشجویان بین‌الملل وجود ندارد.

آمارها نشان می‌دهد که تعداد دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی در رشته علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات در خارج از چهار کشور بزرگ نشان‌دهنده رشد تعداد دانشجویان کارشناسی آمریکایی است که مشتاق تحصیل در رشته‌های کامپیوتر و ITهستند.

رشد ۴۹ درصدی برنامه‌های علوم کامپیوتر و فناوری‌ اطلاعات به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد نشان می‌دهد که مدیران دانشگاهی در کشورهای غیرانگلیسی‌زبان سعی می‌کنند از مهاجرت نخبگان و استادان جلوگیری کنند. کارشناسان معتقدند که کشورها در تلاش هستند تا استعدادهای خود را حفظ کنند یا حداقل پس از تحصیل در خارج از کشور به وطن بازگردند.

برنامه حمایتی کشورهای آسیایی و آفریقایی از اقتصاد خود

اغلب کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیا به دنبال حفظ نخبگان خود هستند تا بتوانند از اقتصاد و زیرساخت‌های محلی خود حمایت کنند.

دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی در سراسر جهان توسعه یافته است. برای مثال اروپا که تقریبا نیمی از این دوره‌های خارج از چهار کشور بزرگ را در خود جای داده است، رشدی ۳۳ درصدی در دوره‌های علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات داشته است.

آمارها نشان می‌دهد که بیشتر رشد دوره‌های آموزش عالی مربوط به کشورهایی است که بیشتری رشد اقتصادی را داشته‌اند. برای مثال برنامه‌های پزشکی زبان انگلیسی در قاره آمریکا ۴۲ درصد رشد یافته؛ اما در شرق آسیا ۱۴۹ درصد، در منطقه چین ۲۰۷ درصد و در جنوب آسیا ۱۴۶ درصد رشد داشته است.

برترین کشورها در ارائه دوره‌های آموزش عالی به زبان انگلیسی شامل ایرلند با ۲ هزار و ۶۶۲ دوره، آلمان با ۲ هزار و ۳۹۲ دوره و هلند با ۲ هزار و ۳۹۲ دوره هستند. کارشناسان معتقدند که افزایش برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی خارج از چهار کشور بزرگ تغییر قابل توجهی در آموزش عالی جهانی رقم خواهد زد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما