شناسهٔ خبر: 67125422 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت «گاردین» از تشدید تنش هسته‌ای میان روسیه و غرب

تهران-ایرنا- روزنامه گاردین نوشت: به‌دلیل تغییرات چشمگیر در سیاست‌های برخی از حامیان غربی اوکراین و موافقت با استفاده از تسلیحات نظامی علیه سایت‌های روسیه، هشدارها در مورد تشدید تنش هسته‌ای در اوکراین، افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این نشریه انگلیسی، برخی از کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و همچنین ایالات متحده مسیر خود را تغییر داده و به اوکراین در مورد استفاده از سلاح های ارسالی خود، علیه سایت‌های عملیاتی داخل روسیه چراغ سبز نشان داده اند.

این گزارش افزود: چنین تغییراتی در سیاست‌های غرب و همچنین برنامه‌های امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، برای اعزام نیروهای فرانسوی به منظور آموزش نیروهای اوکراینی و حتی احتمالاً برای جنگ در این کشور، نگرانی‌ها را در مورد احتمال اقدام تلافی‌جویانه روسیه و تشدید تنش های هسته‌ای افزایش داده است.

گاردین ادعا می کند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و سایر مقامات ارشد این کشور از جمله، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، از نخستین روزهای جنگ با اوکراین به احتمال استفاده از تسلیحات هسته ای اشاره کرده اند.

مشکلی که رهبران و صاحب نظران با آن روبرو هستند این است که پیش بینی در مورد میزان خطرات حملات هسته ای بسیار دشوار است. به بیان ساده، هیچ رویه قابل اعتماد یا شواهد محکمی برای چنین ارزیابی‌هایی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن پیش بینی کرد، چرا که تاکنون هرگز بحرانی جهانی با حضور قدرت‌های هسته‌ای متعدد وجود نداشته که به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای منتهی شده باشد.

بنابراین، تحلیلگران و مفسرانی که سعی در تعیین خطر تشدید تنش از سوی روسیه دارند، خود را به جای پوتین می‌گذارند و سعی می‌کنند جهان و جنگ اوکراین را آن‌طور که او تصور می‌کند، ببینند. با این حال، آنها نمی‌توانند مطمئن باشند که تلاش‌هایشان برای بازسازی دیدگاه‌های پوتین با برداشت‌های او مطابقت دارد. نکته قابل توجه دیگر این که دیدگاه‌های پوتین ثابت نشده و می‌تواند به سرعت بر اساس ارزیابی‌های مجدد او از نحوه پیش‌روی جنگ و کارهایی که برای دستیابی به پیروزی انجام می دهد، تغییر کند.

گاردین در پایان این گزارش افزود: هیچ راه مطمئنی برای تعیین ارزش اظهارات حلقه داخلی مقامات روسی وجود ندارد و مشخص نیست پوتین و مقامات سیاست خارجی و امنیت ملی او در پشت درهای بسته درباره چه چیزی بحث می‌کنند. بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم آیا اظهارات عمومی آنها درباره تنش های هسته ای هشداری جدی یا تنها تاکتیک‌هایی برای ترساندن غرب است.

نظر شما