شناسهٔ خبر: 67125414 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

طرح ارسال لیست هوشمند در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه از اجرای طرح ارسال لیست هوشمند الکترونیک در استان خبر داد و گفت: کنترل دستمزد بر مبنای قوانین اداره کار، عنوان شغلی و کارکرد کارگر، همینطور جلوگیری از خطاهای احتمالی توسط کارفرما از جمله مزایای اجرای لیست هوشمند الکترونیک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، اسکندر کاکایی با حضور در خبرگزاری ایمنا کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اجرای طرح ارسال لیست هوشمند اقدام بسیار مهمی در راستای شفاف‌سازی و جلوگیری از تضییع حقوق کارگران است و می‌تواند تحول بزرگی ایجاد کند.

وی افزود: بر اساس این طرح هر ماه پیامکی مبنی بر میزان دستمزد، عنوان شغلی و کارکرد واقعی برای کارگران ارسال می‌شود تا آن‌ها به صورت کامل در جریان نحوه فعالیت و حق و حقوق خود قرار گیرند.

مدیرکل تأمین اجتماعی کرمانشاه ادامه داد: چنانچه کارگری احساس کرد عملکردش در حوزه دستمزد، کارکرد و عنوان شغلی که با آن عنوان حق بیمه‌اش واریز شده است با آنچه که واقعیت دارد در تضاد است باید با مراجعه به یکی از شعب تأمین اجتماعی که تعداد آن‌ها به ۱۸ شعبه می‌رسد اعتراض خود را ثبت کند.

وی تصریح کرد: افرادی که می‌خواهند از مزایای سخت و زیان‌آور آورد بودن شغل خود استفاده کنند باید توجه داشته باشند که عنوان شغلی آن‌ها درست درج شده باشد، چراکه مشاغل از نظر پرداخت حق بیمه متفاوت هستند.

کاکایی اضافه کرد: موضوع دیگری که افراد بیمه شده باید به آن توجه کنند، روزهای اشتغال آن‌ها است، به‌عنوان مثال گاهی اوقات افرادی مراجعه و عنوان می‌کنند به مدت ۱۰ سال در همه روزهای کاری در محل کار حضور داشته‌اند، اما با مراجعه به سابقه بیمه‌ای مشخص می‌شود تنها ۱۵ یا ۲۰ روز حق بیمه برای آن‌ها پرداخت شده است.

وی ادامه داد: تلاش شده است به همه این تناقضات در طرح لیست هوشمند پاسخ داده شود و افراد بیمه شده بر اساس پیامک‌هایی که برایشان ارسال می‌شود قادر خواهند بود ریز سوابق و دستمزد و عنوان شغلی را مشاهده کنند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه مبنای پرداخت حقوق و مستمری میانگین دو سال آخر ضرب در سنوات به سال خواهد شد و تقسیم بر ۳۰ سال محاسبه می‌شود، گفت: هرچه میانگین پرداختی این دو سال بیشتر باشد به همان نسبت حقوق بیمه شده افزایش پیدا می‌کند.

کاکایی با تاکید بر اینکه کارفرمایان مکلف به بیمه کردن افرادی هستند که برای آن‌ها کار می‌کنند، افزود: اگر افرادی که در محلی مشغول به کار بوده‌اند، بیمه نشده‌اند با ارائه سند و مدرک می‌توانند اعتراض و شکایت خود را ثبت کنند و کارفرما مکلف است چند برابر حق بیمه را به او پرداخت کند.

نظر شما