شناسهٔ خبر: 67125340 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هزار و ۷۰۰ بیمار اعصاب و روان زیر پوشش بهزیستی خراسان جنوبی هستند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: اکنون هزار و ۷۰۰ بیمار دارای مشکلات اعصاب و روان و روانی مزمن زیر پوشش بهزیستی استان هستند و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.

صاحب‌خبر -

حسن شرفی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج مرکز شبانه روزی نگهداری از بیماران دارای مشکلات اعصاب و روان در استان فعال است و ۲۲۰ نفر از خدمات شبانه روزی این مراکز بهره‌مند هستند.

وی اضافه کرد: بهزیستی، بیماران روانی مزمن را با تشخیص کمیسیون پزشکی "تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت" در محدوده سنی ۱۵ تا ۶۰ سال پذیرش می کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی عنوان کرد: خدمات مراقبتی توانبخشی، معاینه پزشک و روانپزشک، خدمات کار درمانی، پرستاری، روانشناسی، مددکاری و حرفه آموزی به این بیماران ارائه می شود.

وی یادآور شد: دستور قضایی ارجاع برای افراد مجهول الهویه یا بی سرپرست یا فاقد سرپرست موثر و نامه ستاد پذیرش از مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده بیمار در مراکز شبانه روزی بیماران روانی استان است.

شرفی شرایط ترخیص این بیماران را دستیابی فرد به سطح عملکرد روانی اجتماعی نسبتا مطلوب، استقلال و خودکفایی نسبی و یا آمادگی برای ورود به جامعه و تمایل نداشتن فرد و یا خانواده به دریافت خدمات از مرکز عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بیماری‌های اعصاب و روان از عواقب استفاده مواد مخدر صنعتی از جمله کریستال و شیشه است گفت: یکی از مشکلات بهزیستی کمبود مراکز نگهداری بیماران اعصاب و روان است و اکنون ۲۲۸ بیمار اعصاب و روان شامل ۱۵۲ مرد و ۷۶ زن در ۶ مرکز بیماران اعصاب و روان خراسان جنوبی نگهداری می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: مراکز نگهداری روزانه بهزیستی ۳۶ مرکز بوده و پنج مرکز هم جامع است در مجموع ۴۱ عنوان خدمت به ۹۶۰ خدمت گیرنده و یارانه بگیر ارائه می کنند.

وی ادامه داد: همچنین در ۲۴ مرکز شبانه روزی ۸۲۶ نفر از معلولان نگهداری می‌شوند که عمده آنان معلول کم توان ذهنی، جسمی وحرکتی، سالمند و بیماران اعصاب و روان هستند.

نظر شما