شناسهٔ خبر: 67125274 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

صادرات ۲۵.۲ میلیون دلاری پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی گفت: میزان صادرات در سال گذشته ۱۳ میلیون دلار بود که مجموع صادرات ۳ سال ۲۵.۲ میلیون دلار بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک و علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، سعید جعفری‌راد در سلسله نشست رسم خدمت، ویژه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: پارک و علم فناوری استان جزء ۶ پارک سطح یک کشور در کل کشور است؛ به طوری که وقتی این پارک را در سال ۱۴۰۰ تحویل گرفته بودیم، در رده متوسط قرار داشت.
وی ادامه داد: بعد از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، پارک علم و فناوری استان در رتبه دوم از نطر بودجه قرار دارد.
رئیس پارک و علم و فناوری با بیان اینکه در ارزیابی دانش‌بنیان نیز تلاش شده است تا سال گذشته ارزیابی شمال‌غرب توسط پارک علم و فناوری استان انجام شود، گفت: ضمن تفاهم‌نامه معاونت علم و فناوری ریاست جمهوریبا ۵ استان، ۳ همت برای پارک علم و فناوری به تأیید رسیده.

۳۶۲ شرکت دانش بنیان در آذربایجان شرقی
جعفری‌راد ادامه داد: میزان صادرات در سال گذشته ۱۳ میلیون دلار بود که مجموع صادرات سه سال ۲۵.۲ میلیون دلار بود و میزان بودجه مصوب ۷۲۸.۵۴۱ میلیون ریال بود.

رئیس پارک و علم و فناوری بیان داشت: پارک آذربایجان‌شرقی به عنوان هاب در کشور ترکیه انتخاب شده است و همچنین با امضای تفاهم‌نامه با روسیه نیز وارد بازار شده‌ایم.
وی عنوان کرد: پارک علم و فناوری استان به عنوان برترین پارک در حوزه تعاملات بین‌المللی در میان کلیه پارک‌های کشور انتخاب شده است همچنین به عنوان پارک برتر در اجرای طرح ملی گرنت فناوری در کلیه پارک‌های کشور و کسب رتبه یک کشور برای تکمیل سامانه جریان اقتصادی شده است.
جعفری‌راد اذعان داشت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در استان ۳۶۲ شرکت است که با رشد ۲۳۵ درصدی روبروست.

فروش ۵.۵ همتی شرکت‌های دانش بنیان
رئیس پارک و علم و فناوری استان آذربایجان شرقی با اشاره به فروش داخلی شرکت‌های دانش بنیان استان که در سال گذشته ۳.۶ همت بود، گفت: میزان فروش شرکت‌های دانش بنیان در سه سال ۵.۵ همت بود.

وی بیان داشت: تعداد ۲پردیس و ۱۴ مرکز رشد و ۱۰ مرکز نوآوری در استان وجود دارد که در روز‌های آتی سه شهرستان بزرگ از مذکز رشدو نوآوری به پردیس تبدیل خواهد شد.

رئیس پارک و علم و فناوری متذکر شد: یکی از دستاورد مهم دولت سیزدهم، ایجاد قانون جهش دانش بنیان است که طبق این قانون هر شرکت صندوق ریسک‌پذیری ایجاد کرده و به عنوان اعتبار مالیاتی آن شرکت شناخته می‌شود. وی به طبقه‌بندی مشاغل اشاره کرد و گفت: در این راستا طبقه‌بندی مشاغل کارکنان شرکتی پارک محقق شد.

فعالیت ۲۷درصد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه قطعه‌سازی
جعفری‌راد ابراز کرد: برخی مسائل ملی و منطقه‌ای و یا استانی است و در حوزه مسائل ملی، پارک علم و فناوری کاری از پیش نمی‌تواند ببرد برای مثال در وضعیت نوسانات ارزی پارک کاره‌ای نیست.

وی یادآور شد: ۲۷ درصد شرکت‌های مستقر در پارک در حوزه قطعه‌سازی فعالیت می‌کنند. رئیس پارک و علم و فناوری استان گفت: استان آذربایجان‌شرقی غنی از نعمت‌های الهی است و به عبارتی جدول مندلیف در این استان قرار دارد.
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی تأکید کرد: در کنار مسائل مالی که برای شتاب‌دهندگی است موضوع اصلی فکری است یعنی ما الان شرکت دانش بنیانی داریم که میزان درامد سالیانه‌اش بیش از ۱۰ میلیارد تومان است.
جعفری‌راد اذعان داشت: برنامه پارک علم و فناوری برای حفظ و نگهداشت نخبگان، تبیین برنامه‌های تسهیلات مالی و زیرساخت‌ها است. به نحوی که هم اکنون تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ و کمک‌های صادراتی پارک علم و فناوری برای نخبگان عامل مؤثری برای نگهداشت این سرمایه‌های علمی شده و. حتی مهاجرت معکوس از کشور‌هایی نظیر کانادا به ایران داشتیم.

نظر شما