شناسهٔ خبر: 67125221 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ارتباط صنعت و دانشگاه جزیره‌ای نباشد/ مدیریت اقتصاد آموزش عالی با ۱۰ رشته

سمنان - ایرنا - معاون مهارتی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ارتباط واقعی و به دور از نگاه جزیره‌ای بین صنعت و دانشگاه، گفت: مدیریت اقتصاد آموزش عالی کشور اکنون بر محوریت هشت تا ۱۰ رشته تحصیلی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی‌ نادی روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان مسابقه ملی طراحی و دوخت کارستان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با اشاره به‌ضرورت حمایت صنعت و دانشگاه از یکدیگر گفت: اگر این حمایت به‌طور دقیق رقم نخورد، باید به فکر تأمین نیروی انسانی از کشورهای دیگر باشیم.

وی ادامه داد: باید به این باور برسیم که انتقال فرهنگ کار و مهارت واقعی کار از طریق دانشگاه میسر نیست.

معاون مهارتی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در آموزش عالی کشور و در بسیاری از رشته‌های مرتبط با صنعت ازجمله نساجی، ظرفیت پذیرش دانشجو به صفر رسیده است. زیرا این رشته‌ها به‌خوبی به جامعه معرفی نشده و اقتصاد آموزش عالی کشور توسط هشت تا ۱۰ رشته در حال اداره شدن است.

وی با تأکید بر اینکه صنعت و دانشگاه باید از فعالیت جزیره‌ای پرهیز کنند، اضافه کرد: اگر قرار است سرفصل آموزشی در دانشگاه اصلاح شود، کمیته‌ای شکل بگیرد تا اعضای آن متشکل از کمیسیون‌های اتاق بازرگانی، اصناف، جریان‌های صنعتی، و فعالان اقتصادی داخل استان باشند.

وی یادآور شد که صنعت و دانشگاه از محکوم کردن یکدیگر پرهیز کنند و به هم پیوند بخورند زیرا این اتصال قدرتمند، می‌تواند رافع بسیاری از مشکلات باشد.

«ارتباط صنعت و دانشگاه» اصطلاح شکست‌خورده‌ای است

این مسوول با بیان اینکه واژه برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه واژه شکست‌خورده‌ای بوده است، اضافه کرد: اکنون دانشگاه آزاد اسلامی به خودی خود صنعت و بخش غیردولتی است که با دیگر بخش‌های غیردولتی در حال تعامل و در راستای حل مشکلات و مسائل حوزه‌های خصوصی و غیردولتی فعال است.

ارتباط صنعت و دانشگاه جزیره‌ای نباشد/ مدیریت اقتصاد آموزش عالی با ۱۰ رشته

وی افزود: بازشدن فضای صنعتی به روی دانشگاه و دانشگاهیان امری ضروری است و با این راهبرد، تجربیات واقعی محیط کار به دانشجو منتقل می‌شود و باید این فضا گسترده شود. شهرک‌های صنعتی و مجموعه شرکت‌های شهرک‌های صنعتی باید برای حضور در این رویداد از یکدیگر سبقت بگیرند. رویدادهای صدرا(صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) فرصت مناسبی برای معرفی مشاغل مرتبط به دانشجوست و این امکان برای صنایع فراهم خواهد شد تا نیروی انسانی دارای مزید و کیفیت مورد نیاز خود را شناسایی کند.

نادی با اشاره به رویکرد مسئله‌محوربودن این دانشگاه بیان کرد: زبان و ادبیات دانشگاه با زبان و ادبیات صنایع بسیار نزدیک و با بخش‌های دولتی متفاوت است. دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک بخش غیردولتی، اگرچه اهداف و سیاست‌های کلی نظام را پیگیری می‌کند، اما با ادبیات چابک شرایط فعالان اقتصادی و صنایع را بهتر درک می‌کند.

معاون مهارتی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی به صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی پیشنهاد کرد: به دانشگاه به‌عنوان مرکز رشد صنایع توجه کنند، نه به‌عنوان بخش غیردولتی که وظیفه دارد یک فعالیت مهم را در قالب رویداد موقت و اتفاق ساده رقم بزند.

استان ۷۰۰ هزارنفری سمنان حدود ۷۵ هزار دانشجو دارد.

نظر شما